branding
Z nové verze Pac-Landu zmizela Ms. Pac-Man

Z nové verze Pac-Landu zmizela Ms. Pac-Man

Vleklý spor z osmdesátých let stále nekončí. Bandai Namco nechce řešit poplatky třetí straně

Zdroj: Bandai Namco
7. 4. 2022

Zdá se, že problémy spojené s ženskou verzí ikonického Pac-Mana nekončí. Nechvalně proslulá Ms. Pac-Man totiž zmizela z revidované verze hry Pac-Land, která je součástí kompilace Arcade Archives, a opět se tak otevírá příběh vleklého sporu mezi společnostmi Bandai Namco, General Computer Corporation a duchem slavného Midway. Odstranění slečny Pac-Manové si všiml fanoušek Nick C. a poznatek sdílel na svém Twitteru. Přidal také dva screenshoty, které demonstrují, co se změnilo, pokud by vám to ale nebylo jasné, jde především o barvu stuhy, resp. kloboučku a bot. Ty mají nežádoucí Ms. Pac-Man měnit do podoby Pac-Mom, o které mluví publicista Ryan Silberman ve své části knihy Pac-Man: Birth of an Icon. Silberman je přesvědčený, že stejná změna proběhne i v chystané kolekci Pac-Man Museum+, i když na zodpovězení téhle otázky budeme muset počkat až na konec května.

Do té doby si ale můžeme připomenout jádro celého problému, které je ve výsledku zajímavější, nežli změna jednoho spritu za jiný. Jak už jsme naznačili výše, za vším můžete hledat nejasné okolnosti kolem licencí, odrážející se v divoké historii videoher. Pac-Man je majetkem společnosti Namco, jenže ve Spojených státech byla vydavatelem společnost Midway. V roce 1980 jednoduše podepsala licenční dohodu s americkou pobočkou Namca a byla následně zodpovědná za veškerou distribuci automatů a následně i her pro dílčí platformy. Starala se rovněž o reklamní předměty a mohla sama uzavírat smlouvy, z nichž společnosti proudily peníze i díky obrovské popularitě hry. Odtud pak nebylo daleko k zájmu vytvořit pokračování, o kterém sice Midway společnost Namco informovala, ale vývoj svěřila do rukou lidem z General Computer Corporation, kteří měli – shodou náhod – ideální základ budoucí Ms. Pac-Man připravený v podobě svého vznikajícího titulu Crazy Otto.

Pomineme-li několik rychlých přejmenování hry z Crazy Otto na Pac-Woman, Super Pac-Man, Miss Pac-Man až na finální Ms. Pac-Man, hře se velmi dařilo, což logicky vyústilo v řešení, která ze stran bude mít jaký podíl z prodeje, případně dalšího použití hlavní postavy. Midway řešilo nejprve spor s GCC, který v roce 1983 skončilo dohodou, že původním vývojářům hry bude patřit blíže nespecifikovaný podíl z každého využití Ms. Pac-Man. Jenže Namco, které rozhodně nechtělo pouze přihlížet tomu, kterak jim americký distributor defacto ukradl jejich značku, rozvázalo s Midway v roce 1984 smlouvu a podle ní se práva na Ms. Pac-Man vrátila do Namca. Jenže Namco bylo zatíženo nutností platit poplatky GCC, což se nepodařilo plně vyřešit ani po dalších snahách o dohodu, které přišly až v roce 2008. A stále nejasný stav kolem toho, jakým způsobem má probíhat vypořádání s GCC, velel změnit podobu Pac-Landu a s největší pravděpodobností i ve zmiňovaném Pac-Man Museum+

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru