branding
Vyšla slovenská VR hororovka Deadness

Vyšla slovenská VR hororovka Deadness

Děsivost umocňuje omezeným pohybem na vozíčku a chlubí se slovenským dabingem

Zdroj: ALIEN studio
23. 2. 2022

Po více než pěti letech práce vývojáři ze slovenského studia ALIEN dokončili a vydali svou hororovou hru pro virtuální realitu s názvem Deadness. Ta je od včerejšího dne dostupná na Steamu a hratelná prostřednictvím VR headsetů Steam Index, HTC Vive a do budoucna také zařízeních Oculus. Svůj původ navíc dokazuje i přítomností kompletní slovenské lokalizace, tedy včetně dabingu.

Ocitáte se v opuštěném bortícím se ústavu a vše kolem jasně naznačuje, že se stalo něco nepěkného. Potemnělými chodbami bloudí nemrtví a nebezpečí číhá za každým rohem. Zní to jako úvod typické hororovky? V Deadness ovšem nehrají hlavní roli pouze nepřátelé, děsivé zvuky a nejrůznější lekačky, jež jsou v tomto případě posíleny virtuální realitou. Tím nejdůležitějším je bezmoc, a ne jen tak ledajaká. Ačkoli hororové hry často pracují s tímto motivem například skrze absenci zbraně či schopnosti se aktivně bránit, Deadness vás připraví i o jednu ze zcela klíčových možností – utéct. Jste totiž omezeni v pohybu z důvodu upoutání na kolečkové křeslo, což není zrovna nejlepší vyhlídka na záchranu, a proto je třeba se do toho pořádně opřít.

Virtuální realita není pro Deadness důležitá jen pro dokonalé splynutí s herním světem, ale plně se propisuje také do způsobu pohybu. Vývojáři jej s ohledem na vozík chtěli zpracovat co nejrealističtěji, takže je nutné pohybem ovladačů vlastnoručně vozík pohánět jako ve skutečnosti. Právě to ještě více podporuje onen pocit bezmoci, která bude zřejmě tím největším zdrojem strachu, podpořeným samozřejmě i hutnou atmosférou a pěknou vizuální stránkou hry. V této souvislosti se hodí ještě jednou připomenout profesionální slovenský dabing, jenž je i v čistě slovenských hrách velkou vzácností. K namluvení si vývojáři přizvali herce a zpěváka Kamila Mikulčíka, jehož hlas bylo možné slyšet již v prvních ukázkách ze hry. A nenechte se zmást – i když Steam uvádí české audio, činí tak pouze kvůli absenci slovenštiny mezi podporovanými jazyky platformy.

Zpět ale ke hře – už víme, že pohyb bude přinejmenším nesnadný, stejně tak svízelně ale působí i souboj, na který má přeci jen dojít. Na nepřátele, kteří mají pochopitelně navrch, se tedy musí především lstí. A aby toho kromě omezeného pohybu nebylo málo, hra neobsahuje žádnou mapu ani jakékoli ukazatele, též postrádá inventář a sebrané předměty se ukládají doslova na klín. Během prozkoumávání děsivého ústavu cesta hráče zavede na nejrůznější hrůzná místa – od problikávajících chodeb, laboratoří, v nichž se už od pohledu děly hrozné věci, či nevábných umýváren až po ty nejtemnější místnosti a zákoutí, kde se nelze obejít bez baterky. Dojde na dlouhé bloudění, mnoho brutálních výjevů a krve, nechtěná setkání s nemrtvými i odhalování toho, co se vlastně stalo. Ovšem kdo ví, zda na konci toho všeho čeká i cesta ven.

Autoři hry z bratislavského studia ALIEN se primárně zabývají reklamní tvorbou a vizuálními efekty, na svém kontě mají mnoho úspěšných projektů pro nejrůznější značky a společnosti, například i známé tancující křečky v ponožkách. V roce 2017 je ovšem po pořízení VR headsetu zlákalo využít své zkušenosti v novém oboru, načež začalo vznikat Deadness. V té době žádná jiná hra takto zpracovaný pohyb nenabízela, minulý rok se ovšem objevil i jiný hororový titul A Wake Inn, který rovněž využívá vozíček. V roce 2019 vypustili do světa první krátkou ukázku a ke konci roku i pětiminutový gameplay, avšak od té doby na hře odvedli ještě pořádný kus práce. Ambice se zvýšily, hra se kromě vylepšování dosavadních úrovní rozšířila o zcela nové a došlo i na vylepšování textur a modelů. Nyní je čeká optimalizace hry pro využití souprav Oculus a ačkoli to v tuto chvíli nemají v plánu, v případě úspěchu vývojáři nevylučují ani možný port pro PlayStation.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru