O Far Cry New Dawn se toho od prvních náznaků na začátku loňského prosince napsalo mnoho. A nemusíte být zrovna samozvaní analytici herního trhu, abyste odhadli, že reakce nejsou příliš pozitivní. Necelý rok po uvedení Far Cry 5 má vyjít další díl, který přiznaně recykluje celou mapu Hope County a na první pohled nepřináší kromě změny stylizace nic nového. V kombinaci s nepříliš laskavými názory na práci Ubisoftu, které hráči ventilují na sociálních sítích a v diskuzích, to proto s přijetím New Dawn nevypadá vůbec dobře, předjímat ale propadák by bylo zbytečně tvrdé. A to říkám jako člověk, který je se sérií čím dál tím víc nespokojený. Far Cry New Dawn by ovšem mohl, coby spin-off a nikoliv hlavní díl zaběhlé značky, posloužit hlavně jako místo pro experimentování s novými prvky ve snaze posunout Far Cry po letech někam dál, jako se to podařilo v případě Assassin’s Creed. A těmi nejvýraznějšími pokusy by měly být expedice a „lehké RPG elementy“, jak o nich vývojáři sami mluví.
Čerstvé informace o New Dawn pochází z preview eventu, který se uskutečnil minulý týden v San Francisku a pozvaní novináři si mohli vyzkoušet něco málo z novinek, které hra přinese. Už dříve jsme vás informovali o tom, že New Dawn navazuje na události pátého dílu, že vás čeká nutná správa hlavní základny Prosperity, sbírání lihu a také noví záporáci Highwaymeni pod vedením dvojčat Mickey a Lou. Nic z toho samozřejmě nenaznačuje, že by se mělo New Dawn hrát jinak, vývojáři se ale rozhodli alespoň částečně následovat Assassin’s Creed: Origins i Odyssey a přidat do hry úrovně. Ať už se bavíme o nepřátelích, zbraních nebo již zmiňované základně, postupné zvyšování úrovní se má promítnout do celkové hratelnosti a odlišit ji od předchozích dílů.
Nepřátelé tedy obdrží nejen indikaci, na jakém jsou levelu a kolik mají zdraví, ale zároveň z nich budou vypadávat čísla s hodnotami poškození, které jim v průběhu boje udělíte. Pokud se vám tahle představa příliš nezamlouvá, vývojáři potvrdili, že drtivá většina jednotlivých částí uživatelského rozhraní půjde vypnout, šéf vývoje Jean-Sebastian Decant ale upozorňuje, že v pozdější fázi hry vám může chybět indikace, že nepřátele nezraňujete dostatečně. Co se týče základny, i ta bude plně podléhat vaší péči a i zde přijdou ke slovu postupná vylepšování, která se promítnou do hry. Kvalitněji udržovaná zahrádka nabídne silnější léčiva, lepší kartograf přesnější mapy cenných zdrojů lihu a k tomu budete moci na propracovanějším ponku vyrábět lepší vybavení pro boj se silnějšími nepřáteli.
Co se týče hlavního hrdiny, přímé vylepšování jeho schopností – jako tomu je v rámci her od Ubisoftu právě v Assassin’s Creed – ke slovu nepřijde. Tedy žádné skillpointy, žádné stromy schopností. I přes to je ale cítit, že vývojáři volají po změnách a budou po hráčích chtít, aby se sami postupně zdokonalovali. Odráží se to například na novém zpracování základen nepřátel, které jsme mohli v předchozích dílech dobývat s větší, či menší měrou kreativity. Pokud se útok povedl, základna připadla vaší straně a kromě možnosti rychlého cestování už většinou nenabídla žádný další bonus. V New Dawn ale bude možné základu po dobytí a zisku lihu opustit a nechat ji k dispozici nepřátelům, kteří se do ní vrátí, o trochu lépe se v ní opevní a znovu ji začnou zásobovat.
