Na konci minulého týdne přinesl Bloomberg rozsáhlou zprávu o stavu několika studií společnosti Sony, ve které se novinář Jason Schreier opíral o výpovědi anonymně vystupujících zaměstnanců. Značná část článku se týkala dění ve Visual Arts Service Group v San Diegu, druhá pak popisovala situaci ve studiu Bend, tedy u autorů Syphon Filter a dosud posledního projektu Days Gone. Právě o pokračování téhle zombie akce s otevřeným světem měli vývojáři usilovat hned po vydání prvního dílu, ovšem Sony nechtěla podle Schreiera dále riskovat a rovněž s odvoláním na nepřesvědčivé přijetí hry vývoj zastavila. Na anonymní výpovědi teď navazuje bývalý producent a jeden z ředitelů vývoje v Bend Studios Jeff Ross, který přijal pozvání k rozhovoru od dalšího bývalého veterána ze Sony Davida Jaffeho.
Společně si více než čtyři hodiny povídali o hrách a poměrně záhy Ross potvrdil, že většina z toho, co uváděl Jason Scherier ve svém článku z minulého pátku, je pravda. Ross uvedl, že se skutečně podílel na přípravě Days Gone 2 a podělil se také o několik detailů ohledně náplně. „Chtěli jsme [mít ve hře] kooperaci už od začátku vývoje Days Gone, ale pochopitelně musíte činit rozhodnutí, čeho jste schopni a čeho už nikoliv,“ vysvětluje Ross. Mělo se jednat o sekundární mód nad rámec příběhové kampaně, když chtěli vývojáři vzít vytvořený svět a upravit mechanismy tak, aby posloužil myšlence multiplayerového sdíleného světa. „Prostě byste se s chlápky jako byl Deacon snažili přežít, postavit si klubovnu nebo celou skupinu. Myslím, že prožít takový svět v kooperaci a sledovat souboje s hordami zombií mohlo být zábavné,“ dodává jeden z bývalých předních zaměstnanců studia.
Vývoj her od Sony není podle slov Jeffa Rosse levný, a zatímco první Syphon Filter zvládlo studio Bend dokončit za 1-2 miliony dolarů, u Days Gone to muselo být mnohonásobně více.
Proč na vývoj nedošlo, je zmíněno už v článku Jasona Scheriera, Ross nicméně rozvádí celou myšlenku trochu dál a potvrzuje, že za vším je nutné hledat peníze. „Na začátku byl pro Days Gone stanoven nějaký rozpočet, ale s ním jsme neskončili. Na konci to bylo mnohem vyšší číslo a myslím, že tohle číslo jen odstartovalo další věci,“ naznačuje Jeff Ross. Vývoj her od Sony není podle jeho slov levný, a zatímco první Syphon Filter zvládlo studio Bend (tehdy coby Eidetic) dokončit za 1-2 miliony dolarů, u Days Gone to muselo být mnohonásobně více. Takové hry pak musí mít na kontě několik milionů prodaných kusů, aby se vůbec pokryly vstupní náklady a ne všechny exkluzivní tituly pro PlayStation a od studií Sony na takovou metu dosáhnou. „Musí existovat jistota, že se peníze vrátí, protože Sony nemá tolik peněz jako Microsoft a musí je tudíž používat chytřeji i se snahou nabídnout pestré portfolio titulů,“ říká Ross a jeho slova rozhodně nepůsobí tak, že by zrušení Days Gone bylo jen rozmarem vedení.
Thanks to everyone who attended the podcast with Jaffe. I wish I could have been more forthright with some questions. Just remember @jasonschreier is a journalist who takes his craft seriously. And he has the luxury of being able to be more honest than I’m allowed. https://t.co/MCbvItFwvs
— Jeff Ross (@JakeRocket) April 11, 2021
Bývalý ředitel vývoje uvádí, že hodnocení 71, které má Days Gone v průměru na Metacriticu, bylo pro jeho tým příslovečným vyloděním v Normandii, doslova krvavou lázní, která zkrátka nesnesla srovnání s jinými úspěšnějšími hrami pro PlayStation. A to bez ohledu na prodejní úspěch – Days Gone se podle Rosse prodávalo lépe než všechny předchozí hry studia dohromady. Na druhou stranu ale naděje umírá jako poslední a aktuální stav Days Gone 2 nechtěl bývalý zaměstnanec studia komentovat. „Nemyslím, že by Sony veřejně potvrdila status Days Gone 2. A já rozhodně nechci být oficiálním zdrojem téhle zprávy,“ uvedl Ross. Co víc, Jason Schreier na svém Twitteru po vydání svého článku naznačil, že Days Gone 2 momentálne „nevzniká v Bendu“, což tedy nevyvrací vývoj v jiném studiu. Jak to ale se hrou je, může oficiálně komunikovat pouze Sony a nezbývá než na stanovisko počkat.
Mělo se proslýchat, že se z autorů Days Gone stává jen druhý podpůrný tým – vtipkovat se mělo i o označení Naughty Dog North – což bylo velkým vykřičníkem pro vedení.
Poslední věc hodnou zmínky je pak Rossovo vyjádření k tomu, co napsal Bloomberg o vývoji či podpoře titulů pro Naughty Dog. Podle Jasona Schreirea měl být vliv vývojářů z Naughty Dog, dohlížejících v Bend Studio na podporu své multiplayerové hry (pravděpodobně multiplayeru pro The Last of Us Part II, pozn. red.) a údajného pokračování Uncharted, důvodem rozchodu a odmítnutí Bendu dál na těchto projektech pracovat. Mělo se proslýchat, že se z autorů Days Gone stává jen druhý podpůrný tým – vtipkovat se mělo i o označení Naughty Dog North – což bylo velkým vykřičníkem pro vedení a teprve měsíc starý přesun k vývoji úplně nové hry. To ovšem Ross odmítá a tvrdí, že spolupráce s Naughty Dog byla vždy maximálně korektní a nepřesáhla právě vytyčenou formu. Na to mu ale Schreier na dálku přes debatu na portále Resetera vzkazuje, že se taková rozhodnutí děla mimo jeho odpovědnost a že informace překrucuje. Vyvrací rovněž, že by se na Days Gone 2 mělo pracovat ještě ve chvíli, kdy ze studia odcházel (prosinec 2020, pozn. red.) a veřejně ho nařknul z toho, že nemluví pravdu.