V průběhu noci z úterý na středu se objevila celá řada zajímavých zpráv z tábora Xboxu, ať už vychází z rozhovoru, který poskytl magazínu Polygon šéf herní divize Microsoftu Phil Spencer, nebo přímo od Microsoftu v rámci informací o nových prvcích či službách. Pro přehlednost se budeme jednotlivě věnovat dílčím tématům, ze kterých je přímo pro hráče patrně nejpodstatnější fakt, že se Microsoft konečně rozhoupal k tomu, aby umožnil hraní přes Xbox Cloud Gaming také pomocí myši a klávesnice. I na počítači, kde je streamovací služba Xboxu snadno dostupná, jste totiž dosud museli disponovat gamepadem, který nemusí být nutně vždycky po ruce, výhledově se to ale změní, protože funkce už prochází testováním a brzy bude nasazena do ostrého provozu.
Zpráva o možnosti hrát streamované hry dostupné v rámci předplatného Game Passu i pomocí myši a klávesnice, se objevila přímo na stránkách Xbox Wire. Jde o informace o nových verzích systémového softwaru konzole a doprovodného softwaru na PC, dostupných členům programu pro insidery. Jako hlavní novinka je právě zmiňovaná možnost hrát streamované hry bez gamepadu, a to konkrétně v prohlížečích Chrome, resp. Edge a samozřejmostí pak je záruka kompatibility také při hraní přes Xbox App na Windows. Abyste mohli funkce otestovat už nyní, musíte však být členem programu Alpha Skip-Ahead a zároveň ještě musíte v nastavení svého profilu zpřístupnit preview nových funkcí. Pak by ale mělo vše fungovat podle očekávání, což by se ve finále mohlo projevit pozitivně i na nabídce dostupných her. Pokud totiž existují tituly, které nemají podporu ovladače, v nabídce Xbox Cloud Gaming se objevit nemohly, až bude ale funkce dostupná pro všechny, tohle pravidlo zmizí.
Momentálně je klávesnici a myš možné použít u her jako Fortnite, Sea of Thieves, Grounded, Atomic Heart, Sniper Elite 5, High on Life, Gears Tactics nebo Pentiment, nabídka ale bude přirozeně růst a nikde se neuvádí, že by se měl Microsoft v tomto ohledu jakkoliv omezovat. Jediné, s čím musí hráči počítat, je například nutnost hrát v režimu celé obrazovky, případně počítat s tím, že se rozhraní z PC neobjeví do chvíle, dokud nepohnete myší nebo nestisknete některé z tlačítek na klávesnici.
Další zajímavá zpráva, která se točí kolem Microsoftu a Xboxu, pochází z rozhovoru s Philem Spencerem pro magazín Polygon. Rozhovor vzniknul v době konání letošního ročníku GDC a Spencer mluvil o celé řadě témat. Jedním z nich je i snaha otevřít platformu pro alternativní obchody s aplikacemi, jako je například Epic Games Store nebo Itch.io. Spencer od redaktorů Polygonu dostal přímou otázku, zda by si uměl skutečně představit, že kromě her přímo od Microsoftu a titulů, které jsou oficiálně zařazené do Xbox Storu, může platforma nabídnout i další tituly a šéf Xboxu s tím nemá problém. Odkazuje se zejména na fungování Windows, pro které by bylo nepředstavitelné, kdyby jeho uživatelé neměli možnost volby. Spencer proto věří, že z podobného přístupu může profitovat také herní konzole, zvlášť v době, kdy obec hráčů příliš neroste. Z druhé strany je ale nutné brát tato prohlášení s nadhledem, protože nejde o odhalení konkrétních plánů a realizace, pokud na ní dojde, může ještě nějakou dobu trvat.
Další téma, které Spencer rozebíral, se týká otevřeného přístupu k Xboxu jako takovému i multiplatformního vydávání her. Spencer uvedl, že se platforma mění podle potřeb svých zákazníků, a ti – zejména vycházející z generace Z – nejsou příliš zvyklí na to, nechávat se uzamykat v jediném ekosystému. I proto chce změnit zaběhlé schéma, což se odráží v dostupnosti čtyř dosud pro Xbox a Windows exkluzivních her na dalších platformách a zároveň ve snaze více se otevřít možnostem, jak si užít Xbox. „Představa, že Xbox má být pouze zařízení, které připojujete k televizi, není něco, co bychom viděli z výstupů dotazníků pro generaci Z. Protože nic dalšího takhle nevnímají,“ uvedl Spencer. Jako příklad zmínil aplikaci TikTok, která je dostupná na operačních systémech iOS i Android, a právě takhle prý Spencer v dlouhodobém horizontu uvažuje o Xboxu. Znamená to ale nejen softwarové otevření dalším platformám či obchodům, jak je popsáno výše, nebo jde skutečně o další náznak, že by i po hardwarové stránce nemusel být Xbox onou krabičkou připojenou k televizi?
Poslední ze zajímavých témat, které Spencer v rozhovoru komentoval, se týká propouštění. Není to tak dávno, kdy Xbox propustil přibližně 8 procent svých zaměstnanců, což ale má být jen odezvou na pomalý růst celého herního odvětví. O tom mluví Spencer už dlouho, naznačuje, že výrobci konzolí, ale i vydavatelé a vývojáři přestali oslovovat nové publikum, a to se musí nutně někde projevit. Bohužel, situaci nepomáhají ani nejrůznější projekce, které předpovídají, že herní odvětví bude příští rok slabší než v roce aktuálním, což je jen další impuls k tomu, aby společnosti začaly nacházet úspory a docházelo k dalším vlnám propouštění. Spencer se proto snaží podporovat myšlenky a nápady, jak růst odvětví zase nastartovat, na což nachází částečné odpovědi v odstavcích výše.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Keby boli na X Boxe také obchody ako Steam, uPlay, EA Play a podobne, ktoré sú na PC a dali by sa tie hry hrať na X Boxe… to by bolo dosť zaujímavé do budúcna.
No keby vychádzali viaceré X Box exkluzivity neskôr aj na PS a Switchi, to by bolo super. Snáď tie 4 hry sú len začiatok. Ale či by X Box bol len nejaký dongle s Game Passom… to som zvedavý, kam sa to vyvinie. Lebo Spancer zatiaľ hovorí o tom, že ďalší X Box ako klasická konzola bude.
A prepúšťanie je vo všeobecnosti hlavne vďaka investíciám počas pandémie. Ale dobre, možno to je aj takto 😀
O to vic me fascinuje, ze stejnou cestou jde i Sony a take postupne rezignuje na exkluzivity, coz je nejen podvod na sve zakazniky, kteri si PS koupili kvuli hram, ktere nemohli hrat nikde jinde, ale zcela iracionalni a v dusledku pro konzoli likvidacni rozhodnuti, jako lze videt i MS/X-Shit.
Jedina firma, ktera ma v tomto rozum, je Nintendo. A je to znat. Nejhorsi HW, hodne specificke hry, totalni uzavrenost, soudy s kazdym, kdo se jejich produktu dotkne nebo udela emulator, a ono to funguje.
Protoze Nintendo si asi jako jedine uvedomuje, ze u konzole neplatim za ctvrtinove vykony HW, jako ma me PC na stole, ale za (pocit) exkluzivity, za nejakou emoci s tim spojenou, za kvalitu moznou diky tomu, ze je produkt usit a optimalizovan na jeden konkretni HW a tecka. A ze jinde si to proste nezahraju. Chci holku, ktera je jenom moje. Chci exkluzivitu. Lacine devky pro vsechny pobavi, ale hodnotu nemaji a na vztah nejsou. Poznal to Microsoft a pozna to i Sony.
Akorát já si platím Gamepass a nespadám do kolonky „nema prachy na PC, ani na hry, takze si plati Game Pass“ Aha?