branding
DARQ, Unfold Games, Vývojář odmítl smlouvu s Epicem, aby dodržel své slovo

Vývojář odmítl smlouvu s Epicem, aby dodržel své slovo

Těsně před vydáním hororu DARQ dostal nabídku na exkluzivitu. Nechtěl zklamat fanoušky

18. 8. 2019
Název: DARQ Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: , , Datum vydání: 15. 8. 2019

Když herní média v posledních měsících informují o Epic Game Storu v souvislosti s exkluzivními tituly a smlouvami, velmi často jsou předmětem podobných zpráv hry, jejichž autoři se rozhodli vyslyšet lákavou nabídku nového hráče na poli digitální distribuce. V závislosti na tom, zda hra předtím prošla nějakou crowdfundinovou kampaní, jestli byl hráčům výslovně přislíben Steam klíč a podle toho, jak se k celému problému vývojáři postaví, se pak strhne menší či větší debata o tom, zda je to správné. Udělali autoři dobře, dělá Epic dobře, je to pro hráče dobře? Dnes tu ale máme opačný příběh. Vyprávění vývojáře, který dostal podobnou lákavou nabídku, ale rozhodl se jí odmítnout. Podle svých slov i proto, aby dostál svému slovu.

Před pár dny vyšel na Steamu, ale i na GOGu nový psychologický horor DARQ. Sympatický projekt od malého nezávislého studia Unfold Games v prvních recenzích sbírá docela slušné známky a zatím se těší velmi dobrému přijetí i na Steamu. Kladně dosud hru ohodnotilo 90 procent hráčů. Nechybělo ale málo a na Steamu ani na GOGu by si ji nikdo nekoupil a nezahrál. Jak totiž prozradil autor hry Wlad Marhulets na Redditu, Epic mu nabídl exkluzivní smlouvu. Na rozdíl od některých kolegů ji ale vývojář odmítl, aby nezklamal fanoušky, kteří mu projevovali dlouho podporu. I když nevíme, kolik jiných autorů či studií se třeba v minulosti zachovalo podobně, toto gesto určitě mnohé hráče potěší. Z nedávné doby stojí za zmínku příklad britského studia Rebellion, které se rovněž exkluzivitám bránilo, nakonec ale podlehlo tváří v tvář finanční nabídce a Zombie Army 4 vyjde na PC exkluzivně na Epic Games Storu.

„Cítil jsem, že podepsat exkluzivní smlouvu by znamenalo, že mé slovo nic neznamená, protože jsem slíbil, že hra vyjde na Steamu.“

“Epic mě oslovil bezprostředně poté, co jsem uvedl trailer oznamující datum vydání,” prozradil Marhulets. “V té době byl DARQ mezi 50 tituly nejčastěji přidávanými do seznamu přání na Steamu. Cítil jsem, že podepsat exkluzivní smlouvu by znamenalo, že mé slovo nic neznamená, protože jsem slíbil, že hra vyjde na Steamu,” vysvětlil autor. DARQ měl kromě toho stránku na Steamu od listopadu 2018 a spousta lidí na něj od té doby trpělivě čekala a měli hru v seznamu přání. “Domníval jsem se, že by bylo špatné všechny tyhle lidi zklamat a dokázat světu, že má prohlášení nic neznamenají,” doplnil.

Marhulets přitom zdůraznil, že Epic dal jasně najevo, že jej kontaktoval ohledně výhradní exkluzivity. “Zdvořile jsem je odmítl ještě předtím, než jsme měli příležitost bavit se o dalších detailech, jako jsou peníze,” upřesnil Marhulets. To jen pro případ, kdyby vás zajímalo, kolik mohl výměnou za exkluzivitu dostat. Na druhé straně je obdivuhodné, že si nabídku ani nechtěl vyslechnout, když se ví, že v jiných případech právě její výše přiměla autory změnit názor. A proč tedy není DARQ na Epic Games Storu alespoň současně s ostatními kanály? Dobrá otázka! “Zeptal jsem se, zda by chtěli prodávat DARQ jako neexkluzivní titul a vysvětlili mi, že je to něco, co v tuto chvíli nemohou udělat,” uzavřel svůj příběh s tím, že šlo o zdvořilou a profesionální debatu. Nemůže podle svých slov o Epicu říct nic špatného. Pro DARQ se ale podle něj tahle nabídka nehodila.

Zajímavé přitom je, že obchod odmítl hru jako neexkluzivní. Nevypadá to, že Epic nemohl, ale spíš nechtěl prodávat takový titul, pokud ho neměl jen on. To se zřejmě do budoucna změní, ale může to být v tuto chvíli poněkud krátkozraké. V minulosti už přitom podobný signál vyslali i další nezávislí vývojáři. Pro AAA projekty od největších vydavatelů to pochopitelně nejspíš neplatí, ale u menších her zřejmě Epic razí heslo: “Buď všechno, nebo nic.” Není přitom pochyb o tom, že specifická hra jako DARQ by si nepochybně finanční injekci zasloužila i upotřebila. Teprve až čas ukáže, zda toto gesto vývojáře zákazníci ocení a zda na svém férovém přístupu také vydělá. Ale třeba právě toto rozhodnutí přiláká k titulu vítanou pozornost. Nešťastná je i strategie Epicu, kdy vyšlo najevo, že takto nadále loví vyhledávané tituly těsně před jejich už naplánovaným vydáním, což je právě ta agresivita, za níž byl v minulosti kritizován.

DARQ je debut zmíněného vývojáře. Na hře pracoval přes tři a půl roku a na samém začátku přitom podle vlastních slov nevěděl o tvorbě her vůbec nic. Do vývoje prý sám investoval přes 10 tisíc hodin. DARQ vypráví příběh chlapce jménem Lloyd, který si uvědomí, že sní. Naneštěstí pro něj se sen rychle změní v noční můru, z níž se mu nedaří probudit.

Nahlásit chybu v článku

10

Napsat komentář

Další články
Nahoru