branding
Google: Pokud vám funguje YouTube, poběží i Stadia

Za nedostatkem her na Stadii jsou peníze a nedůvěra

Tvůrci nevěří, že Google u podpory nové platformy vydrží. Navíc chybí motivace hry portovat

2. 3. 2020

Minulý rok na podzim jsme byli svědky velké události v podání Googlu, který sliboval zatřást základy herního průmyslu a na trh vypustil streamovací platformu Stadia. Zemětřesení se ale nakonec nekonalo, a pokud přeci jen ano, tak šlo zejména o otřesení důvěry v tuto softwarovou korporaci. Stadia dorazila na menší počet trhů, což je v počátcích něčeho takto ambiciózního samozřejmě pochopitelné, jenže zároveň přinesla o poznání méně funkcí a i její celkový výkon a s tím spojený pocit ze streamovaného hraní nedosahoval toho, co Google na počátku sliboval. Už to lze samo o sobě považovat za problém, jenže ruku v ruce s tím se ještě po několika měsících naplno projevila další slabá stránka – i delší dobu po spuštění není knihovna nabízených titulů tak velká, jak by si mnozí hráči přáli. Na to konto magazín Business Insider hovořil s vydavateli i vývojáři her a zjistil, že mezi důvody menšího množství obsahu patří nedostatečné nabídnuté finance a celková nedůvěra.

V druhém bodě ale nejde o důvěryhodnost Googlu jako takového, ale opatrnost týkající se jeho dlouhodobých plánů. Stadia je novinkou herního průmyslu a někteří oslovení zástupci druhé strany barikády se nechali slyšet, že si nejsou jisti tím, zda to Google myslí s hraním skutečně vážně a zda ruku v ruce s tím bude Stadia dlouhodobě podporována. Řada oslovených zástupců vývojářů i vydavatelů prý navíc samovolně poukázala na horší reputaci Googlu týkající se pravidelného rušení rozjetých projektů. Nikdo si tedy údajně nemůže být jist tím, že Google bude Stadii podporovat a vyvíjet dlouhodobě.

Google sice jen na letošek slibuje příchod více než stovky her a vybírat rozhodně bude z čeho, situace měsíce po vydání je i tak přinejlepším žalostná.

Celkově oslabené důvěře se tak jistě nelze příliš divit, specializovaných herních zařízení máme navíc dostatek a opomíjet nelze ani prozatím ještě panující obavy z dostatečné síly streamovaného hraní. O tom, o jak velký problém se zprostředkované jedná, blíže vypovídá fakt, že oficiální stránky nabízejí aktuálně pouze něco málo přes čtyři desítky her, mezi nimiž jsou dokonce započítané i tituly, které jsou teprve v přípravě. Tam patří například Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, Baldur’s Gate 3 a další. Pravda, Google sice jen na letošek slibuje příchod více než stovky her a vybírat rozhodně bude z čeho, situace měsíce po vydání je i tak ale přinejlepším žalostná.

Business Insider v souvislosti s tím trefně poukazuje na to, že z 28 ve Spojených státech nabízených her jich pouze čtveřice spadá do kategorie nezávislých titulů. Tedy do proudu, který na jiných platformách tvoří většinu obsahu a ze kterého pocházejí často skutečné perly. Jenže vývojáři chtějí být za svoji snahu finančně odměňování a to se prý často v podání Stadie neděje tak, jak by si oni sami přáli. Citace jednoho hned z několika podobně se vyjadřujících a blíže nejmenovaných zástupců herního studia k tomu dodává následující: „Byli jsme osloveni týmem Stadia. Obvykle s takovým oslovením přichází i nějaká motivační nabídka, ale ta v tomto případě prakticky nestála za řeč.“

Exkluzivita se nevyplácí

Další zajímavý problém pak nastává i v otázce uvázání se Stadii jakožto jediné platformě, byť by mělo jít i jen o dočasnou exkluzivitu. Vývojáři v tuto chvíli zkrátka nevěří, že by Stadia měla v dohledné době mít dostatečně velké publikum na to, aby se dokázali zajistit v případě nabídky exkluzivity. Situace na ostatních platformách je v tomto ohledu dost odlišná a případným exkluzivitám pro Stadii tak logicky může při krachu hrozit i to, že o nich nikdo kloudně neuslyší.

Patrick Seybold z Googlu ale má jiný pohled na věc a dodává, že oslovení vývojáři Stadii podporují a přejí jí úspěch. Podotýká rovněž i na fakt, že spousta z nich své tituly vyvíjí ještě tajně, nebo jen dosud nedošlo k upřesnění platforem. Tomu by ostatně nahrávala i zmíněná cifra více než stovky her. Seyboldovy zmínky o partnerství s EA, Bethesdou, Ubisoftem, 2K Games a s Rockstar Games pak sice vypovídají o tom, že velcí hráči o Stadii ví a berou ji na vědomí, nic to však nemění na tom, že z anonymních prohlášení a z výsledného portfolia titulů jasně vyplývá, že zde nějaký problém na pozadí skutečně existuje. A pokud Google na úspěch skutečně pomýšlí, tak by určitě větší nabídka her obsahující i tituly od menších studií rozhodně pomohla.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru