Vývojářku Gwen Frey a její logickou hru Kine znát nemusíte, ale její příběh by vás zajímat mohl. Ještě letos její titul vyjde na konzolích a také na PC exkluzivně na Epic Games Storu. Talentovaná animátorka a výtvarnice říká, že to byla právě často obecně kritizovaná dohoda o exkluzivním vydání na nepopulárním distribučním kanálu, co ji zachránilo. Reagovala tak na debatu, zda skutečně podobný obchod nějakému konkrétnímu vývojáři může zásadně pomoci.
Uvažovala dokonce o tom, že svůj titul prodá nějakému vydavateli, aby si mohla dovolit najmout výtvarníky a hru vůbec dokončit.
Ona říká, že je právě takovým osamoceným nezávislým autorem, který zaníceně pracuje na svém vysněném projektu. Uvažovala dokonce o tom, že svůj titul prodá nějakému vydavateli, aby si mohla dovolit najmout výtvarníky a hru vůbec dokončit. “Ale neudělala jsem to, protože mě zachránila dohoda o exkluzivitě s Epicem,” napsala na Twitter v reakci na množící se komentáře o tom, že vývojáři prodávají svou duši, protože tu neexistuje žádný jednotlivec v ohrožení, který by takovou nabídku dostal.
Připomíná rovněž, že Epic rozdal v posledních letech miliony dolarů na grantech pro malé vývojáře a různé experimenty a v tomto snažení nadále pokračuje. “Sponzorují různé události, konference a setkání. Jsou podle mě jednou z nejvíc filantropických společností v tomto odvětví,” pokračovala. Na příkladu vlastní hry také ukazuje, jak se titul díky smlouvě s Epicem proměnil. Sama podle svých slov odvedla velký kus práce, dělala na ni jen ona, stříhala si i trailer a docházely jí peníze.
Oceňuje také, že se Epic nesnažil přiživit na tom, že pomáhá vývojářce-ženě, a že jí naopak umožnil prezentovat hru na svém stánku na GDC a vyrobil pro ni různé propagační předměty.
Pak oslovila Epic, získala exkluzivní smlouvu a díky ní si mohla dovolit pokračovat dál v práci a dokonce si najmout na pomoc další grafiky. Oceňuje také, že se Epic nesnažil přiživit na tom, že pomáhá vývojářce-ženě, a že jí naopak umožnil prezentovat hru na svém stánku na GDC a vyrobil pro ni různé propagační předměty.
Celé její vyprávění staví kritiku o prodejných vývojářích do úplně jiného světla. Není asi třeba dvakrát zdůrazňovat, že jde o trochu jinou situaci než u velkých vývojářských studií, potažmo obřích vydavatelů. A také že v tomto případě nejsou problémem žádné předobjednávky, které by nejprve někdo učinil na konkurenční platformě.
“Neexistuje žádná suma peněz, kterou nám mohou nabídnout, abychom prodali své duše.”
Roznětkou pro tuto emotivní debatu se stalo jiné prohlášení. Viceprezidentka nezávislého studia Re-Logic (Terraria) Whitney Spinks totiž na Twitter napsala, že žádný jejich titul nikdy nebude Epic exkluzivní. “Neexistuje žádná suma peněz, kterou nám mohou nabídnout, abychom prodali své duše,” vzkázala fanouškům, což se pochopitelně podle očekávání setkalo s velkým nadšením. Posléze ale vyjádřila pochopení pro nezávislé kolegy, kteří finanční nabídce neodolají.
Jasné NE exkluzivitám na Epic Games Storu vyslala Whitney Spinks do světa v reakci na spekulace, zda autoři Terrarie z Re-Logicu podobnou dohodu nechystají. Studio se na E3 objeví na konferenci PC Gaming Show, která bude patřit i Epicu, a jen na základě toho se začala komunita obávat nějakého exkluzivity pro Terrarii či jiný titul od jejího týmu.
A co si ve světle tohoto vyprávění myslíte o exkluzivních dohodách pro malé vývojáře vy?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Je to to samé u těchto malých Indie vývojářů stejné jako u velkých 3A titulů??? …tzn. ty největší pecky a za tu samou cenu???
Srovnávají se tu vůbec dvě stejné věci???
Mě to spíš přijde že se tu trochu srovnávají jablka s hruškami!!!
Co je ale nejzajímavější na situaci z článku (pokud nebyla předem dobře připravena), tak je podpora a přístup k mladé indie vývojářce ze stran Epicu, která svou hrou jejich store nijak nevytrhne. Pokud by to opravdu nebyl jen marketing, tak za mě jasný palec nahoru.
Osobně mě epic vs steam nechává zatím klidným, přesně jak píšeš u mě steam taky začal jako vnucený nesmyslný soft k half life 2 … okamžitě jsem ho přepnul do offline režimu a další roky vesele ignoroval. Časová exkluzivita mě nijak netrápí, beztak je her tolik že to nestíhám hrát. Až přijdou s něčím zajímavým pro mě (zatím mě odrazuje už jen vzhled toho „obchodu“) tak nemám problém ho začít využívat.
Ale koupený exkluzivity to rozhodně nebudou, to nepovažuju za konkurenci ale naopak za něco co bych hodně nerad aby se rozlezlo – představa že to samý začne dělat i steam, EA, blizzard, Ubi apod (a předpokládám že finančně by si to mohli taky dovolit) a já budu muset koukat do 10 obchodů abych viděl co kde vlastně vychází za nový hry …. a když si po nějaký době budu chtít něco znova nainstalovat tak budu pátrat v jaký knihovně to vlastně mám … tahle vize se mi úplně nelíbí.
Radši bych viděl 3-4 velký platformy který budou nabízet pro mě základní standard (přehledný obchod s efektivním vyhledáváním/tříděním, recenze, cloud savy) a ideálně pro mě si budou konkurovat cenama, případně nějakou jinou přidanou hodnotou samotnýho obchodu nebo produktů. Exkluzivně ať si vydávají svoji tvorbu, ale u cizí produkce ať si mě získají právě nějakou tou přidanou hodnotou, a ne tim že mi nedaj na výběr
Sám jsem zvědavej jak se to bude dál vyvíjet, škoda že k tomu nejsou žádný konkrétní čísla o prodejích přes jednotlivý platformy. Např. by mě zajímalo i jak moc se zvedly prodeje přímo přes Uplay …. protože to mi přišlo jako ten hlavní záměr když Ubi dalo Epicu exkluzivity 🙂