branding
Disco Elysium, ZA/UM, ZA/UM vysvětluje, proč vyhodilo autory Disco Elysium

ZA/UM vysvětluje, proč vyhodilo autory Disco Elysium

Nepracovali a uráželi kolegy, říká vedení. Kurvitz a spol. mluví o podvodu a chtějí se soudit

Zdroj: ZA/UM
10. 11. 2022
Název: Disco Elysium Vývojář: Vydavatel: Platformy: , , , , , , , Žánr: Datum vydání: 15. 10. 2019

Kauza kolem studia ZA/UM, o které jsme vás poprvé informovali na začátku října, se v posledních hodinách značně vyostřila. Se svými prohlášeními přišly obě strany – zástupci studia ZA/UM i propuštění autoři hry Disco Elysium – aby předložily diametrálně odlišný pohled na celou situaci. Vedení studia mluví o tom, že důvodem propuštění game directora Roberta Kurvitze, art directora Aleksandera Rostova a scenáristky Helen Hindpere bylo neplnění pracovních povinností a vytváření toxického prostředí na pracovišti. Zatímco autoři úspěšného RPG informují o podvodu spojeném s převzetím studia do rukou nových majitelů, zamezení přístupu k informacím o celé společnosti a hlavně o podvodu s financemi, které měly sloužit jako kapitál pro vývoj druhého dílu, ale byly ze studia vyvedeny skrze odkup akcií minoritních vlastníků.

Diskriminace a ignorování pracovních povinností

Jako první se objevilo prohlášení společnosti ZA/UM, které exkluzivně publikoval portál Games Industry. „Nedávné propuštění několika členů studia ZA/UM vedlo k podání soudních žalob a nepřesnému informování v médiích. Pro přehlednost proto s vámi sdílíme důvody oprávněného rozvázání pracovních poměrů [s Kurvitzem, Rostovem a Hindpere],“ začíná vyjádření tiskového mluvčí studia. V jednotlivých bodech uvádí, že zmínění vývojáři se zapojovali do svých povinností a práce jen velmi omezeně nebo vůbec. „Dva roky vůbec nepracovali, přestože byli stále studiem placeni a nutili kolegy, aby jim jejich nedostatečné úsilí kompenzovali [zvýšenou aktivitou],“ přichází jedno z prvních vysvětlení. Dále obviňuje vedení studia ZA/UM autory hry Disco Elysium z vytváření toxického prostředí, které je přirozeně v rozporu s nastavenou firemní kulturou. Nevhodné mělo být chování vůči ostatním kolegům, které mělo zahrnovat slovní urážky i obecnou diskriminaci na základě pohlaví.

To potvrzuje redakce Games Industry i ze svých zdrojů a překládá část zprávy, kterou publikoval list Estonian Ekspress s odvoláním na vyjádření generálního ředitele studia Ilmara Kompuse. „Chovali se ke svým spolupracovníkům velmi špatně. Kurvitz byl prý v minulosti známý tím, že ponižoval ženy a spolupracovníky, ale o tom vedení společnosti nevědělo,“ uvedl Kompus. Podle anonymního vyjádření jednoho ze zaměstnanců studia pro Games Industry se prý dlouhodobí zaměstnanci zdráhali o Kurvitzově chování mluvit nahlas, protože si ho po pracovní stránce vážili a měli pocit, že mu jsou zavázaní za pozici, kterou ve studiu získali. „Náš zdroj dále tvrdí, že později přijatí zaměstnanci neměli o situaci jasnou představu a bylo jim nepříjemné mluvit za ostatní,“ dodává pak Games Industry. Podle vedení studia ale nešlo o to jediné, co vedlo k ukončení pracovního poměru s původním kreativním týmem vývojářů – velkým problémem se měly stát i osobní iniciativy Roberta Kurvitze, zkusit nabídnout značku Disco Elysium některému z velkých vydavatelů.

Prohlášení studia ZA/UM však končí odmítnutím veškerých nařčení z toho, že vyhazov tvůrčího týmu byl motivován finančním ziskem a všechna další prohlášení Kurvitze a spol. označuje za smyšlená a nepravdivá.

