Nedávné novinky o staronové adventuře Mozart Requiem mě přivedly na nápad podívat se na další historické hry situované do Prahy. O sportovní nebo závodní tituly zasazené do Česka není nouze. Najdou se i strategie. Nehledě na všechny ty příběhy zasazené do moderního světa nebo dokonce do budoucnosti. Mě ale zajímaly specificky digitální výlety do minulosti v podání zahraničních vývojářů. A možná by vás překvapilo, že do Prahy jsme se mohli vydat v historických hrách opakovaně.
RPG Vampire: The Masquerade – Redemption z roku 2000 pro PC a Mac hráče vzalo do Prahy 12. století. Objeví se tu třeba Vyšehrad nebo Petřín. Neobešlo se to ale bez nějakých prohřešků. V příběhu z roku 1141 figuruje například Juditin most, který se stavěl až v letech 1158 až 1172. Staroměstský orloj byste v této době také hledali marně. Česká metropole ve hře figuruje vedle historické Vídně a moderního Londýna a New Yorku. Za hrou stálo kalifornské studio Nihilistic Software.
V akční adventuře Indiana Jones and the Emperor’s Tomb z roku 2003 slavný archeolog zamíří na Pražský hrad v okupovaném Protektorátu Čechy a Morava. Indyho tu honí nacisté i gestapo. Vzhledem k tomu, že se už jedná o modernější hru, je ale Pražský hrad v podání vývojářů docela divočina. Připomíná jakési pohádkové fantasy sídlo, kde najdete na jednom místě všechny možné pražské památky a dominanty včetně orloje. Hru vytvořilo americké studio The Collective.
Ve druhém datadisku pro multiplayerovou akci Battlefield 1942 od DICE se Praha objevuje coby mapa letiště Kbely. Němci tu vyvíjí a testují nový tajný letoun a britští vojáci speciálních sil musí jejich snahy sabotovat. Vzhledem k povaze mapy tu samozřejmě nenarazíme na žádné notoricky známé pražské kulisy ani dominanty, ale není zase tak těžké uvěřit, že se pohybujeme u nás doma. Expanze Secret Weapons of WWII vyšla v roce 2003 a vytvořili ji švédští vývojáři.
Still Life je adventura z roku 2005 pro PC a Xbox od Microids. Část příběhu je zasazena do Prahy dvacátých let, kde hrdina s pomocí hráče pátrá po vrahovi prostitutek. Autoři celkem dobře zachytili architekturu a atmosféru historické Prahy, ale samozřejmě popustili uzdu i fantazii. Na Still Life je poměrně hezký pohled i dnes, protože spoléhá na předrenderovaná pozadí, kde hezky vyniknou různé české nápisy na domech a budovách. Titul využíval stejný engine Virtools jako Syberia. Hru vytvořila kanadská pobočka Microids, kterou později koupil Ubisoft.
Do akce Call of Duty: WWII od Sledgehammer Games z roku 2017 dorazila Praha prostřednictvím DLC The Resistance, které se zaměřilo na odbojové akce. Multiplayerová mapa nazvaná Anthropoid se inspirovala stejnojmennou operací, jejímž cílem bylo zlikvidovat zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. To však není přímo náplní hry. Na mapě situované do přesvědčivě vytvořeného okolí Karlova mostu se nicméně nachází poškozený automobil a přikryté tělo ve zjevné narážce na Heydricha. K útoku ale ve skutečnosti došlo v Libni a Heydrich zemřel až o pár dní později v nemocnici. Za hrou stojí americký tým.
Tím rozhodně není výčet videoher, v nichž zavítáme do historické Prahy v podání zahraničních vývojářů, kompletní, ale jde o ty nejvýraznější příklady z posledních let. Přinejmenším za zmínku ale určitě stojí také RPG Shadow Hearts z roku 2001 pro PlayStation 2, kde se Praha objevuje v alternativní realitě let 1913 a 1914. Hru vytvořilo japonské studio Sacnoth. A když se vypravíte ještě hlouběji do historie, Prahu, ale i další česká města, můžete navštívit také v RPG Darklands roku 1992. Titul je zasazen do 15. století a vytvořila jej společnost MicroProse.