Český nezávislý vývojář Jan Vodička pracuje na real-time strategii Písně z Kalicha (Songs of the Chalice) s husitskou tematikou. Je to titul pro jednoho hráče s tower defense prvky, který hráče vezme do let 1419 až 1420. “Jan Žižka z Trocnova se se svou družinou vydává z Prahy do Plzně, působiště kněze Korandy. V prvních dnech pobytu se po boku své družiny a místních husitů účastní vyhnání části katolického obyvatelstva a podniká výpady proti nepřátelským základnám v blízkém okolí? popisuje autor premisu hry. “Při jednom z těchto výpadů se u Nekmíře střetává s pěchotou z plzeňského lanfrýdu, v čele s Bohuslavem ze Švamberka,” dodává.
Hra se podle autora inspiruje událostmi z bohaté historie českých zemí, ale neklade si za cíl být za každou cenu historicky přesná. Titul slibuje kampaň s více než deseti úrovněmi, přičemž každá mise má být trochu jiná a vyžaduje odlišnou strategii. Budeme ovládat různé jednotky, které se liší vlastnostmi i schopnostmi. Hra má navíc ukrývat různé easter eggy a tajemství, s jejichž pomocí bude možné odemknout bonusové mise.
. V demu budete ovládat přímo Jana Žižku a vypravíte se s ním na cestu hlubokým lesem.
Co je ale zajímavé, podobně jako v případě české hry Mall Craze a slovenské strategie The Parvificent Seven je možné si Písně z Kalicha rovnou vyzkoušet. Jan Vodička totiž zveřejnil na Steamu demo. Samotný vývojář přitom říká, že jde o strategii ve stylu Warcraftu. Jak už lokalizovaný název napovídá, titul nabídne české rozhraní, titulky a dokonce i dabing.
Ostatně ten si můžete poslechnout už ve zmíněné demoverzi. A myslím, že by vás mohl velmi příjemně překvapit. V demu budete ovládat přímo Jana Žižku a vypravíte se s ním na cestu hlubokým lesem. Časem se k vám přidají další spolubojovníci a narazíte samozřejmě také na nepřátele. Počítejte s tím, že budete mít nějaké ztráty, ale vojevůdce z Trocnova musíte udržet naživu za každou cenu. Naštěstí jeho zdraví se pomalu regeneruje.
Hratelná ukázka nabízí jednu krátkou misi, která vás zabaví jen na pár minut, ale rozhodně slibuje zajímavý projekt, který se vyplatí sledovat. Pokud dodnes rádi vzpomínáte na Warcraft III, jeho kouzlo tu na vás opakovaně dýchne. Jelikož profil na Steamu nenabízí mnoho dalších podrobností a chtěl jsem se dozvědět o hře víc, spojil jsem se s jejím autorem. Zajímalo mě například, odkud se nápad na titul vzal. Jan Vodička Vortexu prozradil, že dlouho pracoval na jiné hře. Šlo o projekt Sollertia ve stylu Diabla.
“Jenže jsem neustále zápasil s tím, jak se to bude hrát, a tak jsem se v lednu 2022 rozhodl, že udělám něco jiného. Můj kamarád Spytihněv kdysi dělal hru o husitech, ale nakonec začal dělat Ruprechta (Tragédie Ruprechta Falckého, pozn. red) a následně Hrot, tak jsem si říkal, že by nebylo špatné nějak navázat. A protože mám rád Warcraft III a StarCraft II a už jsem na podobných hrách na škole dělal, tak jsem si řekl, že udělám takový husitský Warcraft,” řekl Vortexu Jan Vodička.
„Texty scénáře jsem měl napsané v prosinci 2022 a dabing vznikl prakticky tento týden.“
Na hře pracuje přibližně rok se zdravotní pauzou během léta. “Demo jsem plánoval na Vánoce, ale nestíhal jsem,” upřesnil. Na projektu dělá přitom úplně sám. “Nicméně takový velký konzultant je právě Spytihněv, navzájem si zkoušíme buildy,” prozradil Honza. Vše přitom pohání jeho vlastní technologie. Na enginu podle svých slov pracuje opravdu dlouho. “Od 18 let, kdy jsem začal aktivně dělat C++. Takže 15 let. Engine, který mám teď, jsem tedy dal dohromady v roce 2021. Je to asi 50. verze enginu a každou verzi jsem psal prakticky od začátku,” nechává nás autor nahlédnout do zákulisí.
“Můj bývalý spolužák říkal, že jsem spíš technolog než vývojář her, ale ty technologie mi pomalu utíkají. Nicméně Unity nebo Unreal jsou pro mě tabu,” doplnil Jan Vodička. Pozornost zasluhuje i zmíněný český dabing. I když mě rozhodně zaujal, jeho autor sebekriticky poznamenává, že se zrodil zcela amatérsky. “Texty scénáře jsem měl napsané v prosinci 2022 a dabing vznikl prakticky tento týden. A vznikal tak, že jsem použil VoiceMod s nějakou jednoduchou možností měnit pitch a v Audacity jsem to sám nahrál. Musím tedy říci, že ještě pořád chraptím z toho dabingu Žižky,” dodává s tím, že kolega z práce namluvil pár dalších replik.
Jinak ale na hře pracuje úplně sám a neplánuje na tom nic měnit. Chtěl by jen lepší dabing a také pomoc s hudbou. Pokud jde o předpokládaný termín vydání, je to samozřejmě ještě poměrně otevřená kapitola. “Rád bych to stihl do konce 2023, ale můj instinkt mi říká, že to bude spíš 2024. Závisí na tom, kolik budu mít práce v mém hlavním zaměstnání a jak moc náročná bude letos rodina. Na hře dělám většinou po večerech,” naznačil Honza.
Na další ochutnávku ale nemusíme nutně čekat až do vydání plné verze. Jan Vodička totiž plánuje dál vylepšovat také uveřejněné demo. “Chtěl bych vychytat pár věcí. Možnost měnit jazyk přímo ve hře, zobrazovat klávesové zkratky, life bary na selection panelu a nějaké další drobnosti,” dodává.
Vývoj projektu mapuje Jan Vodička na svém Twitteru.
Making a „Warcraft-ish“ game inspired by Hussite wars in 1419-1420.
Wishlist here: https://t.co/dcOXTnZHf1#gamedev #IndieGameDev #lowpoly #rts #indiegame #indiegames #SongsOfTheChalice pic.twitter.com/51UXrQCA6I— Jan Vodička / Vóďa (@vodasoft_tm) November 18, 2022
A pokud byste neměli českých strategií dost, pozornost si zaslouží také Magna Regna, která láká na Velkomoravskou říši. Pracuje na ní malý tým Hammer Games.