Nedlouho po prezentaci Xbox Developer_Direct 2025 se Phil Spencer rozpovídal a rozdával různé zajímavé informace napříč všemi směry. Už o víkendu jsme takto vypíchli jeho prohlášení a potvrzení, že budoucnost Xboxu bude multiplatformní, přičemž nechtějí stavět zdi, ale naopak přivést k jejich hrám co nejvíce lidí. S tím se pojí právě zrušení exkluzivit stran Xboxu, což už v současnosti probíhá a celkově rozšíření možností, kde lze hry od Xboxu hrát a co všechno je Xbox, třeba i díky cloudu. K tomuto vyjádření se ovšem postupně nahromadilo ještě několik zajímavých informací a poznatků, které stojí za to shrnout.
Od uvedení nové generace konzolí na trh jsme často od různých vývojářů slýchali, že mají problém se slabší konzolí Xbox Series S, respektive s tím, jak na ni svou hru dostat. V případě vydávání her na Xbox je totiž pro vývojáře povinností hru vydat nejen na výkonnější Xbox Series X, ale právě i na model S, což mnozí považují za značně omezující hlavně kvůli paritě. Obě verze musely být z hlediska funkcí rovnocenné, ovšem přece jen došlo na jednu výjimku, a to u Baldur’s Gate III, kde se na Xboxu Series S vytratil split-screen. Tehdy tak vyvstala otázka, zda podobnou možnost nedostanou i další vývojáři, ale na uvolnění pravidel nedošlo.
V rozhovoru s Destinem Legariem nyní navíc Phil Spencer vyloženě vyloučil, že by se této podmínky vzdali. Naopak nadnesl, že se pro vývojáře měla konzole Xbox Series S stát mnohem důležitější, než kdy dříve, a to díky dostupnosti různých kapesních zařízení jako Steam Deck nebo ROG Ally, ale třeba také Nintendo Switch 2, jejichž verze v podstatě odpovídají verzím pro S. Rovněž dodal, že mají v Xboxu skutečnou výhodu, protože se na tyto specifikace soustřeďují už delší dobu. Podobně ale mohou smýšlet i další vývojáři, a tak mohou vyvíjet současně i pro další zařízení. Zároveň to opět zapadá do tvrzení, že budoucí hry od Xboxu nezamíří jen na PlayStation 5 nebo na Steam, ale také na Switch 2.
Vrátíme-li se k rozhovoru na Gamertag Radio, kde byla řeč o multiplatformní budoucnosti, Spencer zde mimo jiné promluvil i o identitě Xboxu a zůdraznil, že je pro ně hardware stále důležitý, jak bylo zmíněno už v předchozím článku. Řeč o identitě nicméně byla i v již zmíněném rozhovoru s Destinem Legariem. S důkazem, že to Microsoft myslí s opouštěním exkluzivit vážně, se někteří hráči a fanoušci zamýšleli nad tím, co to znamená pro Xbox celkově a zdá nemůže absencí jedinečných taháků ztratit svou identitu, ale třeba také přízeň a zájem o značku. Podle Spencera Xbox svou identitu neztrácí, ale naopak se vyvíjí. K tomu dodal, že je hrdý na závazek, který dali už před lety, v podobě Xbox Play Anywhere a možnosti hrát hry kdekoli bez omezení napříč zařízeními. I nadále chtějí, aby byl Xbox všude, aby se platforma rozšiřovala a aby všude byla dostupná a hratelná knihovna Xboxu. „Věřím, že tohle je identita, kterou toto odvětví potřebuje,“ vysvětlil Spencer.
Spencer stojí v čele Xboxu už přes 10 let, během kterých se proměnila nejen značka, ale i herní svět celkově. Spencer má nicméně spoustu plánů a vyhlídek do budoucnosti, přičemž usiluje především o inovace, kterých by se neměli obávat, i když některé nemusí fungovat. „Ujistěme se, že zůstaneme týmem, který je ochotný riskovat, poučit se z věcí, které fungují i nefungují, a že tato rizika podstoupíme a budeme za ně odměněni,“ řekl Spencer v rozhovoru s Destinem Legariem a vzpomněl například debaty o povolení free to play na konzolích, zpětnou kompatibilitu, která měla ohrozit prodeje her na next-gen, nebo Game Pass. Přiznává, že v Xboxu nejsou dokonalí, ale za dobu svého působení chce „pokračovat v inovacích a nedefinovat se tím, co bylo včera, ale těšit se na to, co tvůrci a hráči chtějí zítra“. Jisté však je, že zatím se Spencer do důchodu nechystá, proto má na inovování ještě spoustu času.
Již zde – a nejen zde – zaznělo, že Xbox hodlá pokračovat ve vydávání svých her na ostatní platformy, a to včetně svých klíčových exkluzivit. Jednou takovou je i Starfield, ohledně kterého Spencer zcela jasně řekl „ne“, když došlo na otázku, zda zůstane jen na Xboxu. Ačkoli tedy hra zatím na rozdíl od jiných, například Indiana Jonese, nebyla oficiálně oznámená pro PlayStation 5, nezůstane tomu tak. Podle Spencera neexistuje žádný důvod, aby kolem jakékoli hry postavit ohradník a nenechal ji jít na místo, kde si může získat další hráče a tím pádem i komerční úspěch. „Držet hry stranou od jiných platforem, to pro nás není cesta,“ podotýká znovu. Ba co víc, Starfield by nemusel zamířit jen na PlayStation 5, ale také Nintendo Switch 2, což naznačovaly už nedávné spekulace. Spencer si navíc pochvaluje spolupráci s Nintendem a rovněž uvedl, že se těší, až na Switch 2 uvedou i své hry.
Překvapením prezentace Xbox Developer_Direct 2025 bylo oznámení a vydání remasteru Ninja Gaiden II Black, ale také oznámení zbrusu nového dílu Ninja Gaiden 4. Spencer prozradil, že se tato hra připravovala dlouhá léta, během nichž v Xboxu pracovali na zlepšení vztahů s japonskými vývojáři. Hru vyvíjí Team Ninja a PlatinumGames, zatímco na vše dohlíží právě Xbox Game Studios, přičemž vše začalo už před nějakými šesti nebo sedmi lety. Spencer konkrétně vzpomíná na to, jak navštěvoval v roce 2017 vývojáře v Japonsku a fotil se se soškou Rjúa, načež se začalo řešit, že by se společně měli do něčeho pustit.
Producent Fumihiko Jasuda navíc v rozhovoru pro Game Watch doplnil, že to byl právě Phil Spencer, kdo přišel s nápadem, aby Team Ninja a PlatinumGames spojily síly za přispění Microsoftu, díky čemuž se konečně začaly věci posouvat kupředu. A výsledek této spolupráce už uvidíme poměrně brzy, a to letos na podzim.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A inovácie? Tie, ktoré sú pol na pol ich alebo okopírované od Sony? Čo v súčasnej generácií znamená, že PS5 je na tom o trochu lepšie? Dobre 😀 Tento Phil vie pobaviť, tými jeho nezmyslami, čo občas vypustí 😀
Starfield konečne na PS5? Áno, prosím. Nie je to síce žiadne terno, súdiac podľa recenzií, ale rád by som si to zahral 🙂