Jak už jste mohli sledovat v jednom z našich streamů, nějakou dobu jsme měli v redakci zapůjčený volant od společnosti Hori, jehož název jasně definuje, k čemu je určený. Jde o Force Feedback Truck Control System a s přihlédnutím k tomu, že většinu promo materiálů doplňuje také logo českého studia SCS Software a jeho dvou her Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator, není třeba cokoliv dalšího dodávat. Zmiňovaný volant vznikl pro všechny, kdo to s hraním kamionových, ale třeba i autobusových her myslí vážně, a i když vyžaduje značnou finanční investici, může posunout celý zážitek na zcela novou úroveň. Zní to jako reklamní prohlášení, možná, ale stojím si za tím, že tenhle volant by ze mě výhledově udělal mnohem lepšího kamioňáka, než kterým jsem byl s gamepadem.
Pokud vás zajímají dojmy z několikadenního používání, vše podstatné zazní ve videu, kde se můžete podívat i na detailní záběry na jednotlivé komponenty. Celý set sestává z obřího 40centimetrového volantu, segmentu s řadicí pákou a pochopitelně i pedály s tím, že v balení, které se bude v česku prodávat za 14 999 korun, najdete také obě v úvodu vyjmenované hry. To je možná nošení dříví do lesa, vzhledem k tomu, že po volantu podle mého sáhnou spíše nadšenci, kteří už hry od SCS a jim podobné mají v knihovně, ale jde o příjemný bonus a podtrhnutí spolupráce, kterou vývojáři s výrobcem Hori navázali. Výsledkem je zařízení, které je připraveno k použití jen několik minut poté, kdy ho vybalíte z krabice a rozmístíte jednotlivé prvky, samozřejmě je teď řeč o ETS 2 a ATS. V něm se volant i řadicí páka se všemi tlačítky – dohromady jich je přes sto – namapují zcela automaticky a správně s tím, že samozřejmě můžete jednotlivé prvky ovládání upravit podle svého.
Jen po instalaci ovladačů a aplikace, která na PC periferie od Hori spravuje, můžete po snadném nastavení přímo ve hře vyrazit vstříc dálnicím a užívat si všechny výhody, které vám set přináší. Upozorňuji jen na to, že veškerý software se na Windows tváří jako potenciálně nebezpečný, pokud využíváte standardní Windows Defender, hádám ale, že jde o věc, kterou lze s aktualizací či novou verzí doprovodné aplikace či ovladačů vyřešit. Pokud se ptáte na ony výhody, nevím, kde začít, opět ale odkazuji na video či stream, ve kterém toho na konto volantu padne opravdu hodně.
Nemáte-li čas a prostor sledovat video, musím v první řadě zmínit nadprůměrné zpracování volantu. Padne velmi příjemně do ruky, kombinuje koženku s různými plasty a celkově působí jako něco, co byste zřejmě našli v kabině skutečného kamionu. Jen samotný volant nabízí téměř 40 funkčních tlačítek, některá ve standardní podobě, jako jsou křížové ovladače pro pohyb v menu či potvrzovací tlačítka, jiné velmi specifické například v podobě páčky pro blinkry a stěrače nebo páčky pro ovládání kamionů s automatickou převodovkou. S volantem můžete otáčet až v 1800 stupních, což jej rovněž odlišuje od standardních, řekněme závodních volantů, a doplňuje to, s čím přichází. Tedy, nabídnou komfort pro řízení kamionů se všemi specifiky. Jediné, co bych volantu vytknul, je dle mého nepřesvědčivý force feedback – nejde přitom o sílu, ale spíš výraz, máme-li se bavit o pocitech, nejde ale o nic, kvůli čemu byste měli své plány na případnou koupi zrušit.
Druhou významnou částí setu je segment s řadicí pákou a dalšími více než 30 tlačítky. Ty vám v první řadě otevírají nové možnosti hry, které byste mohli přehlédnout nebo jednoduše nevyužívat při hře s gamepadem nebo volantem, při jehož používání nemáte po ruce dostatek dalších tlačítek. Samozřejmě chápu, že všechny funkce jsou ve hře a pro jejich používání se dá použít klávesnice, ale obrázky s piktogramy, které jasně definují, k čemu funkce jsou, v mém případě podnítily zájem ovládat celou hru víc „manuálně“ a soustředit si na pokročilejší věci. Samotná řadicí páka je pak poměrně krátká, ale to je dáno designem tohoto segmentu. Na druhou stranu máte možnost využívat klasické „háčko“, stejně jako sekvenci a hlavně přepínat řady rychlostí, stejně jako ve skutečném kamionu. Chce to trochu cviku a hledání toho přesného odporu, který má páka vykazovat, ale opět jde o výrazný posun zážitku.
Bohužel nejslabší částí celé sestavy jsou pedály, které působí obyčejně až lacině. Jsou velmi lehké, nemají dostatečně vyřešenou protiskluzovou vrstvu a nemůžete si v jejich případě nastavit odpor jednotlivých pedálů nebo cokoliv dalšího. Určitě vám poslouží a funkčně jim nic nechybí, designem a zpracováním ale zážitek v tomto bodě a zejména při porovnání s pedály z jiných setů s volanty sráží. Celkově ale musím uznat, že je na setu cítit péče a také zájem SCS, přinést obří komunitě věrných hráčů ovladač, který lze s trochou nadsázky označit za oficiální pro ETS 2 a ATS. Samozřejmě si s tímto volantem můžete zahrát desítky dalších podporovaných her – a já osobně vyzkoušel například EA Sports WRC – příliš vám ale závody nedoporučuji. Volant je velký a příliš se nehodí na rychlé změny směru. Své uplatnění určitě ale najde například ve Farming Simulatoru, i když i pro něj Hori přišla s vlastním specifickým volantem, což je další podobná písnička. Tak do bahna rozvleklých farem snad příště.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Takze tve uvahy s cenama jsou uplne mimo, adi jsi simracing setupy videl jen z vyprodeje z teska u prevodovym logitechu.
Otazka je ohledne zpracovanii kvality a sile force , feedbacku, preci jen velkej vilant, velka paka. Kazdopadne pro lidi, co tim zijou je to jasna volba.