branding
Warcraft III: Reforged, Blizzard Entertainment, Warcraft III: Reforged prý pohřbily ambice a málo peněz

Warcraft III: Reforged prý pohřbily ambice a málo peněz

Activision nebyl podle Bloombergu ochotný riskovat. Hru prodával, i když o chybách věděl

Zdroj: Activision Blizzard
24. 7. 2021
Název: Warcraft III: Reforged Vývojář: , Vydavatel: Platformy: , Žánr: Datum vydání: 28. 1. 2020

Pokračování strategie Warcraft patřilo dlouhé roky na seznam tradičních přání, která hráči připomínali při každé vhodné příležitosti. Se startem každého BlizzConu se nahlas mluvilo, jestli jde o ten ročník a jestli už konečně uzrál čas, aby za Warcraft mohla být připsána římská číslice IV. Nic takového se ale doposud nestalo a hádáme, že po fiasku remasteru třetího dílu s podtitulem Reforged se do toho Blizzardu, ale hlavně Activisionu nebude chtít jít. Přitom zmiňovaný remaster měl být úlitbou fanouškům za vytrvalé čekání a vyšperkovaná připomínka oblíbeného třetího dílu, který v našich končinách proslul také nezapomenutelným dabingem. Ani to se ale nestalo a přijměte od nás omluvu, pokud vám právě kroutíme nožem v ráně. Warcraft III: Reforged se jednoduše nepovedl, jako remaster od renomované společnosti selhal, byl v mnoha ohledech horší než původní hra, obdržel velmi nízké hodnocení na portále Metacritic a provázela ho podivná rozhodnutí, jako nedodat slíbený obsah – zejména nové cutscény a dabing, případně zamezit hraní původní verze. Kdo za to může, ptáte se? Že by snad vývojáři z dnes již rozpuštěného interního studia Classic Games? Nebo je to všechno problém vedení? Novinář Jason Schreier se snaží přinést odpovědi v další z jeho rozsáhlých zpráv, pro kterou oslovil bývalé i současné zaměstnance Blizzardu, kteří s příslibem anonymity naznačili, jak to tenkrát bylo.

Ještě před tím, než shrneme článek Bloombergu, je nicméně nutné připomenout, že všechny zprávy podobného rozsahu a zaměření jsou zprávami neoficiálními, operují s nepodloženými informacemi a pravděpodobně je nebude nikdo z Blizzardu či Activisionu komentovat. Bez ohledu na důvěryhodnost článků Jasona Schreiera a pravděpodobnosti toho, o čem oslovení vývojáři mluví, tak neustále mysleme na to, že skutečnost může být jiná. Vždy bude existovat možnost, že se promluvit rozhodli zhrzení vývojáři a nepochybně i vy máte ve svém okolí člověka, který tak trochu přehání a věci si přibarvuje podle svého. Férovost a nadhled je proto důležitější než u jasně ověřitelných faktů, na což bohužel někteří zapomínají, když s těmito informacemi nakládají nezodpovědně a činí v tomto i jiných případech až příliš definitivní závěry.

Důvodem neúspěchu byla podle Schreiera a jím oslovených vývojářů neochota vedení Activisionu zabývat se hrou, která s největší pravděpodobností velké peníze nepřinese.

Warcraft III: Reforged byl oznámen v roce 2018 a už od samého začátku mu vysoce postavení lidé, včetně prezidenta J. Allena Bracka, přisuzovali velký význam. Společnost Blizzard slíbila, že hru vylepší natolik, aby překonala originál a úzce ji prováže s lorem Warcraftu tak, jak se vyvíjí v nesmrtelném MMO. Jedním z důležitých bodů, o které se následně opírala kritika, byly aktualizované cutscény – dohromady více než čtyři hodiny filmečků – na které ale nikdy nedošlo. Důvodem byla podle Schreiera a jím oslovených vývojářů neochota vedení Activisionu zabývat se hrou, která s největší pravděpodobností velké peníze nepřinese. Prioritou byly rozpracované tituly jako Diablo IV nebo Overwatch 2, kvůli kterým měl podle Schreiera Blizzard zrušit některé další projekty, včetně střílečky ze světa StarCraftu. A to, jak sami uznáte, není zrovna dobrá výchozí pozice pro malý tým, který se snaží pracovat se známou a hráči milovanou hrou.

