I když musíme na uvedení nových konzolí počkat ještě necelý měsíc, v posledních dnech bylo kolem PlayStationu 5 a Xboxu Series X | S znovu poměrně rušno. Sony i Microsoft se předhání v oznamování či upřesňování nových vlastností, podrobně jsme si mohli v minulém týdnu prohlédnout rozhraní obou očekávaných zařízení a došlo i na opakované potvrzování seznamu her, které doprovodí konzole do obchodů. Navíc tu je stále dostatek prostoru na zevrubné komentáře zainteresovaných lidí a zřejmě vás nepřekvapí, že se dalšího rozhovoru zúčastnil šéf herní divize Microsoftu Phil Spencer. Pro Kotaku promluvil o celé plejádě témat, od velikosti a ceny nových Xboxů, přes nedávnou koupi Bethesdy a dalších studií, až po velikost her, která dělá hráčům tváří v tvář nepříliš velkých SSD povážlivé vrásky. Celý rozhovor trval podle šéfredaktora zmíněného magazínu Stephena Totila dlouhých 48 minut a jeho jednotlivé části by daly na samostatné články. Pro přehlednost vám ale všechny důležité a zajímavé informace nabízíme v ucelené formě a přehledně rozčleněné.
První z témat, které přišlo na přetřes, se podle očekávání týkalo nové generace Xboxu. Lépe řečeno obou modelů, které s rozdílnou konfigurací, vzhledem i cenou dorazí 10. listopadu do obchodů. Phil Spencer nepochybuje, že bude o obě zařízení velký zájem a domnívá se, že počet vyrobených a dostupných kusů pro vánoční sezónu prodeje přímo ovlivní. „Myslím, že zájem jednoduše předčí zásoby určené pro předobjednávky. A to v našem případě i v případě PlayStationu,“ říká Spencer a vyhlíží do několik měsíců vzdálené budoucnosti. Až totiž dorazí další vlna zásob a obchody začnou konzole po Novém roce opět prodávat, Spencer věří levnějšímu modelu Series S. „Myslím, že se v této generaci projeví, že rozhodujícím faktorem je cena, a proto bychom měli vidět vyšší prodeje Series S,“ předpovídá šéf herní divize. Zajímavé také je, že podle jeho slov si s některými hrami poradí méně výkonnější verze lépe nežli vlajková loď Series X, a to z toho důvodu, že načítá všeobecně menší grafická data. I z toho důvodu si Spencer myslí, že levnější konzole zapůsobí nejen na hráče, pro které se Xbox stane hlavní konzolí, ale že by mohl oslovit i majitele PlayStationu 5, pro které by pouhých 8000 korun drahé zařízení mohlo být také velmi lákavé.
Další téma, které Spencer komentoval, se týká rozdílné konfigurace nových konzolí a s tím spojeného tlaku na vývojáře. „Nebudu nikoho přesvědčovat PR řečmi, že mít dvě výkonnostně rozdílné konzole je jako mít pouze jednu. Ale děláme to proto, abychom rozšířili trh,“ vysvětluje rozkročení Spencer. Několik vývojářů už dříve komentovalo, že je pro ně nesmírně obtížné vyvíjet hry tak, aby plnohodnotně běžely na obou Xboxech a šéf studia Quantic Dream David Cage to v minulém týdnu potvrzoval. Naznačil, že vývojáři zřejmě budou primárně optimalizovat pro méně výkonný model a tím pádem utrpí ve výsledku kvalita hry na Xboxu Series X. Spencer ale tyto obavy nesdílí a jako už několikrát v minulosti uvedl jako příklad sféru PC hraní. Vývojáři podle něj zkrátka věnují práci navíc, aby chod hry optimalizovali, byť přiznává, že to bude zcela nepochybně vyžadovat další úsilí.
Jednou z prvních věcí, která se řešila po oznámení nečekaného spojení Microsoftu se společností ZeniMax a vývojářskými studii jako Bethesda, id Software, Arkane, MachineGames a řady dalších, byla budoucí exkluzivita jejich her. I když Microsoft uvedl, že na již běžících plánech nic měnit nebude, nezdá se pravděpodobné, že by chtěl s nově nabytým portfoliem nakládat neuváženě. I proto krátce po oznámení akvizice zaznělo, že se bude herní divize Microsoftu rozhodovat stran exkluzivního vydání případ od případu a i proto Spencer zůstává této eventualitě nakloněn. Na dotaz, zda by bylo možné uhájit investici ve výši 7,5 miliard dolarů, kdyby The Elder Scrolls VI nevyšlo na PlayStationu 5, odpověděl Phil Spencer příkře a jednoduše: „Ano.“ Hned vzápětí se ale snažil vysvětlit, že jde o teoretickou možnost a stále platí, co už padlo dříve – tedy, že rozhodování o způsobu vydání konkrétních titulů bude Microsoft s vývojáři řešit individuálně. „Podívejte, nechci vás tady tahat za nos. Tenhle obchod nebyl uzavřen s vidinou, že některé hráčské základně sebereme hry. V žádných dokumentech, které se obchodu týkají, se nic o znepřístupnění her konkrétním hráčům nepíše,“ vysvětluje Spencer. Uměl by si však představit, že s xCloudem, zásahem do PC i jedné z vedoucích konzolí a Game Passem by se už jednalo o solidní hráčskou základnu, aby daná hra nemusela vyjít nikde jinde. „I takhle by nám [nákup ZeniMaxu] dával smysl, ať už to znamená cokoliv,“ uzavřel Spencer.
