V průběhu konání letošního online ročníku veletrhu CES 2021 představila Nvidia novou grafickou kartu GeForce RTX 3060 s příslibem vydání koncem února. Zajímavou zprávu, doplněnou informací o agresivní cenovce 329 dolarů, však hráči vnímají úplně jinak, než by Nvidia či konkurence od AMD zamýšlela. Podobně jako v případě předchozích modelů nejnovější řady grafických karet se totiž očekává, že obchody naskladní jen minimální množství, které nemá sebemenší potenciál uspokojit celkovou poptávku a z dalšího launche se tak stane jen událost pro média a tiskové zprávy výrobců. Situace se navíc nemá v dohledné budoucnosti výrazně měnit a obě zmiňované společnosti opatrně přiznávají, že ani v roce 2021 se nedostane na každého. Problémy s výrobou i logistikou spojenou s dodávkami přetrvávají a aktuální stav pochopitelně ovlivňuje i nemalý počet přeprodejců, kteří i pomocí botů rychle vykupují veškeré zásoby.
Vánoční sezóna přinesla výjimečné výsledky. Zájem o hraní je nepředstavitelný. Architektura Ampere a ray tracing zaznamenaly obrovský úspěch a zájem o grafické karty bude ještě dlouho velmi silný, říká Nvidia.
Za Nvidii komentovala nedostatek grafických karet finanční ředitelka Colette Kress v rozhovoru pro magazín Seeking Alpha. Ačkoliv nemluvila přímo a otevřeně, problém mezi řádky připustila a naznačila, že nové finanční období 2022 (od 1. 2. 2021 do 31. 1. 2022, pozn. red.) řešení nepřinese. „Abychom mohli mluvit o zásobách [grafických karet], musíme nejdřív probrat zájem [ze strany zákazníků],“ říká Kress a snaží se situaci pootočit tak, aby z ní Nvidia vyšla coby úspěšná společnost. „Vánoční sezóna přinesla výjimečné výsledky. Zájem o hraní je nepředstavitelný. Architektura Ampere a ray tracing zaznamenaly obrovský úspěch a zájem [o grafické karty] bude ještě dlouho velmi silný,“ vysvětluje diplomaticky Kress. Upřímně pak ale dodává, že minimálně v prvním čtvrtletí (únor-duben, pozn. red.) budou zásoby velmi hubené, přičemž zlepšení stavu není jen otázkou pro Nvidii, ale také další články v celém výrobním a expedičním řetězci. „Není v našich možnostech reagovat na tak obrovskou poptávku. Stále však děláme každý den maximum pro to, abychom situaci ve skladech zlepšili,“ dodává finanční ředitelka společnosti Nvidia.
Nejde ale jenom o tarify, cenu zvedá i prostředí ovlivněné nemocí Covid-19, čemuž se nelze vyhnout,“ říká CEO AMD Lisa Su.
Co se týče AMD, ani tam nejsou prognózy příliš optimistické, což se netýká pouze dostupnosti grafických karet řady RX 6xxx, ale také vyšší ceny, navíc zatížené tzv. čínským tarifem, se kterým přišla vláda Donalda Trumpa. „Jsme odhodláni udržet prodejní cenu tak blízko ceně doporučené, jak to jen půjde. To je jediný férový přístup k zákazníkům,“ uvedla CEO společnosti AMD Lisa Su. Slibuje také doplnění zásob referenčních karet přímo od AMD ve vlastním obchodě, dosud se tak ale nestalo a možnost objednat si grafickou kartu, stejně jako procesor AMD Ryzen v tuto chvíli nelze. „Nejde ale jenom o tarify, cenu zvedá i prostředí ovlivněné nemocí Covid-19, čemuž se nelze vyhnout,“ doplňuje Su. Zlepšení situace tak může podle ní přijít až v době, kdy se celý svět vymaní z koronavirové krize, bez ohledu na to ale AMD chystá další produkty a bude je uvádět na trh, i když se k nim reálně většina zákazníků vůbec nedostane.
Co se týče stavu v českých obchodech, kopíruje v podstatě celosvětový trend a nejnovější karty obou výrobců zákazník jednoduše nesežene. V ojedinělých případech jsou dostupné například modely jako GeForce GTX 1650 nebo Radeon RX 550, tedy dva, resp. dokonce čtyři roky staré karty, které však nikdo z hráčů v dnešní době kupovat nehodlá. Uvidíme tedy, jestli se na přelomu jara a léta něco změní, podobně jako v případě návratu tradičních forem herních veletrhů nebo doplnění zásob nových konzolí ale výrazné zlepšení na poli herního hardwaru spíše neočekáváme.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Konzole jsou kazdou generaci dotovany ze strany vyrobce (Sony a Microsoft urcite), proto maji cenovku jakou maji. Vyrobci dedikovanych karet vsak dotovat produkt nemohou – je to primarni produkt jejich byznysu.