branding
Lego Horizon Adventures, Sony Interactive Entertainment, Zahráli jsme si úvod Lego Horizon Adventures

Zahráli jsme si úvod Lego Horizon Adventures

Spin-off úspěšné série má skvěle nakročeno. Rutina se nekoná, ze hry doslova sálá péče

Zdroj: Sony
21. 10. 2024
Název: Lego Horizon Adventures Vývojář: , Vydavatel: Platformy: , , Žánr: Datum vydání: 14. 11. 2024

Na konci minulého týdne jsem si mohl zahrát úvodní část Lego Horizon Adventures a sám zjistit, jak vývojáři ze studií Gobo a Guerrilla svoji „Lego hru“ vlastně pojali. Historie je plná takových titulů, některé se povedly méně, některým významně pomohla konkrétní licence, z obrázků a trailerů jsem ale dopředu neměl úplně jasno, nakolik se může titul lišit hratelností či vlastním zpracováním od určitého standardu stanoveného hrami z dílny Traveller’s Tales. Výsledek, alespoň po necelých dvou hodinách, je takový, že Lego Horizon Adventures zbytečně neexperimentuje a zážitek vylepšuje zejména v oblastech, které je bezpečné posouvat například s odvoláním na současné technické možnosti. Křivdil bych ale vývojářům, kdybych o jejich hře mluvil jako o kopírce předchozích titulů z Lega – spin-off úspěšného Horizonu je vizuálně uhrančivý, nabízí několik nečekaných prvků a hlavně skvěle nakládá s příběhem i reáliemi velkého Horizonu.

Hraní pro celou rodinu

V první řadě je nutné podtrhnout, že Lego Horizon Adventures není vážnou hrou. Bez ohledu na námět a některá složitá témata, kterými se Horizon: Zero Dawn a Horizon: Forbidden West zabývají, vás v tomhle případě čeká odlehčená zábava pro celou rodinu. Zní to možná jako klišé, ale Lego Horizon Adventures dává už dopředu jasně najevo, že si hraní užijí i mladší hráči, pro které je připravena řada prvků přístupnosti – od možnosti zvolit si celkovou obtížnost, až po úplnou nesmrtelnost. Tím, že je titul zaměřený na kooperaci, pak může starší sourozenec nebo rodič plnit do určité míry funkci vedoucího hráče a například i díky teleportu, prostřednictvím kterého přisouvá hra postavy k sobě, když se od sebe trochu víc vzdálí, protáhnout jednotlivými úrovněmi v podstatě kohokoliv. Zároveň ale platí, že pokud jste fanoušky série, užijete si hraní, i kdyby vám mělo být, já nevím, třeba šestatřicet, protože hra je doslova prošpikovaná narážkami, vtípky a nejrůznějšími odkazy, při kterých se zkrátka neubráníte úsměvům.

Jak už bylo známo z dřívějších informací, Lego Horizon Adventures sleduje příběh prvního dílu série, nyní už ale mohu potvrdit, že jde spíše o pozorování z dálky. Ačkoliv se hlavní události v úvodu odehrávají přibližně tak, jak si můžete pamatovat, pro potřeby Lego hry sáhli vývojáři k nejrůznějším zkratkám. Vše je tedy mnohem rychlejší, vývojáři až na vtipnou cutscénu na úvod přeskočili celé dospívání hlavní hrdinky, a ačkoliv jsem u hraní neseděl se stopkami, myslím, že akce začne jen několik minut po zapnutí nové hry a výběru obtížnosti. To není na škodu, protože právě akce je kořením celého zážitku a vývojáři v něm skvěle mixují možnosti hrdinů i prostředí. Hlavní postavou je samozřejmě Aloy, kterou i nadále dabuje Ashly Burch, byť v úplně jiné poloze, než jste zvyklí. Mnohem více si hraje s hlasem, reaguje na vtípky Rosta a později Varla, sama vtípky přidává a v dialozích, které jsou zpracovány v podstatě staticky, bez cutscén, skvěle sekunduje ostatním. Hláškami ale postavy nešetří ani během hry, třeba když náhodou někoho trefíte šípem do zadku, když byste měli radši střílet po nepřátelích.