Jedním z překvapivých a poměrně nepříjemných kroků Microsoftu bylo odložení Halo Infinite. Určitě jste už viděli první fotky balení Xboxu Series X ve skladech herních obchodů, na nichž se skví Master Chief a stává se tak připomínkou, že první prezentace hry nedopadla dobře a vývojáři se museli vrátit k rýsovacím prknům. Co hůř, hra nebude k dispozici ani do konce letošního roku a očekávaná vlajková loď celého lineupu dorazí až někdy v průběhu roku 2021. Phil Spencer nicméně připustil, že by teoreticky mohla singleplayerová část přijít dřív, čímž by Microsoft získal šanci na alespoň částečné napravení pošramocené reputace. „Těmito rozhodnutími se zabývá vývojářský tým a Bonnie [Ross, šéfka značky Halo]. Nejdříve musíme zajistit, aby hráči dostali zážitek, který od Halo očekávají. Myslím ale, že se na tuto možnost můžeme zaměřit,“ naznačil Spencer. Neslíbil však, že se tak skutečně stane a odvolal se na případné budoucí rozhodování o tom, jestli by byl takový přístup správný.
Další otázka směřovala k narušení původního slibu či závazku, že několik let bude možné hrát hry od Microsoftu na nové, ale i dosluhující generaci Xboxu. Ve skutečnosti se ale objevila celá řada lákavých novinek, kam spadá například nová Forza, Fable, State of Decay 3 nebo Avowed, které jsou momentálně oznámeny jen pro Xbox Series a PC, takže ještě před uvedením nové generace konzolí už předchozí slova Microsoftu neplatí? Phil Spencer odpověděl podobně jako v případě možného exkluzivního vydávání her od Bethesdy – Microsoft bude vše řešit případ od případu. „Když jsme mluvili o několika letech, bylo to v momentě, kdy jsme se dívali do našich plánů ohledně her a věcí, na kterých pracujeme a které jsou na dohled. Snažíme se být jen vůči lidem transparentní, aby věděli, které tituly ještě zamíří na starou generaci,“ říká trochu neurčitě Phil Spencer. Víc detailů ani důvodů k myšlenkovému posunu ale neposkytl.
Jak už bylo řečeno v úvodu, jedním z aktuálních problémů, s nimiž se potýkají všichni hráči, je narůstající velikost jednotlivých her. S přihlédnutím k tomu, že Xbox Series X nabídne „pouze“ 802 GB volného místa a Series S s papírovými 512 GB ještě méně, zaznívají obavy, kolik her se vlastně do konzole vejde. Na to Phil Spencer konstatuje, že jde o velký problém a naznačuje, že se na něj bude muset Microsoft zaměřit. V ojedinělých případech se tak už děje – Rare snížili velikost Sea of Thieves o přibližně 20 GB – a Spencer slibuje, že takový přístup budou razit i další studia. „Musíme na jednotlivé týmy a partnery tlačit, aby si uvědomovali, jak velká SSD v konzolích jsou,“ říká konkrétně a vysvětluje, že kdyby byly disky větší – a to i v případě PlayStationu 5 – výrazně by se to promítlo do finální ceny celého zařízení. Určitou alternativou, alespoň pro starší tituly, je možnost spouštět je z externího pevného disku, samozřejmě ale nejde o tu nejkomfortnější cestu a bude hodně záležet na tom, jak rychle začne klesat cena rozšiřujících proprietálních karet.
Posledním velké téma rozhovoru se týkalo vydávání her od Microsoftu na konzoli Nintendo Switch. Spencer si pochvaluje všechna jednání, která s japonskou i americkou centrálou Nintenda probíhala, přesto necítí potřebu hry z Xboxu na Switchi dále vydávat. Výjimkami byly Cuphead a Ori and the Will of the Wisps, už letos v létě ale zaznívala slova, že další tituly spíše nedorazí. „Nezdá se mi to udržitelné,“ říká Spencer a mezi řádky vyjadřuje frustraci z toho, že se dosud nepovedlo prosadit Game Pass mimo PC a Xbox. „Abychom konzoli [Switch] podporovali, musela by nabídnout celý ekosystém Xboxu. A to pravděpodobně znamená služby jako Live, Game Pass a další,“ vysvětluje. O podobnou penetraci se přitom Microsoft před nějakou dobu skutečně snažil, až své plány pro nezájem druhých stran zrušil. „Nechci mluvit za ně, navíc myslím, že už [na naší iniciativu] odpověděli,“ dokončil šéf Xboxu.
V samotném závěru pak Spencer znovu zopakoval, co v posledních letech definuje Microsoft a konzole Xbox – tedy soustředění na hráče a budování důvěry ve všechny obchodní kroky, které Microsoft na poli videoher činí. Něco, co podle Spencera jeho společnost ztratila v momentě, kdy mířil na trh Xbox One. „Naším cílem je stavět všechno kolem hráče, nabídnout mu naše služby a naše hry a zajistit, že nás v herním byznysu nepřehlédnou,“ dodává Phil Spencer.