Přesto měl tým v Classic Games velké plány a v průběhu let 2017 a 2018 skutečně dokázal přijít s novou verzí scénáře a znovu nadabovanými dialogy. Smyslem mělo být osvěžení hry a lepší zasazení do kánonu, který se pochopitelně v letech po vydání původní hry vyvíjel a při zpětném ohlédnutí se mohly tu a tam objevit nepřesnosti. Za tímto účelem měl být do týmu alespoň na krátko přizván původní designér hry David Fried, který plány na verzi Reforged označil za absolutně přelomové. Kombinace údajné nemožnosti rozhodnout se, zda půjde o remaster či remake, smělých plánů, velikosti studia a nedostatečné zkušenosti ale měly podle Schreiera vyústit v obavy, když vývojáři rychle přišli na to, že remasterovat trojrozměrnou strategii bude mnohem obtížnější, než jak tomu bylo při revitalizaci dvojrozměrného StarCraftu. Zjistili, že přepracovat jednu jedinou úroveň zabere dlouhé měsíce a ve Warcraftu III se jich přitom nachází desítky. Tak velkého množství práce by se nepochybně zalekla i mnohem zkušenější a početnější studia, pro Classic Games to ale neměl být problém podle manažera Rob Bridenbeckera. Schreier a jeho zdroje tvrdí, že ředitel studia byl znám pro svůj agresivní přístup a slibování nesplnitelných časových plánů, což situaci ani trochu nepomohlo a tým se propadal do hluboké deprese.

Veškerá odpovědnost a vina za toto rozhodnutí padá na hlavu vedení mateřského Activisionu, říká autor původní hry David Freid.

Aby toho na ztrápený tým nebylo málo, celou společnost postihlo masivní propouštění v únoru 2019 a dotklo se i Classic Games. Bývalí zaměstnanci uvedli, že na vedoucích rolí seděli buďto nedostatečně kvalifikovaní, nebo vůbec nikdo a struktura studia se rozpadla. V tento moment proto měly přijít pokyny, vypustit plánované prvky spolu s přepracovaným scénářem a pouze nejjednodušším způsobem vylepšit grafiku, jak se od remasteru očekává. David Fried pak měl ve vyjádření pro Schreiera uvést, že veškerá odpovědnost a vina za toto rozhodnutí padá na hlavu vedení mateřského Activisionu a vyjádřil lítost nad tím, že firma aktivně vystupuje proti zájmům hráčů. I na to konto nevěří, že odchod dlouholetého prezidenta Blizzardu Mikea Morhaimea – oznámený v listopadu 2018 na BlizzConu – byl pouhou náhodou, i když oficiální cestou Morhaime nikdy přesné důvody nesdělil. V případě Reforged verze Warcraftu III ale vývoj nabíral směr velmi špatným směrem, což si mělo vedení obou společností bohužel uvědomit až příliš pozdě.

Natolik pozdě, že už měli hráči učiněné předobjednávky a čekali na titul, který jim připomene, nakolik skvělou strategií Warcraft III vlastně byl. A právě peníze vybrané za předobjednávky měly být dalším hnacím motorem, proč vývoj co nejrychleji uspíšit a nemuset čelit nutnosti vracet hráčům peníze kvůli případnému odkladu hry. Pro Blizzard je to paradoxní, uvážíme-li, jak se v minulosti společnost stavěla ke svým hrám a snažila se nevydávat nic, co k vydání není připraveno. Řešit nepříjemnosti s hráči ale jednoduše nechce nikdo, a podle Bloombergu tak došlo na rychlé uzavírání všech volných konců, aby mohla hra vyjít. Stranou ovšem nemůže zůstat fakt, že se Activision nakonec musel s požadavky na vrácení peněz vypořádat, vzhledem k tomu, že hráči byli nešťastní z výsledku a nutno uznat, že právem. O to víc je zarážející neměnný stav hry i 18 měsíců po svém uvedení a neochota Activisionu či Blizzardu alespoň zpětně napravit pošramocenou reputaci, i když mluvčí tvrdí, že na hře stále malý tým pracuje a snaží se jí opravit. Warcraft III: Reforged ale do té doby zůstává kaňkou v knize her těchto společností a zřejmě neexistuje efektivní způsob, jak incident plnohodnotně odčinit. Snad to ale bude alespoň poučení pro vedení, které je za projekty zodpovědné, protože spíš než osekat kvůli absenci finanční perspektivity – což může být zcela legitimní požadavek – tak to raději nevydávat nic.

Nahlásit chybu v článku

7

Napsat komentář

Další články
Nahoru