branding
LawBreakers, Nexon, Vzestup a pád CliffyhoB

Vzestup a pád CliffyhoB

Ani slavná minulost nezaručila nehynoucí podporu hráčů

1. 12. 2018
Název: LawBreakers Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: Datum vydání: 8. 8. 2017

Cliff Bleszinski alias CliffyB je slavný designér a tvůrce řady titulů, které utvářely současnou podobu žánru akčních her. Jde o vývojáře s úspěchy v zádech, zažil ale i hořké porážky a nedávno jsme se dozvěděli, že tento matador průmyslu s hrami definitivně končí.

Epic Games a kariéra na vzestupu

Svoji profesionální dráhu začal CliffyB v roce 1992 a v týmu Epic Games, kam ve svých pouhých sedmnácti letech dorazil za tehdejším šéfem týmu Timem Sweneym se svým titulem Dare to Dream. Ten sice úspěch nezaznamenal, CliffyB přesto dostal důvěru a začal pracovat na sérii Jazz Jackrabbit. Ta jako jedna z prvních přinesla do žánru plošinovek takzvaný side-scrolling a stala se velkým hitem. A s tímto úspěchem přišel i nárůst důvěry. Jeho kariéra tak mohla naplno odstartovat.

Bleszinski následně pomohl na svět ještě pokračování Jazz Jackrabbit 2 a poté už se dostal k sérii Unreal. K vývoji prvního dílu se údajně připojil až po jeho začátku, tehdy však ještě hra ani zdaleka neměla jasné kontury. Původně Unreal začínal jen jako variace na Quake a měl být docela odlišnou hrou, nakonec se z toho však vyklubalo něco docela jiného a podstatně ambicióznějšího. Nešlo totiž pouze o klon, ale o hru, která v následujících letech ovlivnila podobu akcí z pohledu první osoby. A jako designér měl CliffyB na úspěchu hry pochopitelně zásadní roli.

LawBreakers, Nexon, Vzestup a pád CliffyhoB

První úspěch

CliffyB byl v herní komunitě aktivní od útlého mládí a do širšího povědomí vstoupil už ve svých třinácti letech. Psalo se o něm totiž v prvním vydání magazínu Nintendo Power (léto 1988) jako o jednom z mála hráčů, kterým se podařilo získat nejvyšší možné skóre v Super Mario Bros. na konzoli NES, tedy 9 999 950 bodů.

To bylo právě před dvaceti lety, u klasických singlovek ale CliffyB dlouho nezůstal, jelikož jeho vztah k on-line střílečkám se začal formovat už rok poté. V roce 1999 dorazil první Unreal Tournament, u kterého měl CliffyB na starosti rovněž design. Hra vznikala rok a půl a stála dva miliony dolarů, což se může z pohledu dnešních měřítek zdát úsměvné, na tehdejší dobu však šlo o něco výjimečného. Za zmínku přitom určitě stojí to, že hra původně vznikala pouze jako přídavek pro původní Unreal, při vývoji však tvůrci přicházeli stále s novými nápady a režimy, až bylo brzy jasné, že rámec běžného přídavku překonali.

Takzvané „Útéčko”, jak se u nás hře přezdívalo, zaznamenalo velký úspěch a prodalo se ho na dva miliony kopií. A byl to právě CliffyB, kdo chytře poukázal na to, že úspěch hry závisí na péči komunity o hru. A ruku v ruce s tím i na péči o komunitu ze strany vývojářů. Pro Unreal Tournament tvůrci vydali své vlastní nástroje a v mnohých hráčích tím probudili dřímající kreativitu. Tento přístup se ukázal být nadčasový a v podobě licencování samotné technologie Unreal Engine je funkční v přeneseném slova smyslu dodnes. CliffyB na tento postup ale poukázal už před téměř dvěma dekádami.

Bleszinski se z pozice designéra následně podílel i na vývoji pokračování Unreal Tournament 2003 a 2004, zlom v jeho kariéře však nastal ještě něco později – v roce 2006 s vydáním prvního dílu Gears of War. Od té doby byla komunita svědkem dosud neviděného – z řadového vývojáře a designéra se stala hotová celebrita, kterou zvali na spoustu herních i jiných akcí a která zároveň uměla svůj úspěch prodat. V následujících letech zaplavily internet fotografie zobrazující CliffyhoB na spanilé promo jízdě série Gears of War. Tu novopečená digitální superstar korunovala v roce 2010, kdy CliffyB navštívil dokonce talk show Late Night With Jimmy Fallon.

Podoba LawBreakers se v průběhu vývoje proměňovala a spolu s ní se měnily i názory jejího autora.

Pro CliffyhoB to musela být krásná léta, hráči ho poznávali, média se mu věnovala a přirovnávala jej k rockové hvězdě. Jenže nic netrvá věčně a CliffyB se dvacet let po příchodu do Epic Games ve jménu touhy po změně s týmem v přátelském duchu rozloučil. Podepsán byl ještě v roce 2011 pod třetím dílem Gears of War a jelikož i tento titul sbíral výborná hodnocení, nikdo nepochyboval, že má před sebou zářnou budoucnost. Ať už v Epicu, nebo kdekoli jinde. CliffyB o svých dalších plánech nemluvil, málokdo ale pochyboval, že o něm ještě uslyšíme.

Mlčení bylo prolomeno o pár let později a v roce 2014 jím založený tým Boss Key Productions oznamuje F2P projekt Bluestreak. Podoba hry se ale v průběhu vývoje proměňovala a spolu s ní se měnily i názory jejího autora. V průběhu tvorby hry se například vymezil vůči příběhovým kampaním. Ty podle něho byly příliš drahé a protahovaly vývoj. Nelíbily se mu ani velké akční zážitky, které se prezentovaly filmovou atmosférou – dle něj hra měla zůstat hrou a neměla by se pokoušet stát se jiným médiem.

Počátek pádu

Názory to byly zajímavé, s určitou částí hráčské komunity určitě mohly rezonovat, fanoušci multiplayerových akcí však byli zvědaví hlavně na to, jak to dopadne s projektem nově pojmenovaným jako LawBreakers. Z toho se v roce 2016 stala klasická pay-to-play záležitost, jež dorazila na trh o rok později. Dle mého názoru šlo o zábavný titul, který sice měl své mouchy, bohužel ale měl také vyloženě jepičí život. Ihned po vydání vyšlo najevo, že hru mnohdy nehrají nikoli stovky, ale dokonce ani desítky hráčů naráz. A to byla samozřejmě pro relativně mladý tým Boss Key Productions absolutní katastrofa.

LawBreakers

Neúspěch LawBreakers

Důvodů neúspěchu LawBreakers bylo více. Mezi ty nejviditelnější ale patří špatné načasování, když hra vyšla v konkurenci hitů jako PUBG či Overwatch. Na počátku titulu ublížil i prakticky neexistující systém vývoje avatarů. Tvůrci s LawBreakers zkusili oldschoolovou záležitost s důrazem na skill hráčů, ale tato doba již zjevně dávno minula.

Ztráta vydavatele Nexon ve své době přesahovala údajně až 32 milionů dolarů a rozhodnutí odpojit hru od přístrojů a vypnout servery bylo logickým vyústěním křeči v podobě multiplayerového titulu bez hráčů. Letos v červnu tedy vydavatel oznámil přechod na F2P, moc si od toho ale zřejmě nesliboval, neboť spolu s tím bylo oznámeno, že servery v září končí.

Tou dobou už vývojáři z Boss Key Productions ale pilně pracovali na svém dalším projektu a byli plně rozhodnuti posunout se dále a nechat LawBreakers být. Jenže ani to se jim nepovedlo. Na Steam už letos na jaře dorazila variace na stále oblíbenější žánr battle royale jménem Radical Heights. Její přijetí ale bylo skutečně bídné. V tomto případě ale za to mohlo primárně uspěchané vydání hry.

A tím byl vlastně osud týmu Boss Key Productions zpečetěn. F2P akce Radical Heights se objevila na Steamu v programu předběžného přístupu v dubnu, v květnu už ale oficiálně neměla vývojáře. Dva neúspěchy za sebou a reakce rozčílené komunity (platícím zákazníkům se nelíbil konec serverů LawBreakers) jsou příčinou toho, že CliffyB už s vývojem her nechce mít nic společného. Na Twitteru si ještě posteskl nad reakcemi některých hráčů a dušoval se, že své zaměstnance podporoval i měsíce po konci LawBreakers. Přitom ve své podstatě stačilo možná jen málo – kdyby se titul LawBreakers nesnažil být za každou cenu jiný. A kdyby třeba jen jeho vydání bylo lépe načasované, mohli jsme tu mít hit. Ale historie je napsaná a CliffyB jde dále. Kam, to prozatím není známo. O svých dalších plánech nemluví,  něco bychom se ale mohli dozvědět z jeho chystané knihy, ve které plánuje popsat, jak v herním průmyslu de facto vyrostl. Jisté ale je, že za ním zůstane nesmazatelná stopa v historii videoher. Popravdě, nebýt jeho nápadů a jeho titulů, tak dnes žánr akčních her vypadá docela určitě jinak. A to už mu nikdo neodpáře. Ani jeho kritici.

Nahlásit chybu v článku

3

Napsat komentář

Další články
Nahoru