Minulou středu vyšla postapokalyptická adventura Beautiful Desolation, kterou jsme vám představili v polovině února. Afrikou inspirované dobrodružství od malého studia The Brotherhood se momentálně na Steamu těší slušnému přijetí, ale autoři přesto nemají na růžích ustláno. Starosti jim přidělávají piráti, o víkendu se proto pokusili apelovat na všechny hráče, kteří sáhli po nelegální verzi.
Vývojáři požádali hráče, kteří si titul užili, aby se podělili o trochu peněz.
Podle statistik vývojářů titul Beautiful Desolation už v sobotu pokořil metu 50 tisíc nelegálních stažení. Kdyby podle svých slov dosáhli podobných prodejů, měli by na kontě nejúspěšnější hru na Steamu minulého týdne. Autoři vyzvali hráče, aby podpořili projekt třeba nákupem soundtracku, pokud mají pokračovat v další práci.
Studio The Brotherhood bylo založeno v roce 2015 bratry Bischoffovými a jedná se o dvoučlenný tým, který se snaží přežít vedle obřích projektů od velkých společností. Vývojáři požádali hráče, kteří si titul užili, aby se podělili o trochu peněz. Založili dokonce účet na PayPalu, který podle nich funguje jako amnestie pro piráty, jejímž prostřednictvím se mohou “vykoupit” ze své nelegální kopie.
Věnovat je možné jakýkoli obnos a dost pravděpodobně jim paradoxně opět přispějí i ti, kteří jejich hru nestáhli v pirátské verzi. Autoři slibují, že nikoho z dárců nebudou kontaktovat a na nic se jej ptát. Vývojáři podle svých slov doufají, že budou moci pokračovat v práci a udělat další hry, ale možná by to nebylo reálné, pokud se nic nezmění. Na kontě už přitom mají i povedenou hororovou adventuru Stasis. Beautiful Desolation je aktuálně na Steamu k dispozici s desetiprocentní slevou za 15 eur. Autoři nabízí také soundtrack za 5 eur.
Na druhé straně, objevily se ale i některé hlasy, které tvrzení autorů ohledně míry pirátství zpochybňují. My sami rozhodně znesvářené tábory rozsoudit nechceme a ani nemůžeme, měli byste nicméně znát celý příběh. V první řadě je zvláštní, že původní tweet autorů k tomuto problému a příspěvek na Steamu zmizel. Není také jasné, jak k číslu stažených nelegálních kopií došli, a ti, kteří se v této oblasti pohybují, tvrdí, že je nadsazené.
Podle některých pochybujících hráčů jde spíš o marketingový trik a pokus přilákat pozornost ke hře, jejíž launch se prý nepovedl. Kritici se přitom odvolávají na slabé pokrytí v médiích, málo recenzí od odborných magazínů i relativně nízký počet hodnocení na Steamu. Pravdou ovšem je, že hra vyšla i na GOGu a mnozí další hráči se k ní dostali díky dřívější podpoře projektu na Kickstarteru. Může to být také jen snaha pirátů odvést pozornost od skutečného problému, kdy zloděj křičí: “Chyťte zloděje!”
Samozřejmě je na místě rovněž podtrhnout, že všichni, kdo hru stáhli nelegálně, by si ji jinak nepochybně automaticky nekoupili, nicméně to rozhodně nesnižuje jejich vinu. Pirátství nelegitimizuje ani chybějící demoverze, jak se často říká. Doplňuji to jen jako poznámku na závěr s tím, že samozřejmě většina lidí dobře chápe, že neexistuje rovnítko mezi počtem stažených pirátských verzí a hypotetickými prodeji. Jen to ale jediné srovnání, které mohou vývojáři použít ve snaze poukázat na rozdíl mezi prodeji a warezem.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Opět jak autoři správně dodávají, nic nelegalizuje krádež, ale bohužel uplatňování opačnou cestou (až do nedávna, kdy to asi začne nabízet GOG) vrácení produktu zpět prostě je velkým problémem. V poslední době mohu například popsat problém her jako je třeba Wolcen a naprosto to sedí například na popis, který měl autor článku a tedy Jiří Bigas u posledního streamu krásný komentář a tedy ano můžeme být vděční, že žijeme v této době, kde má kdejaký „vývojár“ dostupné hromady nástrojů. Což však obratem neznamená, že je bude schopen správně použít a to je to kritické. Protože, jen to, že hra „dobře“ vypadá a má postahované assety od zhora až dolů z knihoven dostupných na globální síti, prostě nesmí a doufám, že nikdy nebude znamenat otevřené dveře pro doslova nemalou krádež na zákaznících, kteří si dnes prostě z valné většiny kupují prostě na důvěře a právě protože není doba demo verzí o to více je tato propast krádeží od dveleoperů na důvěřivých jednicích významným faktorem.
Za mě marketing a asi nedostatečnost toho, že jejich hru hrají jedni z nejsledovanějších streamerů a tedy očividně nedostatek faktoru, které by lidi přilákal a tedy používání jakýchkoliv možných cest o další prodeje.
“More doctors smoke Camels than any other cigarette.”… Btw. je někde zdroj přesných čísel? Docela by mě zajímalo, jakým způsobem a jakých čísel se dopočítali a nebo naměrili?