Pokud jste již někdy viděli pokročilejší tutoriál k excelu, tak jste určitě mohli narazit na makra a na skutečně velmi zajímavé věci, které Excel s trochou šikovnosti dokáže. Tento tabulkový procesor vám sice umí urychleně spočítat rozdíly výdajů oproti výplatě, jeho potenciál však leží docela jinde. Důkazem může být například níže přiložené ukázka demoverze 3D enginu, anebo ještě čerstvější projekt od téhož autora – ukázka ray tracingu založená na knize The Ray Tracer Schallere.
Video pochází z YouTube kanálu programátora s přezdívkou s0lly, který rozhodně stojí za prozkoumání v případě, že vám technická stránka tvorby videoher není cizí. Programátor s0lly přistupuje ke svým projektům jakožto k matematickým problémům, které lze vyřešit s dostatečně silnou kalkulačkou a za předpokladu, že daný nástroj poskytuje rozumně čitelný (tedy ideálně grafický) výstup. A přesně pro také situace je Excel ve své podstatě jako stvořený, byť ne vždy je stoprocentně intuitivním nástrojem.
Tabulku si můžete vyzkoušet na vlastní pěst i vy a její zprovoznění je poměrně snadnou záležitostí. Soubor s makry lze stáhnout na serveru GitHub. Po jeho otevření je zapotřebí jít na list Objects a tam obsah řádku 24 zkopírovat na řádky 25 až 14405 (stačí označit daný řádek, ten dát kopírovat, dále označit zbývající řádky a do nich vložit předem nakopírovaný obsah). Poté si v závislosti na výkonu vašeho hardwaru počkáte, je to přeci jen pořádná porce dat. Následně už lze demo spustit na listu Screen. Buďto lze zapnout vlastní procházení scénou (ovládání viz list Front Page), anebo můžete využít režim animace a kochat se předdefinovanými výsledky. Podmínkou je ale skutečně rozumně výkonný hardware. V mém procesoru tento projekt kupříkladu dokázal nalézt nebývalý potenciál a vytížil jej na úctyhodných 351 %. Nutno podotknout, že zobrazovaná scéna se v mém případě beztak nehnula ani o píď.
Volba Excelu jakožto nástroje se přitom může jevit jako prostý projev sebemrskačství, jde však zcela zjevně o snahu splnit nějakou formu výzvy. To se autorovi bezesporu splnilo, nezůstane ale bez komentáře fakt, že se rovněž jedná i o výzvu pro hardware. Zároveň se technicky zdatnější uživatelé mohou pokochat i tím, co stojí v pozadí vykreslované scény. Zde oproti jiným článkům podobného typu nemá smysl pouštět se do přehnaných technických detailů. Sám autor svůj projekt sice popisuje jako jednoduchý nástroj pro pochopení principů fungování ray tracingu, realita ale skutečně není tak jednoduchá. Je každopádně pozoruhodné vidět, že ray tracing, jakožto technologie budoucnosti, lze ve své podstatě chápat pouze jako složitý soubor matematických operací. A jako takový jej lze vyřešit i za pomocí nástrojů, které jsou na trhu již dlouhou dobu.