„Šli se tajně a v rozporu s existujícímu smlouvali radit o prodeji [značky] jiným známým velkým společnostem z herního odvětví, ale nikdo neměl zájem,“ uvedl Ilmar Kompus a kromě Kurvitze do svého obvinění zahrnul i minoritního akcionáře Saandara Taala, který měl v této věci údajně postupovat spolu s autorem Disco Elysium. List Estonian Ekspress pak v obecné rovině mluví o sporu mezi obchodním oddělením a vizí tvůrčího týmu Roberta Kurvitze, který považoval zisk za druhořadý. To měly následně potvrdit i zdroje Games Industry, z nichž jeden popsal situaci jako korporátní intriky generálního ředitele na jedné straně a směřování toxického autora [hry] na straně druhé. Prohlášení studia ZA/UM však končí odmítnutím veškerých nařčení z toho, že vyhazov tvůrčího týmu byl motivován finančním ziskem a všechna další prohlášení Kurvitze a spol. označuje za smyšlené a nepravdivé. „Nedovolíme, aby jednání a komentáře několika hlasitých lidí odvedly pozornost od práce studia. ZA/UM se oproti stavu před rokem rozrostlo na téměř 100 zaměstnanců, přičemž zachovalo naprostou většinu týmu, který pracoval na původním Disco Elysium,“ uzavírají zástupci studia své vyjádření.

Podvod v zákulisí?

Jak už jsme ale uvedli na začátku zprávy, vyjádření studia ZA/UM vybudilo zájem Roberta Kurvitze a Aleksandera Rostova, konečně se k celé situaci také vyjádřit, a jak pravděpodobně očekáváte, jejich verze se značně liší. Svůj příspěvek zveřejnili na stránkách magazínu Medium a informují v něm o nekalém způsobu změny majetkové struktury společnosti, která nastala po finančním podvodu. Vysvětlují, že ještě donedávna držel většinový podíl estonský podnikatel a investor Margus Linnamäe, který údajně spravoval finance podle všech pravidel a v pořádku bylo i jednání s ostatními akcionáři. Ovšem v roce 2021 odkoupila Linnamäeho podíl estonská společnost Tütreke dvou podnikatelů – Ilmara Kompuse a Tõnise Haavela, dosavadních menšinových podílníků a nyní majitelů studia ZA/UM. „Jakmile se stali majoritními akcionáři, byli jsme rychle vyloučeni z každodenního provozu studia, byl s námi ukončen pracovní poměr a byl nám odepřen přístup k informacím o společnosti,“ uvádí Kurvitz a Rostov ve svém prohlášení.

Je tedy možné, že řeči o ignorování pracovních povinností, jak o nich oficiálně mluví zástupci studia, bylo způsobeno právě tímto zásahem, výsledek a skutečnou verzi ovšem v tuto chvíli předjímat nelze. Kurvitz nicméně vysvětluje, že jeho vyhazov přišel několik týdnů poté, kdy začal aktivně žádat o dokumenty a finanční údaje, ke kterým se k dnešnímu datu údajně stále nedostal. Důvodem, proč chtěl vidět do finančních operací, bylo podezření ze spáchání podvodu, byť okolnosti stále nejsou příliš jasné. Kurvitz tvrdí, že zmíněná společnost Tütreke získala kontrolu nad společností tím, že nechala nezákonně vyvést peníze ze samotného studia a ty následně použila k získání tehdejšího většinového podílu investora Marguse Linnamäeho. „Šlo o peníze, které patřily studiu a všem akcionářům, ale namísto vývoje pokračování [Disco Elysium] posloužili ve prospěch jednotlivce,“ uvádí Kurvitz a ukazuje prstem právě na Kompuse a Haavela. Autor hry dodává, že i podle jeho právníků došlo ke spáchání trestného činu podvodu, za který by měl hrozit novým majitelům trest odnětí svobody na dobu až tří let, a právě to je důvod, proč se Kurvitz prostřednictvím své vlastní firmy Telomer rozhodl podat žalobu.

Kurvitz tvrdí, že společnost Tütreke získala kontrolu nad společností tím, že nechala nezákonně vyvést peníze ze samotného studia a ty následně použila k získání tehdejšího většinového podílu estonského investora.

Robert Kurvitz ale zachází ještě dál a tvrdí, že postup Kompuse a Haavela není nikterak překvapivý, když měl být druhý jmenovaný v roce 2007 souzen za podobný podvod na investorech v případě jiné společnosti. „Nyní prověřujeme naše právní možnosti, takže na stole jsou jak občanskoprávní žaloby, tak trestní obvinění, a to v Estonsku i Spojeném království,“ dodává autor hry. Vysvětluje pak, že pro něj i ostatní vyhozené členy týmu nejde o snadné období. Po pěti letech tvrdé práce prý byli odměněni vyhazovem a odříznutím od svého životního díla – světa Elysium. „Společnost, kterou jsme vybudovali, byla vyrabována, zatímco naše vlastní výdělky nestačí ani na pokrytí soudních poplatků. Až doposud jsme se zdržovali toho, abychom o situaci mluvili otevřeně. Nyní je ale načase, aby se lidé dozvěděli, co se ve společnosti doopravdy stalo,“ uzavírají Kurvitz s Rostovem svůj článek a s poděkováním všem hráčům a fanouškům za podporu otevírají prostor k zajímavému, ale – upřímně – velmi nepříjemnému sporu.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru