branding
Vypátrali jsme Agenta od Rockstaru

Vypátrali jsme Agenta od Rockstaru

Práva na značku už vlastní jiné studio a sny o špiónské hře ze studené války se rozplývají

13. 12. 2018

Bez ohledu na nepříjemné kauzy, v Rockstaru musí panovat spokojenost. Red Dead Redemption 2 je trhák, spuštění Red Dead Online probíhá bez vážnějších problémů a budoucí plány slibují nejen velkolepý návrat série GTA, ale také druhý díl Bully. Tedy za předpokladu, že jsou dosavadní spekulace pravdivé. Nad jednou hrou ale neustále visí obrovský otazník, bez ohledu na to, že ji už mnoho let najdete na oficiálních stránkách Rockstaru s nemalým příslibem. Řeč je samozřejmě o Agentovi, originální značce od Rockstaru, která cílila na starší publikum a měla hráče provést žhavými událostmi studené války na konci sedmdesátých let.

Agent v cizích službách

Hybatelem aktuální situace je fakt, že mateřská společnost Rockstaru – holding Take-Two Interactive – nechala vypršet platnost ochranné známky na využití jména Agent pro videoherní software, což lze na první pohled brát jako vcelku zřetelný konec nikdy nedopsané kapitoly. Musíme však hned na začátku upozornit, že procesem neprodlužování a následného opouštění ochranných známek neprochází Take-Two v případě Agenta poprvé. Naopak, v historii se tak stalo už několikrát a bylo spíše otázkou času, zda se ve výpisu ochranných známek Agent znovu neobjeví. V prokluzné době mezi žádostí o nový trademark, jejím posouzením a následným zveřejněním, totiž může podle zvyku uběhnout i měsíc, a přesně to se i na první pohled stalo. Agent se totiž ve výpisu ochranných známek s charakteristikou videohry znovu objevil 8. prosince, nezaregistroval si ho však nikdo z Take-Two, ale britská firma Spyscape, která se podle výpisu z rejstříku firem soustředí na vývoj interaktivního volnočasového a zábavního softwaru.

Není pak příliš složité vystopovat, že Spyscape provozuje v New Yorku špionážní muzeum, včetně interaktivních zážitků, kam Agent zřejmě skvěle zapadne. Poprvé tak byl narušen vzorec cyklického obnovování ze strany Take-Two a tento krok můžeme považovat za definitivní tečku za Agentem od Rockstaru tak, jak si ho mnozí vysnili. To stejné se nemusí týkat ochranné známky na logo – tedy toho jediného, co jsme kdy oficiálně z Agenta viděli – která vypršela v pondělí 3. prosince a kterou může Take-Two prodlužovat nezávisle na dalších ochranných známkách, aby nikdo nemohl participovat právě na známém grafickém motivu. Všechno ale nasvědčuje tomu, že už půjde pouze o udržovací taktiku, a tak nastává ten nejlepší čas se slzou v oku připomenout, čím měl Agent být, kdy se o něm začalo mluvit poprvé a co v průběhu let z vývoje uniklo.

Vypátrali jsme Agenta od Rockstaru

Nový vlastník Agenta - Spyscape

Po dlouhých letech, kdy Rockstar opouštěl a souběžně obnovoval ochrannou známku na využití názvu Agent pro videoherní účely, přišel zásadní zvrat. Britská společnost Spyscape, která v New Yorku provozuje špiónské muzeum, využila vhodné příležitosti a ochrannou známku v tomto segmentu zaregistrovala pro sebe. Návštěvníci muzea se tak mohou už brzy dočkat dalšího interaktivního prvku výstavy, která může hrdě nést označení Agent. Zároveň je to s největší pravděpodobností definitivní tečka za možností, že by Rockstar vývoj této hry někdy dotáhl do konce.

Pojďme tedy k historii – o Agentovi se obecně mluví jako o té hře, která byla světu představena na E3 v roce 2009. Byl to zajímavý ročník, uvážíme-li fakt, že se na tomto veletrhu mluvilo o hře od Rockstaru – což nebývá běžné – a že ona hra měla být exkluzivní pro PlayStation 3. Budeme-li brát v úvahu jenom takové hry, za jejímž přímým vývojem stojí některé ze studií Rockstaru, mělo se tak stát úplně poprvé a není divu, že se v té době cítili majitelé a příznivci třetího PlayStationu privilegovaně. Možná vás ale překvapí, že o Agentovi se uvažovalo už mnohem dřív. A nemáme teď na mysli inicační plány, které vyplavaly na povrch v roce 2007, když Sony na tehdejší E3 prozradila, že na něčem exkluzivním spolupracuje právě s Rockstarem, vracíme se až do roku 2003. Právě tehdy měly ve studiu Rockstar San Diego začít přípravné práce a právě z této doby by mělo pocházet video, které právě sledujete. Průlet kolem bloku ulic měl demonstrovat tehdejší možnosti konzolí PlayStation 2 a Xbox, na které měl Agent vyjít, ovšem ověřit pravost těchto materiálu už v dnešní době není vůbec snadné. Všechny stopy končí na webu Unseen64, který sbírá informace o zrušených hrách, bohužel pro nás ale bez uvedení zdroje. Ve výsledku to ale není až tak podstatné, vzhledem k tomu, že hra nikdy nevyšla a byla znovu oznámena až ve zmiňovaném roce 2009.

Fanouška slibem neurazíš

Ani tehdy ale nebyli vývojáři z Rockstaru bůhvíjak konkrétní, i když nešetřili sliby a fantastickými proklamacemi, podle kterých měl Agent změnit uvažování celého odvětví videoher. I to byl údajně důvod, proč měla hra vyjít exkluzivně pro PlayStation 3, což potvrzoval i tehdejší ředitel oddělení pro vztah Sony s third-party studii Michael Shorrock. Uvedl, že jedině konzole PlayStation 3 je na něco takového připravena a že očekává vznik nového standardu. S dnešním vědomím všech okolností působí úsměvně i prohlášení bývalého prezidenta Take-Two Bena Federa, který přitakával Shorrockovi a naznačil, že díky úplně novému způsobu, jak si užít videohry, bude Agent hra, kterou jste ještě nikdy neviděli. Kdyby jenom tušil, že o necelých deset let později budou jeho slova pravdivější, než kdy dřív…

Co ale mělo být tou fantastickou formulí, ze které Agent vzešel, jsme se nikdy nedozvěděli. Jak už padlo v úvodu, hráči počítali s vážnějším pojetím a připravovali se na operace v průběhu studené války, během kterých se mlčky rozhodovalo o osudu mnoha milionu lidí i celých národů. Vývojáři přitom sebevědomě hlásali, že hra je připravena zaútočit na regály obchodů už v roce 2010, což v březnu téhož roku potvrdili i zástupci Take-Two a na dotaz analytiků v červnu dodali, že hra skutečně bude PS3 exkluzivní a na plánech se nic nemění. Tíživé informační ticho ale začalo hráče nahlodávat, a když se přehoupl rok 2011, bylo jasné, že s Agentem není něco v pořadku. Obvyklou praxí Rockstaru je, odhalovat hry v rozumné době před vydáním, což pro hráče rezonovalo zejména ve spojitosti s Grand Theft Auto, konkrétně jeho čtvrtým dílem, který byl oznámen v roce 2006 a už v dubnu 2008 se doněj mohli hráči pustit. Tedy bez měsíce dva roky od chvíle, kdy se GTA IV stalo oficiálně připravovanou hrou. Jenže kolem Agenta bylo ticho i v roce 2011, a to už vyvolávalo značné obavy, které rozdmýchalo i vyjádření Jacka Trettona, tehdejšího šéfa americké Sony, na E3. Pro GameTrailers TV tehdy řekl, že partnerství zrušeno nebylo, Agent vzniká, ale nedokáže jasně říct, zda vývojáři zachovávájí přesvědčení, že hra vyjde skutečně pouze na PlayStation 3. Od té chvíle se začalo spekulovat nejen nad tím, zda se Agent nepodívá také na Xbox 360, případně Wii U, ale jestli všechny naznačené změny nejsou důvodem, proč se vývoj tak vleče. V případě Rockstaru by to navíc nebyl jediný případ, kdy by došlo na zrušení exkluzivní dohody s některým z výrobců konzolí – L. A. Noire byl původně zamýšlen také jako titul určený výhradně pro PlayStation 3, ačkoliv k tomu nikdy nedošlo, což naznačuje i povahu podobných dohod.

Jediné, co kdy uniklo

Pořád se ale pohybujeme v roce 2011, který se pro mnoho fanoušků Agenta stal přelomovým v srpnu, kdy se na svět dostaly vůbec první hmatatelné důkazy, že hra není jen fámou a několik let se na ni pracovalo. Jak už padlo před chvílí, nejde o nic oficiálního – oficiální je pouze logo hry, jen v té době již bývalý grafik Rockstaru Leigh Donoghue uvolnil se svým resumé několik artworků z interiérů budov a postavy. Nic, z čeho by šlo cokoliv usuzovat, zvlášť, když odkaz na původní online resumé už nefunguje. Hráčům to nicméně stačilo k tomu, aby nepřestávali doufat, bez ohledu na to, že to s Agentem vypadalo bledě a ztráceli víru, že se objeví na dosluhující generaci tehdejších konzolí. A když se o rok později, tedy v srpnu 2012, přepnul šéf Rockstaru Strauss Zelnick do módu – nemáme, co bychom oznámili – všichni už vyhlíželi PlayStation 4. Důvodů bylo několik – zaprvé to byl úspěch GTA V a zaměření vývojářů právě na tento titul, dále vyjádření tehdejšího šéfa mezinárodních studií Sony Šuheje Jošidy, který řekl, že cokoliv, co se týče Agenta, nemůže komentovat, ačkoliv něco samozřejmě ví a v neposlední řadě také to nejlogičtější – konzole PlayStation 4 už klepala na dveře a Rockstar se pochopitelně připojil k seznamu vývojářů, ochotných tvořit pro budoucí generaci PlayStationu skvělé hry.

Úniky hráčům stačily k tomu, aby nepřestávali doufat, bez ohledu na to, že to s Agentem vypadalo bledě a ztráceli víru, že se objeví na dosluhující generaci tehdejších konzolí.

V té době také došlo k dalšímu obnovení původního trademarku a také k dalšímu průsaku grafických materiálů na veřejnost. V roce 2015 se o to postaral další bývalý grafik Charles Hatton, díky kterému mohli fanoušci zkoumat několik exteriérů na ne zrovna detailních screenshotech. Sám je ale označil za materiál, poplatný době mezi lety 2009 a 2010, nešlo tedy o nic, co by mělo reprezentovat domnělý stav vývoje, i přes to, že určitý rukopis Rockstaru lze z obrázků vyčíst. Hatton je navíc zveřejnil s poznámkou, že vůbec netuší, zda tahle hra někdy vyjde, a tento stav trvá dodnes. Spekulovat nad tím, jestli by špionážní hra ze sedmdesátých let měla dnes mezi hrami prostor, je úplně zbytečné – osobně tvrdím, že měla. Je zbytečné spekulovat nad tím, jestli by Rockstar dokázal naplnit nemalé očekávání. A je ostatně zbytečné momentálně spekulovat i nad tím, co přesně z Agenta vytvoří lidé ze Spyscape. Je ovšem zajímavé sledovat, kolikrát se stejná věc v prostoru videoher opakuje, a jak dlouho jsou hráči ochotní žhavit naděje na něco, co nikdy neviděli. A zřejmě už nikdy neuvidí.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru