branding
SimRefinery, Maxis, Zahrajte si SimRefinery, ztracenou hru od Maxisu

Zahrajte si SimRefinery, ztracenou hru od Maxisu

Titul považovaný za zničený se povedlo objevit a zachránit. Vznikl na zakázku firmy Chevron

Zdroj: Maxis/The Obscuritory
7. 6. 2020
Název: SimRefinery Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: ,

Díky internetu se opět povedlo zachránit jednu hru, která byla považována za definitivně ztracenou. A to přes opravdu mamutí úsilí její osud zmapovat a najít funkční kopii. Nakonec pomohl až článek vyslaný do světa. Jedná se o titul SimRefinery od Maxisu z roku 1993 a pokud jste o něm náhodou nikdy neslyšeli, nemáte se za co stydět. Nebyl to totiž počin určený pro veřejnost a pro běžné hráče.

Jednalo se o manažer, který simuloval fungování rafinerie společnosti Chevron a ta si jej také na zakázku nechala vyrobit divizí Maxis Business Simulations. Jejím úkolem bylo najít pro videohry další obchodní příležitosti a tvořit hry na objednávku. Měla vyrábět vážně míněné produkty, které by se hrály a vypadaly jako komerční tituly od Maxisu. Jde o pozoruhodný nápad, jak v pionýrských dobách najít pro vývojáře další potenciálně zajímavé odbytiště. A minimálně zčásti padl na úrodnou půdu.

Zaměstnanci společnosti Chevron měli podle  Willa Wrighta s pomocí titulu lépe pochopit, jak rafinerie funguje.

Ale zpět k SimRefinery. Hra vznikla po úspěchu SimCity z roku 1989 a staví na stejném základu a jeho osvědčených principech. Zaměstnanci společnosti Chevron měli podle  Willa Wrighta s pomocí titulu lépe pochopit, jak rafinerie funguje. Nešlo ale ani tak o vědecky přesný nástroj pro inženýry jako spíš edukativní software pro účetní, obchodníky a další lidi z kanceláří, kteří vlastně nechápali, jak celý kolos pracuje. Pokus neměl být simulátorem všech procesů v rafinerii, ale měl ukázat, jak jsou na sobě jednotlivé sekce závislé.

Jak už bylo řečeno, hra nebyla určena pro veřejnost, a nechybělo mnoho k tomu, aby si ji také nikdo mimo Chveron nezahrál. Až donedávna bylo o projektu k nalezení jen relativně málo informací a materiálů, protože Maxis se v roce 1996 své divize zbavil, ta se přejmenovala na Thinking Tools Inc., ale nakonec skončila s ní zmizela i většina “důkazů”.

Vše změnilo až rozsáhlé téma, které vyšlo před pár týdny na webu The Obscuritory a detailně se věnuje neobvyklé divizi společnosti Maxis. A také hrám SimRefinery nebo SimHealth. Zajímavého článku si pochopitelně rychle všimla další média po celém světě a na fascinující příběh začaly upozorňovat magazíny jako Ars Technica nebo The Verge. I nás moc zaujal a zatímco jsme přemýšleli, jak takový gigantický materiál co nejlépe tlumočit našim čtenářům a divákům, začala se nenápadně psát další kapitola.

SimRefinery, po níž nemělo zbýt skoro nic, se náhle objevila. Ztracený titul vypátral jeden ze čtenářů zmíněného webu Ars Technica s přezdívkou postbebop. Jde sice o nekompletní verzi, ale každý si ji může stáhnout a vyzkoušet. Anebo zahrát přímo v prohlížeči díky webu Internet Archive. I když se jedná o nedokončený prototyp, jde o úžasný objev. Původně se zdálo, že si nikdo hru nenechal, protože se to ve své době zdálo zaměstnancům Chevronu asi nepodstatné. O to víc ale titul zajímal a přitahoval herní historiky a nadšence. Jeden ze čtenářů v diskuzi pak zveřejnil digitální poklad. Jeho kamarád dříve pracoval jako inženýr v Chevronu a disketu se SimRefinery měl stále doma. Vidíte, proto nemáte vyhazovat “staré krámy”. Na internetu se objevila fotka zmíněného média a s ní záhy i hratelná verze.

Chevron za prototyp SimRefinery zaplatil Maxisu 75 tisíc dolarů, ale bohužel přišel ve špatné době.

I když není titul kompletní, jeho součástí je třeba i demo demonstrující, jak SimRefinery funguje. Některá tlačítka přímo ve hře nicméně nepracují a možná bude chvíli trvat, než komunita rozlouskne, jak se přesně vše ovládá. Zpráva o nálezu se samozřejmě objevila na magazínu Ars Technica, jenž k průlomu přispěl, ale i na původním webu The Obscuritory, který příběh zmapoval a vše odstartoval. Na čtyřletý výzkum, který předcházel původnímu tématu, tak mohlo navázat radostné oznámení i důkladné obeznámení se SimRefinery.

Vaším úkolem není ani tak postavit celou fungující rafinerii jako spíš udržet ji v chodu a maximalizovat vaše příjmy. Jste jejím manažerem a uživatel má pochopit, jak v tomto světe funguje nabídka a poptávka. Ani tady ale nechybí “katastrofy” jako v SimCity. Jejich cílem však bylo zřejmě demonstrovat, jak se jednotlivé části rafinerie navzájem ovlivňují a jak jsou na sobě závislé. Chevron za prototyp SimRefinery zaplatil Maxisu 75 tisíc dolarů, ale bohužel přišel ve špatné době. Jelikož se firma potýkala s propouštěním, nedostalo se mu nakonec plánované pozornosti. Až dosud.

Přečtěte si více o SimCity

Ztracené SimCity pro NES se vrací po 27 letech
Zapomenutý port fantastické strategie od Wrighta a Mijamota si můžete sami vyzkoušet

SimRefinery, Maxis, Zahrajte si SimRefinery, ztracenou hru od Maxisu

Stanisław Lem inspiroval SimCity z roku 1989

Dílo Stanisława Lema přinejmenším nepřímo inspirovalo vývojáře her opakovaně. Jedním z nejzajímavějších příkladů je ale budovatelská strategie SimCity designéra Willa Wrighta, kterého ovlivnila jedna z povídek ze sbírky Cyberiada. V tomto příběhu se svržený tyran vrátí ke svým despotickým způsobům, když může ovládat simulované město, v němž utlačuje jeho fiktivní obyvatele. Neříkejte, že se v tom popisu nepoznáváte coby starosta virtuálního města, který na své obyvatele pošle godzillu nebo tornádo.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru