Až dosud se mluvilo především o tom, jaké výhody plynou z přechodu na Epic Games Store pro vývojáře. A autoři her možná tak trochu zapomněli zdůraznit, co z toho mohou mít z dlouhodobého hlediska samotní hráči. Benefity pro studia jsou jasné. Větší podíl ze zisku díky menším provizím pro provozovatele a někdy i finanční pobídky ze strany samotného Epicu. To především v případě nejrůznějších exkluzivit. Stranou přitom nyní nechme otázku, zda větší marži pro Valve z druhé strany nevyrovnává fakt, že Steam má potenciál oslovit mnohem víc zákazníků, a tedy v samém důsledků třeba i prodat více kopií.
Nyní se k této otázce vyjádřil i šéf studia Saber Interactive, které v dubnu vydá akci World War Z, ale pomáhalo i se sérií Halo a podílí se na Quake Champions. Matthew Karch věří, že řešení, které nabízí distribuční platforma od Epicu, je nejlepší pro vývojáře i hráče. A znovu přitom zopakoval, že dostat z každé kopie 88 procent ceny namísto 70 procent je velký rozdíl.
World War Z zlevnilo na Epic Games Storu na 35 dolarů. Původně přitom titul stál o 5 dolarů víc.
Co z toho ale mají v tuto chvíli hráči? Nižší cenovku. World War Z proto zlevnilo na Epic Games Storu na 35 dolarů. Původně přitom titul stál o 5 dolarů víc. Ti, kdo už si stačili hru předobjednat za původní cenu, samozřejmě o své peníze nepřijdou a rozdíl dostanou zpátky. “Jsme nadšení, že s vámi můžeme sdílet výhody Epic Games Storu,” dodal Karch ve svém vyjádření.
Že dá studio před Valve přednost Epicu, se vědělo už od prosince. Tehdejší oznámení se přirozeně nesetkalo u hráčů s velkým nadšením. Podobně jako v dalších případech. Exkluzivita teď ale začíná nést i nějaké ovoce pro samotné hráče. Pro vývojáře je atraktivní nejen skutečnost, že Epic si z jejich příjmů ukousne jen 12 procent namísto 30, ale marže pro Epic rovněž už zahrnuje podíl za využití Unreal Enginu, pokud jej autoři používají. To je pro ně další důležitý benefit.
Je pro vás důležitější loajalita ke stávají platformě a sjednocená knihovna, anebo má větší váhu vaše peněženka?
A i když se této novince zákazníci z druhé strany pochopitelně brání a nevítají ji s otevřenou náručí, může v samém důsledku znamenat, že nakonec ušetříme i my. Metro Exodus díky Epic Games Storu zlevnilo o 10 dolarů (z 60 na 50) ve srovnání s původní cenou na Steamu. Bohužel však jen ve Spojených státech. Můžeme proto jen pevně doufat, že další podobné slevy už se Evropě a zbytku světa nevyhnou. V době psaní této novinky je pro nás cena World War Z nastavená na 35 eur.
A tak se závěrem nabízí logická otázka. Byli byste ochotní dát novému obchodu šanci, vzít na milost konkurenci Steamu, když by to ve výsledku znamenalo, že za hry zaplatíme méně? Není sporu o tom, že Epic je na začátku cesty a ani Steam nevyrostl přes noc. Postrádá důležité funkce a hráče štve představa, že si exkluzivitu “kupuje”. Ať už fakticky, anebo obrazně řečeno. Je pro vás ale důležitější loajalita ke stávají platformě a sjednocená knihovna, anebo má větší váhu vaše peněženka?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A zaroven jako linuxak podporim platformu, ktera se zapsala do historie jako nejvetsi propagator linuxoveho hranivsech dob.
Tristit platformy mi nevadi, spoustu her mam na GOGu a v Humble Store, neco malo i na Originu. Uz pred mnoha lety jsem se ale zarekl, ze uz nebudu utracet za hry, ktere si pohodlne nezahraju i na Linuxu (teda krome Nintenda = 3DS + Switch), takze Epic Store je pro me momentalne naprosto passe a v nejblizsich letech se na tom s nejvetsi pravdepodobnosti nic nezmeni.
Steam: Standartní cenovka velké tříáčkové hry by se zvedla z aktuálních 60 euro na 62 euro.
Epic Games Store: Standartní cenovka velké tříáčkové hry by se nastavila na 50 euro.
Celá tahle myšlenka vychází z diskuzí které se hromadně vyrojily v době ohlášení exkluzivity Metra na Epic Games Storu. Na těchto diskuzích se opakovaně objevoval názor, že by si hráči na Steamu klidně připlatili, pokud by měli zajištěnou kontinuitu ve své digitální knihovně her.
Pomocí jednoduché matematiky lze lehce dopočítat, že by z takového nastavení ve výsledku profitovali naprosto všichni.
Distributor hry by díky rozlišné sazbě provizí z každé prodané kopie hry (a je jedno jestli ze Steamu či z Epic Games Storu) vydělal o 2 euro navíc než do teď (70% z 60 = 42, versus 88% z 50 = 44), hráči by pak měli na výběr zda chtějí udržovat svou Steamovou knihovnu a přihodí si 2 eura které jim to zaručí a nebo jim o udržování knihovny nejde a sáhnou po výrazně levnější variantě na Epic Games Storu.
Celková myšlenka ale zůstává stejná. 🙂
Samozrejme je to individuálne, ale pre mňa ani cenovka 50€, miesto 60€ zďaleka nepredstavuje dostatočne zaujímavý dôvod na kúpu inde. Áno, aj 10€ je peniaz a na nákupe v Bille neraz vyberám na základe oveľa zanedbateľnejších rozdieloch v cene. (a ak by to niekoho moc dráždillo, nie nemám problém kúpiť Bambino radšej v Tescu ako v Bille ak by tam bolo lacnejšie xD)
Nieje ale tovar ako tovar a služby ako služby. Niektoré veci sa jednoducho nie vždy kupujú len na základe rozdielu v cene. Pre niekoho je to auto, pre niekoho dovolenka, pre niekoho hry. Pri tomto všetkom je totiž okrem samotnej kvality produktu, ktorá prípad od prípadu môže a nemusí byť identická, dôležitá aj kvalita pribalených služieb. Niekto radšej zaplatí o X€ viac a pôjde na dovču do hotela kde má istotu že mu v spánku nespadne omietka na hlavu lebo má dobré hodnotenia od ľudí a je overený. Niekto si rád priplatí za balkón a vírivku. Na druhej strane niekto chce čo najviac ušetriť a je mu jedno kde bude spať.
Čo sa týka hier, ale napríklad aj nákupu elektroniky a podobne, som rozhodne z tých čo preferujú kvalitné služby. Z veľkej časti je to zvykom a pohodlím na Steame. Najmä vďaka nemu som sa totiž kedysi dostal k nakupovaniu hier a asi niesom jediný koho prvým klientom bol práve Steam. Už je to cez 10 rokov a za tú dobu som z 90% nakupoval práve tu.
Česť výnimkám, samozrejme mám aj ostatné klienty a keď ma niečo naozaj veľmi zaujíma, kupim aj inde. Musí to ale pre mňa byť naozaj top záležitosť a za tie roky sa tak nestalo viac ako 5 krát. A naviac ma vždy dosť štvala absencia fičúr ako Steam Achievementy, komunitné centrum, návody, recenzie, diskusie, workshop, overlay, cloud savy, online store na screenshoty, celé sociálne podložie, interakcia s priateľmi, skupiny, chaty, sledovanie noviniek atď atď…
Mohol by som takto pokračovať ďalej: Diskusie, prenosy, najlepšia natívna podpora gamepadov, Family Share (zdieľaná knižnica hier), domáce streamovanie do druhého zariadenia (či už PC/laptop, TV, smartphone), mobilná aplikácia a iné. Takmer všetko aktívne využívam a keď to nemám, chýba mi to. Takže keď niečo nenájdem na Steame, môj záujem rapidne opadá.
Za mňa teda: Platforma > Cena