V poslední době se dá AMD považovat za tahouna na poli procesorů a dokáže je vyrábět oproti konkurenci v podobě Intelu i efektivnější a menší, a to především díky výrobní technologii 7 nm. Konkurenční Intel se ještě ani pořádně plně nesžil s 10 nm a v poslední době se spíše spekuluje o tom, že se tomuto mezníku spíše vyhne a půjde cestou ještě efektivnější výroby, nicméně tím minimálně prozatím získává AMD náskok, alespoň ve výkonu. V praxi je toho důkazem zajímavý pokus 64 jádrovou bestií jménem AMD Ryzen Threadripper 3990X. Ta drží několik světových rekordů a dle posledních pokusů se dokáže hravě uplatnit i ve hrách. Na tom by nebylo nic pozoruhodného, jenže tento procesor pro graficky náročné výpočty vůbec nepotřebuje přídavnou grafickou kartu.
Ke grafickým výpočtům není v rámci představeného experimentu zapotřebí specializovaný hardware, všechny výpočty totiž obstarává sám procesor.
Pokud patříte ke starší generaci hráčů, tak si možná ještě pamatujete na začátky 3D ve hrách a na možnost volby mezi softwarovou a hardwarovou akcelerací. Šlo tehdy ve zkratce o nastavení toho, zda se o vykreslování scén stará specializovaná grafická karta (které byly drahé), nebo zda se o početně náročné operace postará zbytek počítače, tedy procesor (který ale nabízel méně výkonu). A přesně o tom je nyní v případě Threadripperu 3990X řeč. Ke grafickým výpočtům není v rámci představeného experimentu zapotřebí specializovaný hardware, všechny výpočty totiž obstarává sám procesor. Potenciál na to 3990X určitě má a stará se o něj nejen zmíněných 64 jader, ale také schopnost zpracovávat až 128 vláken naráz. O tento pozoruhodný experiment se postaral YouTube kanál Linus Tech Tips, který dokázal rozchodit dodnes hardwarově poměrně náročný první díl akční série Crysis jen za pomocí procesoru 3990X. Pamětníci mohou zavzpomínat na léta po vydání tohoto titulu, kdy se při představení nového hardwaru a zejména grafických karet pravidelně kladla otázka, zda to dokáže rozjet Crysis?
A 3990X to skutečně dokáže. Nijak závratně, občas se hra kousne, ale hratelné to z větší části je, o čemž se můžete přesvědčit v přiloženém a informacemi nabitém videu. Nedá se ale každopádně říci, že by šlo o technologický pokrok užitečný pro běžného hráče. Jde mnohem spíše o technologickou zajímavost a o ukázku toho, kam už dnešní procesory dokázaly po stránce výkonu dospět.
O schopnosti takzvaně utlouct hardwarové nároky hrubou silou přitom na našich stránkách nemluvíme poprvé. Takřka přesně před rokem jste mohli zahlédnout článek o tom, že konkrétně hardwarově velmi náročná technologie ray tracing je dnes sice možná takřka výhradně s výkonnými grafickými kartami typu RTX od Nvidie, ale to by v budoucnu nemuselo být pravidlem . Konkrétně autoři Metro Exodus tvrdí, že dříve či později nahradí specializovaný a drahý hardware technologie levnější, ale pouze výkonnější, tedy opět jiná forma softwarové akcelerace. A to je ve své podstatě i případ procesoru 3990X používaného bez grafické karty. Zkrátka čeho nejde docílit silou, to půjde udolat ještě hrubší silou.
A jak je z experimentu se zmiňovaným procesorem vidno, výkon grafických karet skutečně je možné nahradit a ve své podstatě není nutné mít specializované zařízení. Určitě ale nejde o běžně dostupné řešení a jako praktickou nevýhodu lze v tomto konkrétním případě určitě vypíchnout pořizovací cenu. Citovaný procesor AMD Ryzen Threadripper 3990X totiž lze pořídit za něco málo přes 100 tisíc korun s daní a v ceně slušného ojetého vozu se tím pádem nedá příliš mluvit o běžné lidovce za pár korun. Pro srovnání ale v řeči hrubého výkonu nabízí dle serveru Passmark zhruba 4,5 větší výkon než například běžně dostupný desktopový procesor Intel Core i5-9600K.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Crysis je už opravdu letitá záležitost a grafická náročnost už zdaleka není taková, jakou si ji pamatujeme. Navíc softwarově rozjeli render, ale speciální efekty to nevykreslovalo vůbec. Kvalita byla fakt hrozná. Ale to je logické, ani vícejádrové CPU se zatím ani zdaleka nemůže přiblížit k výkonu k tomuto účelu specializované GPU. Jako zajímavost to je ale dobrý. Co mě však spíše napadlo, bylo, že bych radši viděl řešený raytracing přes tento procesor. To by bylo podle mě o dost zajímavější a i z marketingového pohledu účinnější.