O novém dílu populární adventurní série Syberia s podtitulem The World Before jsme poprvé a naposledy psali loni v srpnu, kdy byla hra oficiálně oznámena. Od té doby utekla spousta času, ale o novince jsme se v mezičase mnoho nedozvěděli. Nyní společnost Microïds konečně potěšila fanoušky vydatnou várkou čerstvých informací. Ba co víc, k dispozici jsou nejen nové podrobnosti, screenshoty či video, ale také hratelný prolog, který si můžete sami vyzkoušet.
Čeká nás výprava napříč kontinenty, ale také časem. Hlavními hrdinkami jsou Kate Walker a Dana Roze, s nimiž se pokusíme přijít na kloub dlouho pohřbeným tajemstvím.
Za pokračováním série opět stojí Benoît Sokal a těšit se prý můžeme na cestování, příběhové zvraty i emotivní situace. Sága se má v dalším dobrodružství vrátit ke kořenům, slibují Microïds. Čeká nás výprava napříč kontinenty, ale také časem. Hlavními hrdinkami jsou Kate Walker a Dana Roze, s nimiž se pokusíme přijít na kloub dlouho pohřbeným tajemstvím.
Každá se ale bude pohybovat ve vlastím časovém rámci a na jiné místě. Dana Roze je sedmnáctiletá dívka, která je v roce 1937 na začátku kariéry a má se stát slavnou klavíristkou. Nad její budoucností se však začnou stahovat mračna, když se na obzoru objeví hrozba fašismu a druhé světové války. Kate Walker je v roce 2004 uvězněna v solném dole a bude pátrat po vlastní identitě.
Autoři slibují fantastický a poetický svět, který vytvořil Benoît Sokal. Těšit se údajně můžeme na dechberoucí scenérie a ikonické postavy. A pravdou je, že na pohled působí hra opravdu velmi pěkně a nový trailer mi udělal svou stylizací velkou radost. Samozřejmostí jsou ale rovněž komplikované hádanky a rébusy, které budeme řešit, stejně jako tým láká na chytlavý příběh a napínavé dialogy.
Znovu se máme dočkat unikátní atmosféry a záhad, které jsou poznávacím znamením série. Oslovit by však autoři chtěli nejen veterány Syberie, ale i úplné nováčky, kteří se s touto značkou doposud nesetkali. Což nebude určitě jednoduché. Už proto se vývojáři rozhodli nechat hráče nakouknout do budoucího titulu prostřednictvím hratelného prologu.
Hudební doprovod složil izraelský skladatel Inon Zur, který má na kontě soundtrack k druhému a třetímu dílu, ale podílel se i na hudbě ke hrám Fallout 4, Dragon Age nebo Prince of Persia. A kromě toho zkomponoval i doprovod pro Star Trek: Klingon Academy, Star Trek: New Worlds, Star Trek: Starfleet Command II: Empires at War nebo Star Trek: Starfleet Command: Orion Pirates. O tuhle informaci jsem vás prostě nemohl ochudit…
Hra by měla vyjít příští rok a díky bezplatné demoverzi máme představu také o hardwarových nárocích, které už najdete na Steamu. Syberia: The World Before je zatím oznámena jen pro PC. Předchozí díly ale vycházely v hojné míře také na konzolích, takže bychom se snad mohli dočkat v budoucnu rovněž dalších portů.
První díl adventurní ságy debutoval v roce 2002 na PC a později se objevil i na PS2, Xboxu, Windows Mobile, Androidu, iOS, Nintendu DS, Macu, PS3, Xboxu 360 a v roce 2017 dorazil také na Switch. Hře se podařilo prorazit v době, kdy neměly adventury zrovna na růžích ustláno. Navzdory tomu se skvěle prodávala a rozpočet prvního dílu přitom činil pouhé 2 miliony eur. Dvojka dorazila na trh v roce 2004 a během dalších let se dočkala řady konverzí. A konečně Syberia 3 debutovala v roce 2017 na PC, Macu, PS4 i Xboxu One a o rok později dorazila také na Switch. Belgický výtvarník a vývojář Benoît Sokal má kromě této série na svědomí i hry Amerzone, Paradise nebo Sinking Island.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Rozhodne vyzkousim prolog a pokud se mi bude libit, tak Benoit Sokal shut up and take my money!
