Závěr minulého týdne se v souvislosti s nově zveřejněnými informacemi o PlayStationu 5 nesl v duchu postupného upřesňování. Ať už se bavíme o vývojářích, kteří se srozumitelnější formou snažili sami za sebe přiblížit hráčům, v čem tkví zajímavosti, o nichž hovořil Mark Cerny během prezentace Road to PS5. Nebo je řeč o samotné Sony, která pod tíhou kritiky upřesnila svoje plány týkající se zpětné kompatibility a uvedla, že se nakonec nebude týkat jen stovky nejhranějších her z PS4, ale pravděpodobně drtivé většiny titulů z aktuálně dostupného katalogu. Tím ovšem uvádění na pravou míru nekončí, když se ozývají zástupci společnosti Dolby a ve svém blogovém příspěvku vyvrací některá Cernyho slova a uvádí, že podle jejich letitých zkušeností s trojrozměrným zvukem mnohdy méně znamená více.
První bod, proti kterému se lidé z Dolby Labs vymezují, je Cernyho zmínka o tom, že systém Dolby Atmos umí reprodukovat zvuk pouze z 32 zdrojů. Architekt PlayStationu na tomto tvrzení postavil odpověď na případnou otázku, proč Sony nevyužije některé z již existujících řešení a uvedl, že namísto dvaatřiceti zdrojů zvuků jich zvládne PlayStation 5 díky vlastnímu zvukovému enginu Tempest zpracovávat stovky. V odpovědi Dolby Labs se ale uvádí, že Cernyho výrok není pravdivý a Dolby Atmos zmiňované omezení nemá. Ve skutečnosti by mělo být při použití tohoto zvukového systému dosaženo podobných výsledků jako s Tempestem, přičemž Dolby Labs upozorňují, že čím více zdrojů, tím více matoucí může být celkový dojem. „Opíráme se o rady vývojářů prvních her s Dolby Atmos – objekty [s vlastním zvukem] jsou skvělým nástrojem, mělo by se však myslet na omezení jejich aktivního počtu. Příliš objektů v pohybu může vytvořit matoucí zvukovou scénu,“ dodávají pak zvukoví odborníci z Dolby.
Dolby Atmos je dostupný v širokém cenovém rozpětí, začínajícím na 15 dolarech,“ říkají zástupci Dolby Labs.
S jistou dávkou nelibosti se staví také k dalšímu tvrzení Marka Cernyho – a sice, že Sony nechce využít Dolby Atmos také proto, že jej naplno umí využít jen drahé periferie, přičemž na kvalitní zvuk mají nárok všichni. „Poslání Sony, zaručit 3D audio všem majitelům PS5, je skvělé. Připomíná nám to naší vlastní cestu, na kterou jsme se v souvislosti s Dolby Atmos a hrami vydali už před mnoha lety. V tuto chvíli podporují Dolby Atmos stovky milionů produktů z nejrůznějších kategorií – TV, AVR, soundbary, mobilní telefony, počítače, herní konzole a headsety. Dolby Atmos je dostupný v širokém cenovém rozpětí, začínajícím na 15 dolarech,“ vysvětlují Dolby Labs. Je však férové dodat, že z aktuálních konzolí je s Dolby Atmos kompatibilní ve smyslu her pouze Xbox One a bavíme se navíc jen o necelé dvacítce titulů. Jsou jimi například Gears 5, Star Wars: Battlefront II, Final Fantasy XV nebo Metro Exodus, které jsou logicky certifikované pro Dolby Atmos i v PC verzích, pořád ale jde jen o určitý vzorek a žádnou majoritu.
Je tedy otázkou, nakolik je vyjádření Dolby Labs dílem jisté frustrace a snahy o uvedení věcí na pravou míru a nakolik má Sony v rukávu skutečně revoluční nástroj, jak prožitek z hraní skutečně posunout vpřed. Podobně jako u grafiky, vlastností ovladače či kvality her jako takových však stále platí, že se to nedozvíme dříve, dokud nebudeme moci výsledek práce Sony i Microsoftu sami otestovat. Do té doby jde bohužel stále jenom o domněnky.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A co je hlavní, tak právě že je to médii prezentováno jako revoluční technologie z technického hlediska. I když to oficiálně, co vím, v PlayStationu nikdo takhle neřekl. To jen PlayStation chce, aby to tak znělo. Proto ta moje analogie s dřívějším upscale 4K.
Podobně to bylo kdysi s PS4 Pro a 4K. I když ho konzole pouze uměla, ale výkonově nezvládala, nikdo tenhle rozdíl nechápal, natož co znamená ten „upscale“. Takže to, co na první pohled vypadalo jako jasná výhoda pro Xbox One X, většina lidí prostě vůbec neviděla. To byl také úspěšný marketing.