Souboje výhradně na dálku

Co se týče souboje, Lego Horizon Adventures nejvíce připomíná twin-stick shootery. Jednou analogovou páčkou běháte, druhou míříte, což je osvědčené a v podání této hry bezproblémově fungující schéma. Byl jsem nicméně překvapen, že v momentě, kdy došlo na střídání Varla za Rosta, nevstoupil do soubojového systému prvek útoku na blízko. Varl sice nosí něco mezi oštěpem a sekerou, ale i z ní metá projektily, takže pokud do hry nepřijde další postava, případně se postupem hraní nedostaneme k jiné zbrani, patrně zůstane Lego Horizon Adventures zmiňovaným shooterem. K tomu ale vývojáři přidávají několik zajímavých prvků, jako je využívání elementů, když si správně stoupnete a svůj šíp pošlete k nepříteli třeba přes plameny. Chce to trochu cviku, ale kýžený výsledek se dostaví a má i jiný efekt, nežli střelba šípem na sucho. Tímto způsobem si navíc můžete pomoci nejen v boji, ale také při řešení hádanek, a hádám, že to, na co jsem narazil v úvodu, je jen špička ledovce celého designu.

Pár vypjatých chvilek si určitě užijete, byť mohou být spojené třeba i s tím, že na bojišti panuje značný chaos, tak typický pro Lego hry.

Pokud byste se ptali na obtížnost soubojů, není příliš vysoká. Tedy, vezmeme-li v potaz, že jsem v úvodu nastavil třetí z pěti dostupných úrovní obtížnosti. Léčivých stromů s bobulemi je i v bojových arénách dostatek, nepřátelé se pohybují ve snadno rozpoznatelných vzorcích a tím, že se ve hře nachází dvě hráči ovládané postavy, si lze i vzájemně pomoci například oživením. Jinak řečeno, hra očividně nechce nikoho frustrovat a souboje bere jen jako další adekvátně nastavenou výzvu s odpovídajícím pocitem uspokojení. Pár vypjatých chvilek si ale určitě užijete, byť mohou být spojené třeba i s tím, že na bojišti panuje značný chaos, tak typický pro Lego hry.

Všechno z Lega

Do určité míry je to dáno grafickým zpracováním, které rozhodně nešetří detaily a občas vás přinutí, abyste se na krátkou chvíli zastavili a jen se kochali. Všechno je skutečně vytvořené z Lega, takže když budete dostatečně pozorní, dostanete v podstatě návod, jak si můžete mnoho věcí ze světa Horizonu postavit sami. Ve hře se to ale neprojevuje jan na kulisách, ale také na všemožných efektech, které zaplavují jednotlivé obrazovky a posouvají celkový pocit z grafiky skutečně na úroveň Lego filmů. Animace ohně za použití plastových plamínků. Malé chomáčky prachu z kostiček Lego. Nebo přelévající se voda či divoké vodopády, které jsou – opět – rozanimovány rychlým střídáním modrých a bílých plastových čtverečků. Tohle všechno vypadá skvěle a vývojáři zcela samozřejmě zapojili do animace i mnoho přiznaných nedostatků či zjednodušení, jako jsou poskakující vousy, které jsou však jen nástavcem na krku vybraného Lego panáčka a další legrácky. A skvěle vypadají také mechanická zvířata, která bez ohledu na limity Lega věrně připomínají ta původní z hlavních dílů série.

Lego Horizon Adventures, Sony Interactive Entertainment, Zahráli jsme si úvod Lego Horizon Adventures

Hezky česky, ale až pak...