Často se při porovnání kvalit jednotlivých dílů série vracím k mnohými přehlížené dvojce. Zasazení do Afriky možná nebylo tak atraktivní a neoddiskutovatelné je i to, že v následném srovnání s Far Cry 3 působil africký díl reálněji, a tím pádem i otravněji (nemoci, zasekávání zbraní,...). Určitě se ale podívejte na porovnávací video Far Cry 2 a dosud posledního dílu, abyste viděli, co všechno ze hry postupem let zmizelo. Fyzika, efekty ohně, umělá inteligence nepřátel,... Je toho opravdu hodně a pohledem hráče se musí každý pozastavit nad tím, proč Ubisoft pestrost hry do takové míry snižuje.
Útočit na jednu konkrétní základnu a znovu ji dobývat půjde dohromady pětkrát, pak už se do ní nikdo nevrátí, ani nenabídne další zdroje. Přesto lze ze vzorce několikerého opakování stále těžší výzvy vypozorovat určitý směr, kterým se může Far Cry do budoucna ubrat s tím, že v New Dawn je tahle vize ještě podtržena druhou velkou novinkou – expedicemi. Aby hráči nemuseli pobíhat po stále stejné, leč vizuálně změněné mapě z pátého dílu, rozhodli se vývojáři nabídnout jim možnost podívat se i do jiných koutů Spojených států a ještě zdůraznit význam kooperace. Tem totiž na velkém prostoru open-worldu vyznívá do prázdna, když není možné vyvinout na dvojici potřebný tlak a akce tím pádem není dostatečně bezprostřední. Právě v tom by ale měly být expedice jiné, už jen proto, že jde o poměrně semknuté mapy o rozloze přibližně jednoho čtverečního kilometru a s jasně daným cílem.
Až si vylepšíte základnu na požadovanou úroveň, zpřístupní se vám služby kanadského pilota Rogera Cadoreta, který vás svým vrtulníkem sveze třeba k tankeru na pobřeží Floridy, na most Navajo nad řekou Colorado nebo do opuštěného zábavního parku v Louisianě. Lokací by mělo být celkově sedm, a každá přijde se stejným úkolem – ukrást Highwaymenům speciální balíček, jehož obsahem může být extra dávka etanolu nebo některý ze speciálních předmětů, které se na základní mapě Hope County nevyskytují. Háček je v tom, že když balíček seberete, rozezní se alarm a pro všechny obránce se stáváte jasně viditelným cílem. Nastává proto akční zmatek, který budete muset s parťákem vyřešit, ať už to bude znamenat kompletní anihilaci Highwaymenů, efektivní postup k místu vyzvednutí, anebo třeba zběsilý úprk za pomoci některého z vozidel. Volba bude kompletně na vás a podle dosavadních dojmů to vypadá, že jednotlivé mapy, ač svou rozlohou nikoho příliš neohromí, nabídnou solidní variabilitu.
Háček je v tom, že když balíček seberete, rozezní se alarm a pro všechny obránce se stáváte jasně viditelným cílem.
Roger vás navíc do vzdálených lokací odveze i v případě, nebudete-li mít po ruce parťáka, jen obtížnost bude tím pádem větší a mnohem důležitější roli tak sehraje úvodní plánování. Před tím, než vyzvednete balíček, se totiž budou nepřátele chovat standardně, nemělo by být ale na druhou stranu možné zbavit se jich ještě před tím, než si dojdete pro svou odměnu. Vše je podřízeno finálnímu boji, ve kterém leží celá výzva a opakovat ji budete moci tak dlouho, dokud budete mít chuť. Díky tomu, že jsou lokace oddělené, navíc vzniká prostor k tomu, aby některé po vydání hry přibyly, což se sice může jevit jako další způsob, jak vylákat z hráčů další peníze za případná rozšíření, ale v souladu s aktuálními trendy mohou expedice zaručit delší životnost hry jako takové.
Na každý pád nabýváme přesvědčení, že Far Cry New Dawn není jen ždímačkou peněz, a že vývojáři skutečně připravují novinky, které by se mohly v hlavních dílech projevit. Změny totiž potřebuje série jako sůl a z prvu odmítaného spin-offu by mohl být nakonec základní kámen nové řady Far Cry. Jasněji budeme mít 15. února, tedy ve stejný den, kdy dorazí také Metro Exodus nebo Crackdown 3.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.