Nejprve jedno pozitivum: Autor všech automatonů, geniální Hans Vorarlberg, jeho dějová linka + důvod, proč Kate Walkerová, hlavní postava hry, za ním cestovala a proč ho hledala, je vyřešená. KONEČNĚ! Protože sorry jako, ale celá ta anabáze se ZKU*VENÝMI Youkoly mi vážně lezla na nervy a jsem strašně rád, že se v tomhle zcela evidentně nebude pokračovat a pozor, prolog DOST všechno překopává a docela jsem „čuměl“, co se se Syberií děje.
1) Hra je rozdělena do dvou časových os. Rok 1937 a 2005. Syberia: TWB má dvě hlavní hrdinky a časové osy se zcela evidentně protnou (jak je naznačeno i v závěru prologu).
2) Syberia: TWB je mnohem dospělejší a co mě překvapilo – mnohem temnější!
3) Syberia: TWB se dokonce nevyhýbá i nastupujícímu nacismu (1937) a sovětskému lágru (2005), i když se ve hře mluví jako o „hnědých“, ale jsou to klasičtí nacisté.
4) Kate Walker má jiný (pro mě nepříjemný) hlas, celkově zhrubla, stává se z ní dost tragická postava a vzhledem už vůbec nepřipomíná roztomilou Kate, řešící hádanky s automatony. Hra dokonce vytahuje i lehce strašidelné prvky (v její časové ose).
Čtvrtá Syberia si udržuje svou proslulost díky Vorarlbergovým automatonům a různým mechanickým stroječkům díky časové ose před 2. světovou válkou. Zde je hra prosluněná, velmi pohledná a je to velký pokrok oproti doslova hnusné trojce. V této rovině se hraje za Danu, nadějnou pianistku, jejíž rodina je židovského původu a mají obchod s rámařstvím. V městečku kde žije, kde jsou mnohé automatony, však začínají vystrkovat čím dál víc drápy náckové. Linčují židy, rozbíjejí jim obchody, vzniká tam ghetto (opět se ale prvoplánově nemluví o židech, ale židé to evidentně jsou). Posléze se začne vyhrožovat i její rodině. Střih: tajga, solné doly kdesi v nějaké prdeli v Rusku. Podzemní cela. Špína. Zmar. Na pryčně sedí cosi vyholeného a zbědovaného. Ano, je to Kate Walker… Je na cele s Kaťušou a obě jsou drženy v tomto lágru, aby dennodenně plnily kvótu natěžených šutrů. Kate má u sebe deník a srdce automatona Oscara (viz předchozí díl). Kate dostává od místní pohledné bachařky dopis a hudební strojek v podobě labutě. Kate zjišťuje, že její matka zemřela a rodina jí prosí, aby se dostavila na její pohřeb do států. Což bude pravděpodobně hnacím motorem pro tento díl, protože jak jsem již napsal, Hans Vorarlberg a jeho mamuti a kmen prudce otravných nomádů Youkolů se již neřeší. Evidentně. Kate a Kaťuše (které zcela evidentně pěstují lesbickou lásku, jak je cca 3x naznačeno) se jednoho dne prokopají do skrytého tunelu, kde na seřadišti stojí staré vlaky. Jsou tam také mrtvoly nácků. Po jedné hádance, která je spíše (ne)hádankou, protože proč si namáhat v roce 2020 mozek (KUR*A UŽ ALE TAKY!!!), se dvojice na útěku dostává ke klíčkům od motorky, se kterou chtějí přeskočit propast (ano, klasické momenty ze starých adventur evidentně nebudou chybět 😀 ), ale také ke klíčkům od dobytčích vagónů. Ne, nejsou tam mrtvoly židů, ale poklad. Obrazy, mísy apod. A na těch obrazech jsou právě ty samé scenérie, které si můžeme prohlížet v rámařství s Danou v roce 1937. Čili zkonfiskovaný majetek nacisty a člověk si v tu chvíli říká, jak to asi dopadlo s Danou? Scéna končí tím, že Kate a Kaťa chtějí nastartovat starou motorku, ale dožene je bachařka a vše končí výstřelem. Tipuji, že Kaťuše se asi z lágru na čerstvý vzduch nepodívá, ale to se dozvíme až příští rok, kdy Syberia: The World Before vychází.
Hra má naprosto identický problém jako trojka: neskutečně špatná optimalizace na PC. Komp funí jak 90letý dědek a přitom jde o naprosto standardní vizuál. Dokonce není zahrnut ani anti-aliasing, takže nechápu, co Microids a jejich vývojáři s tím 3D tak prasí. Zcela evidentně nemají nikoho na optimalizaci. Stejný problém byl s trojkou a diskuzní fóra na Steamu jsou plná naštvaných lidí, že se problém zase opakuje (ale je to jen prolog, třeba plná hra bude jinde). Hra dokonce mnoha lidem zamrzá při loadingu. Mě také. Pomohlo mi vypnutí antiviru na deset minut. Mám s tím už zkušenosti. Občas to některé hry takhle mají (u mě ještě Dragon Age a Mass Effect). Jakmile se hra přes vypnuté štíty antiviru jednou rozjede, pak už to je OK. Jiným lidem pomohlo nastavit exe soubor hry s parametrem „spustit jako správce“. Hudba je nádherná, také ji skládal (opět) Inon Zur (Fallout 4, Dragon Age nebo Prince of Persia aj.). Dabing je obstojný, ale nechápu proč vyměnili hlas Kate… Graficky to vypadá lépe než trojka, herním mechaniky ale pokulhávají. Je sice fajn, že vše musí člověk dělat sám, ve smyslu: dříve, ve starých adventurách by hráč kliknul na zásuvku a postava by řekla, „nic tam není“, dnes kurzorem uchopíš zásuvku a tahem myší k sobě jí otevřeš. To je všechno fajn. 99% věcí si člověk řeší takhle napřímo, je to hodně ve stylu adventur od Quantic Dream (Detroit: Become Human, Heavy Rain aj.), ale problém je v tom, že mi připadá, že vývojáři se do této mechaniky zamilovali a nacpali jí zcela všude a jaksi zapomněli na hádanky a rébusy. Rébusy tak nejsou o tom na něco přijít, na nějakou kombinaci a už vůbec ne o lámání si hlavy a vaření mozkových závitů, ale jde čistě o problémy typu: „prohledej zásuvky a až najdeš pero, můžeš napsat dopis“ nebo „k tomu abys našel klíč od motorky, prohledej mrtvolu esesáka, prohledej stůl za kterým sedí a až najdeš ozubené kolečko, dej ho k druhému kolečku, něco cvakne a otevře se tajná schránka“. Jasně, je fajn, že se neopakují zvěrstva typu „zmagnetizuj křečka, přilož ho k sejfu a vypadne frkačka“, úkoly jsou přísně logické, což je lehce omezující v kreativitě, ale už trojka byla extrémně snadná a čtyřka půjde evidentně ve stejných šlépějích. Vrcholem je na pravé straně obrazovky umístěna ikona otazníčku, který ještě navíc RADÍ s postupem ve hře, což je už opravdu absurdní…
Nicméně se na čtyřku těším. Ty dvě roviny hře evidentně pomůžou, nakopnou jí. Dost se mi také líbí vážnější tón. A nebudou-li chybět automatony (jako že asi ne) a vrátí se i ukecanej Oscar, tak to bude fajn. Asi to vidím na 7/10 (navíc si to nesáhne), ale pořád jsem rád, že sága aspoň pokračuje. Hlavn, že už neuvidím (doufám) ty zakrslý Youkoly na pštrosech!!! 😀