Oficiální oznámení hry Alien: Isolation 2 a nedávná premiéra filmu Alien: Romulus připomínají fanouškům, jak skvělý je vesmír vetřelců. A tak bychom si mohli při této příležitosti také trochu zavzpomínat na působení xenomorfa v digitálním světě. Namísto výčtu celé dlouhé historie značky ale zkusíme tentokrát něco trochu jiného a zaměříme se na různé zajímavosti, které jste možná nevěděli. Odložte si své pulsní pušky a detektory pohybu, tady vám žádné nebezpečí nehrozí.
První oficiálně licencovaná hra vyšla už v roce 1982 pro Atari 2600. Jmenovala je jednoduše Alien, byla inspirovaná původním filmem z roku 1979 a šlo v podstatě o bludiště vycházející designem i hratelností z Pac-Mana. Titul vytvořil Doug Neubauer pro Fox Video Games, novou herní divizi studia 20th Century Fox. Velkou díru do světa ale debut neudělal.
V roce 1987 vyšla pouze v Japonsku hra Aliens: Alien 2 pro MSX. Vytvořila ji společnost Square a vycházela z druhého filmu z roku 1986. Soundtrack zkomponoval dvorní skladatel ságy Final Fantasy Nobuo Uematsu. A nebyl jediným z autorů, kdo se později podepsal pod sérii Final Fantasy. V případě vetřelce nejde ale o RPG, jak byste si snad mohli myslet, ale akci. Hlavní hrdinkou je tu Ellen Ripleyová. Z plánovaného portu pro NES nakonec sešlo.
Vetřelec se dočkal i vlastní kolejnicové akce. Ta první vyšla na automaty v roce 1993 a byla výmluvně nazvaná Alien 3: The Gun. Vytvořila ji společnost Sega, nabízela volitelnou kooperaci pro dva a inspirovala se třetím filmem, i když jen volně. Jde o jakousi alternativní verzi příběhu, v němž hráči v roli mariňáků dorazí do vězeňské kolonie a mají zachránit zdejší osazenstvo před vetřelci.
V roce 1996 vyšla first person akce Alien Trilogy od studia Probe Entertainment a společnosti Acclaim Entertainment. Titul dorazil na PC i konzole a obsahoval prvky ze všech tří tehdy existujících filmů. Šlo také o jednu z vůbec prvních her, která využívala technologii motion capture. Mnoho zvukový efektů pocházelo poprvé přímo z filmů. Platilo to pro vřeštění vetřelců, střelbu nebo ozvy detektoru pohybů. Verze pro PC na rozdíl od konzolí nabízela vedle singlu také multiplayer.
Už v roce 1998 vyšla hra ambiciózně nazvaná Aliens Online. Šlo o first person akci od studií Mythic Entertainment a Kesmai, kde proti sobě bojovaly týmy mariňáků a vetřelců. Hra nabízela systém tříd i RPG prvky. Samotný titul byl zdarma, ale k jeho hraní bylo třeba mít aktivní předplatné GameStorm za necelých 10 dolarů měsíčně. Akce Aliens Online fungovala až do roku 2000.
Až tři roky po premiéře filmu Alien Resurrection z roku 1997 dorazila stejnojmenná hra pro PS1. Vytvořilo ji zkušené studio Argonaut Games a pracovalo na ní už od roku 1996. Ačkoli ji dnes známe coby first person akci, hra několikrát změnila perspektivu a styl. Z isometrické akce à la Loaded se stala nejprve variace na Tomb Raidera a pak teprve doomovka. Jako jedna z prvních používala obě analogové páčky ovladače DualShock pro chůzi a míření. Porty pro další platformy byly zrušeny. Argonaut Games vytvořili také na zakázku filmařů fiktivní automatovou hru Atom Zone, která se objeví krátce přímo ve snímku Alien Resurrection. Vývojáře ale zklamalo, že se tu jen mihla.
Aliens: Colonial Marines dnes známe coby nepříliš povedenou akci od Gearboxu z roku 2013. Už v letech 2001 a 2002 ale vznikala jiná hra se stejným názvem pro PlayStation 2 v podání studií Fox Interactive a Check-Six. Titul měl navazovat na druhý film a vydat jej chtěla společnost Electronic Arts. I v tomto případě šlo o first person akci a veleli bychom skupině mariňáků. Projekt byl zrušen pravděpodobně kvůli technickým problémům.
Vetřelci mají na kontě řadu zrušených her, ale fanoušci asi nejvíc oplakávají Aliens: Crucible. Na projektu pracovalo populární a zkušené studio Obsidian Entertainment a mělo se jednat o third peron akční RPG. Příběh by nás vzal na planetu Caldera, odkud by se hráči pokusili uniknout. Podle některých pozdějších vzpomínek se mělo jednat o něco na způsob temnějšího Mass Effectu. Hráči měli mít na příklad na výběr, jak naloží s infikovaným členem týmu, než se z něj prokouše ven malý vetřelec. Smrt postav by tu ale byla konečná. Titul byl oznámen v roce 2006 a zrušen o tři roky později. Bohužel. Podle různých náznaků se totiž jeho vývoj dostal docela daleko.
A co vy? Na jaké hry s vetřelcem vzpomínáte nejraději. Podělte se s námi o vaše tipy a vzpomínky v komentářích.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Kdežto ta z 1984, kterou jsem já hrál na Didaktiku Gama (tj. port pro ZX-Spectrum), byla famózní. Pěkně o tom mluví v tomto videu:
https://www.youtube.com/watch?v=brm3DXJQ28w
Záznam této hry je pak např. zde:
C64: https://www.youtube.com/watch?v=oobLGo3nn0E
ZX-S: https://www.youtube.com/watch?v=A6NVttxy_nI
Po této hře mě oslovila v půlce ’90 let Alien Trilogy ve Score. To jsem ještě neměl vlastní počítač a snil o tom, jaká tahle pecka asi je. Obrovským hitem pak byla Aliens vs Predator, kterou chtěl na střední snad každý spolužák No a nejlepší aliení hra nebyla doposud překonána. Samozřejmě jde o Alien: Isolation. Snad se dvojka povede.
Alien trilogy + Alien resurrection pro PS1 a Alien isolation pro PS4 považuji za nejlepší hry na téma Vetřelec. Všechny 3 hry jsou dobře hratelné i dnes, ač už jsou staršího data. Kvalitní hry nezestárnou tak rychle a lze se k nim vracet i po letech.