Jak je uvedeno v závěru našeho preview, nezapomínáme na to, že Lego Horizon Adventures bude mít české titulky. Ale i když jsem dotaz, zda už jimi bude opatřena preview verze, vznesl ještě před cestou do německých kanceláří PlayStationu, pozitivní odpověď jsem nedostal. Budeme muset čekat do plné verze, než si češtinu ozkoušíme, ale i za tento servis - vstříc skutečnosti, že hra je určena i mladším hráčům - patří vývojářům a Sony dík.

Jak už ale zaznělo v úvodu, vývojáři přidali i něco navíc, čím se automaticky nemůže pochlubit každá druhá Lego hra. Myšlena je tím základna Mother’s Heart, kterou postupně zvelebujete tak, jak plníte hlavní a později i vedlejší úkoly. Když dokončíte misi, získáte zlatou kostku, která vám současně umožní postavit a následně i vylepšovat některé z důležitých budov, sloužících pro rozšiřování vlastních možností. Jednou je to místo, kde na sebe můžete vzít jiný oblek – klidně i ze zcela nesouvisejících setů Lega – ale jsou tu i důležitější místa, jako je obří strom, v jehož kořenech můžete upgradovat vlastnosti své postavy i výbavy. Systém progrese není nijak složitý a spoléhá se výhradně na odemykání perků, ovlivňujících sílu střelby, množství zdraví, ale třeba také množství získaných zkušeností či efekt poté, kdy nepřítele zapálíte či zmrazíte. Všechny upgrady kupujete za penízky nasbírané cestou a odemykáte je tím, jak postupně zvyšujete svou úroveň či množství získaných zlatých kostiček. Specialitou jsou pak ještě vylepšení či nové schopnosti získané přímo v misích, jako je i v jednom z trailerů prezentovaný stánek s hot dogy. Pokud na něj narazíte během hry, můžete ho kdykoliv aktivovat a pomoci si tak v boji tím, že z něj vylétávají bomby. Tímto způsobem si ale můžete zajistit třeba i dvojitý skok, který současně zapaluje zemi pod vámi nebo možnost vystřelit hned několik šípů najednou. Vše je přehledné, jasně odprezentované a vždy tudíž přesně víte, co můžete a chcete udělat.

Horizon všem

Z hraní jsem měl na mnoha místech pocit, že hraju hru od Nintenda. Právě ty se totiž vyznačují skvěle navrženým ovládáním, ale i srozumitelností pokynů, kterou má Lego Horizon Adventures zmáknutou do puntíku. Jistě, hodnotit budeme až celek, ale pokud jste z jakéhokoliv důvodu nabyli přesvědčení, že se tady Sony jen veze na ozkoušeném trendu a bude mít potravu pouze pro notorické hráče Lego her, s klidem vám můžu říct, že tomu tak není. A kdo ví, třeba i ti, komu velký Horizon nesedl – a že takových hráčů znám hodně – k tomuto světu najde cestu skrze vtipný, dobře hratelný a krásně vypadající spin-off z Lega. A nezapomeňte, plná verze hry bude mít i české titulky, které jsem ale bohužel nemohl v rámci preview prozatím vyzkoušet.

Lego Horizon Adventures

Úvod Lego Horizon Adventures jsem si ke svému překvapení užil víc, než jsem původně čekal. To, co se tváří jen jako další Lego hra, působí dotaženým a perfektně odladěným dojmem, který dává smysl i ve spojitosti se značkou Horizon. Ačkoliv podobné spojení a jeho odlehčené zpracování není bůhvíjak originální, vývojáři ze studií Gobo a Guerrilla prezentují, že když se čemukoliv dá dostatek péče, může to vysoce vyčnívat nad očekávaný standard. Lego Horizon Adventures skvěle vypadá, bezproblémově se hraje a bude záležet jen na struktuře hry, zda to bude zábava až do konce. Množství vtípků, narážek i herních situací, které jsem pochytil za necelé dvě hodiny ale naznačuje, že tahle Aloy míří ke středu pomyslného terče.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru