branding
Blade Runner, Virgin Interactive, Zahrajte si znovu adventuru Blade Runner od Westwoodu

Zahrajte si znovu adventuru Blade Runner od Westwoodu

Díky programu ScummVM je to zase hračka i na moderních počítačích

18. 10. 2019
Název: Blade Runner Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: Datum vydání: 14. 11. 1997

V roce 1997 vyšla ambiciózní, v mnoha směrech inovativní a také poměrně úspěšná point-and-click adventura Blade Runner. Titul od studia Westwood (Eye of the Beholder, Dune II, Command & Conquer) nebyl adaptací filmu režiséra Ridleyho Scotta z roku 1982, ale vyprávěl paralelní příběh, jehož hlavním hrdinou byl Ray McCoy, který podobně jako Rick Deckard (Harrison Ford) lovil replikanty.

Na rozdíl od mnoha jiných klasik se však hra nikdy nedočkala opětovného vydání, natožpak remasteru nebo dokonce remaku. A to byl vzhledem k neustále se vyvíjejícímu světu počítačových her problém. Nyní si ji však můžete znovu zahrát na moderních strojích díky čerstvé podpoře v emulátoru ScummVM, která se po několikaměsíčním testováním dočkala oficiálního vydání.

Díky novince je možné Blade Runner hrát dokonce s titulky, které dříve neobsahovala, teoreticky se tak můžeme dočkat rovněž nějakého komunitního překladu.

Program původně určený pro spouštění starých adventur od LucasArts už dlouho podporuje i další vybrané hry, třeba klasiky od Revolution Software. A po mnohaletém úsilí se autorům podařilo zprovoznit právě také Blade Runner od Westwoodu. Komplexní technologii se šikovným fanouškům podařilo rozlousknout za pomoci zpětné inženýrství, aby mohli implementovat podporu pro unikátní engine do ScummVM. Díky novince je možné Blade Runner hrát dokonce s titulky, které dříve neobsahovala, teoreticky se tak můžeme dočkat rovněž nějakého komunitního překladu.

Vzhledem k tomu, že se hra odehrává “letos”, tedy v roce 2019 v Los Angeles a s ohledem na dva roky staré filmové pokračování pod názvem Blade Runner 2049, představuje průlom talentovaných kutilů krásnou příležitost si toto dobrodružství zopakovat. Dalším důvodem může být i vzpomínka na Rutgera Hauera, představitele jedné z hlavních rolí původního filmu. Ten zemřel letos v červenci a i když jeho postava Roye Battyho ve hře přímo nevystupuje, Blade Runner je aktuální i s ohledem na to, jaký boom podobné hry a kyberpunk obecně v poslední době zažívají.

A abychom vás trochu namlsali, na adventuru z roku 1997 si při této příležitosti alespoň trochu zavzpomínáme. Ve hře se objevily některé postavy z filmu a vybraní herci si dokonce svou roli zopakovali. Podíváme se na známá místa a hra obsahuje i některé slavné scény. Hra proslula také svým technickým zpracováním, jehož voxelová grafika překvapivě nezestárla tak rychle jako některé jiné hry z této doby. Jinými slovy, na titul se docela pěkně kouká i dnes.

Na rozdíl od zažitých zvyklostí a nepsaných pravidel adventur se ostatní postavy ve hře chovaly poněkud nepředvídatelně, čas přirozeně plynul a ony jen nestály na místě. Tato nahodilost byla ostatně příznačná pro celou hru. Blade Runner také na základě hráčových voleb a rozhodnutí dospěl k jednomu ze 13 různých konců se třemi hlavními tématy, které tak trochu kopírují nejednoznačné finále původního filmu.

Problém je v tom, že veškeré zdrojové kódy a assety se ztratily při stěhování Westwoodu z Las Vegas do Los Angeles.

Blade Runner si vedl dobře u kritiku i u zákazníků. Prodeje překonaly milion, což byl v devadesátých letech pořád velký úspěch. Není proto divu, že se brzy začalo mluvit o pokračování, nicméně náklady na vývoj byly tak vysoké a předpokládané výdaje na dvojku ještě vyšší, že se projekt ukázal být nerentabilní. Opakovaně se ale v posledních letech mluvilo o možnosti vydat hru znovu na Steamu a na GOGu, čímž se oklikou vracíme na samotný začátek. Problém je však v tom, že veškeré zdrojové kódy a assety se ztratily při stěhování Westwoodu z Las Vegas do Los Angeles.

Nemohla tak být řeč ani o HD remasteru nebo dokonce remaku. A i kdyby se data našla, bylo by vzhledem k jejich objemu a náročnému procesu podle šéfa původního projektu velmi nákladné hru znovu vydat, ne-li nemožné. Louis Castle odhadl, že by to stálo miliony dolarů. Nakonec se naštěstí úkolu rozpohybovat hru na moderních strojích ujala komunita, a tak se budeme moci znovu vypravit do temného světa, který proslul svými neony “rozpouštějícími” se v dešti.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru