Autor vystupující pod identitou Emika_Games se rozhodl seknout s vývojem her. Možná si říkáte, že to není zase tak neobvyklé. Třeba ho práce už netěšila, nebo se jeho tituly lidem nelíbily. To ale není skutečný důvod, ten je mnohem zajímavější. Na kontě má několik her, které můžete najít na Steamu. O titulech jako Locked Up nebo Find Yourself jste možná nikdy neslyšeli, ale na Steamu mají od hráčů velmi kladné hodnocení. Jsou to menší hry za pár eur.
Summer of ’58 nedosahuje na dvě hodiny herní doby, a proto ji fanoušci mohou po dohrání vrátit a získat zpět celou částku. Podle vývojáře dokonce nechají pozitivní recenzi, ale on přichází o příjmy.
Poslední titul pod hlavičkou Emika_Games vyšel přibližně před měsíce. Summer of ’58 sbírá opět velmi kladná hodnocení a lidem se zjevně líbí. Tak kde je problém? Autor, který se ve skutečnosti jmenuje Alexander Rešetnikov si postěžoval na Twitteru, že mu hra nepřináší peníze. Jak je to možné? Summer of ’58 totiž nedosahuje na dvě hodiny herní doby, a proto ji fanoušci mohou po dohrání vrátit a získat zpět celou částku. Podle vývojáře dokonce nechají pozitivní recenzi, ale on přichází o příjmy.
Jedná se podle něj o obrovské množství lidí. Poděkoval za podporu, ale prohlásil, že kvůli tomu nevydělá dost na to, aby vytvořil další hru. Je prý velmi rád, že se lidem jeho hry líbí, ale když se nemůže živit tímhle, musí dělat něco jiného. A oznámil, že na dobu neurčitou opouští herní vývoj. A protože měl rozpracovanou ještě hru From Day To Day, jejíž demo vyšlo loni v prosinci, oznámil, že v nejbližší době určitě nespatří světlo světa.
Pokud podle něj člověk dohraje titul do konce a požádá o vrácení peněz, lze to přirovnat k situaci, kdy sní celou pizzu, ale nechutnala mu, a proto chce vrátit peníze.
Jeho příspěvek pochopitelně vzbudil velký zájem a řada hráčů mu vyjadřovala podporu. Až se vývojář ozval po několika hodinách znovu. Napsal, že jej upřímně překvapila podpora, jaké se mu dostalo. Neočekával prý, že se ho zastane tolik lidí. Chce podle svých slov vytvářet hry bez umělého prodlužování času, tak aby nezačaly nudit. Právě proto ty jeho končí dřív než během dvou hodin. “Myslím, že jste si všimli, že moje tituly vypadají jako krátké povídky, podobně jako můžete sledovat film namísto televizního seriálu,” uvedl.
Neuráží ho, když někdo jeho hru vrátí, protože se mu nelíbí nebo kvůli technickým problémům. Pokud ale podle něj člověk dohraje titul do konce a požádá o vrácení peněz, lze to přirovnat k situaci, kdy sní celou pizzu, ale nechutnala mu, a proto chce vrátit peníze. Vývojář chtěl podle svých slov jen tiše odejít a dát vědět, co zamýšlí. Ale když viděl, kolik lidí mu vyjádřilo podporu, dalo mu to důvod k přemýšlení. A všem za to poděkoval.
Někteří hráči pak například navrhují, že achievementy navázané na dohrání hry by u takových projektů mohli znemožnit požádat o vrácení peněz.
Zda to znamená, že si vše rozmyslel, nebo ještě rozmyslí, není v tuto chvíli jasné. Faktem ale je, že nastavená pravidla, jakkoli jsou zamýšlená na ochranu spotřebitelů, mají zjevně určité mezery a mohou škodit autorům kratších her. Protože je možné titul vrátit, když nahrajete méně než dvě hodiny. A Summer of ’58 lze dokončit přibližně za 90 minut. Nejde přitom o první podobný případ a krátké hry obvykle tuto skutečnost reflektují samozřejmě i na cenovce. Tituly od Emika_Games třeba stojí 6 až 11 eur.
Je nasnadě, že jinak správná politika má úplně jiný dopad na titul, který má desítky hodin a jiný na podobné záměrně kompaktní zážitky. Napravit takovou situaci a nastavit spravedlivá pravidla ale není snadné, protože snížení hranice ze dvou hodin zase může poškodit hráče. Kratší hry by mohly mít jiná pravidla, ale pak by zase někdo musel takové počiny třídit a kontrolovat, aby se to nezneužívalo. Někteří hráči pak například navrhují, že achievementy navázané na dohrání hry by u takových projektů mohli znemožnit požádat o vrácení peněz. A jak byste tento problém řešili vy?
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Počítat kvalitu her podle toho kolik „stojí“ hodina hraní opravdu nesnáším. Je to taky proč hraji o dost méně a indie už prakticky vůbec. Spousta balastu, milióny ikonek na mapě s nesmyslnými questy. Steam to celé se svými nesmyslnými refundama ještě podporuje. GOG je v tom snad ještě horší.
Nechci trávit ve hře 100ky hodin. Na to fakt nemám už čas. Raději půjdu do hry za 60€ co mi přinese 6h kvalitního zážitku, než do ptákovy za 20 co sežrere 100ky hodin času.
Tak to gratuluji. To vám s takovou evidentně stačí pouze mobilní hry.
Víte doufám o tom, že tu hru nemusíte dohrát v rámci jednoho sezení? Já to tak alespoň nedělám. Zahraju si nějakou hru na pár hodin, pak ji vypnu a druhý den zase něco nahraju. Tak to dělá většina lidí. Vůbec nezáleží na tom, že máte na hry třeba jen dvě hodin denně.
Když má hra tolik obsahu, že mě udrží na stovky hodin, tak je to jedině dobře. Mám co hrát a nemusím improvizovat a hledat jinou hru protože tuhle hru jsem dohrál za hodinu a teď nemám co hrát.
Krátkometrážní hry jsou rarita a většinou to jsou buď psychologické hry nebo horory a za takové hry se vážně nevyplatí utrácet tolik peněz. Za stejnou cenu si můžu koupit kvalitnější hru, která mě zabaví ne více než 60 minut. Musím taky uvažovat nad kvalitou takové hry. Za jednu hodinu opravdu nedokáže někdo vybudovat imerzivní svět s hromadou obsahu a zábavami mechanikami.
Moc takových her ani není protože hráči si raději koupi jednu hru za 50€, která jim vystačí 100 hodin, než aby si na stejný čas koupili 50 her v hodnotě přes 300€.
A nesmyslné refundace? Dovolím si nesouhlasit. Takže Steam by neměl lidem vracet peníze?
Jedna z mých nejoblíbenějších her je Red Dead Redemption 2 a tu jsem si začal opravdu užívat až po třech hodinách a mám tam nahráno přes 100 hodin a plánuju to hrát znova.
2 hodiny mi přijdou zcela adekvátní doba, aby člověk poznal, jestli ho daná hra opravdu baví a nebo to byl jen impulzivní nákup a raději si koupí hru jinou.
Hráči si cení kvalitu a součástí kvality je i doba hraní. Kdy hra dokáže vybudovat na tolik kvalitní, obsáhlý, rozsáhlý a zábavný svět, aby to člověka udrželo i na 200 hodin.
Já osobně také preferuji pěké velké openworldy, ale není to pro každého. Navíc se OW rozmohly jako houby po dešti, ale často jsou plné zbytečného balastu a mizerných questů „Zajdi do lesa a přines mi 5 liščích kůží“, žádný story building, jen zbytečné umělé natahování herní doby.
Navíc i za krátkou dobu se dá vybudovat slušná story. Kvalitní příběhová střílečka odvypráví skvělou story a zabaví během 8-10 hodin. Pokud někdo udělá krátkou hru za 5-10E, i tak může nabídnout něco zajímavého, co si najde své publikum. Hrál jsem několik indie her, které mě zabavily na 4 hodiny za pár Eur a bylo to super. Někdy chci mít pocit, že jsem něco dohrál a poznal tu story dřív, než za čtvrt roku hraní.
Opravte mě pokud se mýlím, ale steam si bere 30% ze zisku a pokud prodá te určitý počet kopií, tak se procenta sníží. Což je pěkné, ale indii vývojáři často nedosáhnou určitý počet a ze zisku mají málo a k tomu se dovídáme, že zákazníci obchází systém.
Nakonec vývojář jako Emika_Games nejspíš musí zavřít krám. Nehrál jsem ani jednu jeho hru. Asi půjdu a těch pár £ zaplatím na jeho podporu.
Steam by měl tenhle problém ošetřit ať už snížení limitu gameplaye pro indie hry (třeba na hodinu) nebo dosažení achievementu při dohrání nebo v půli hry.
Když píšu indie hry, tak myslím „indie“ a ne také, které se zaplatí například EA games jako Unravel. To už nepovažuji za indie, ale low budget hru.