Herní veletrh E3 může v příštím roce oslavit úctyhodných 25 let od svého prvního ročníku, jenže zatímco bychom ještě před několika lety o chystaných narozeninách vůbec nepochybovali, současná situace nutí hráče, vývojáře, vydavatele i organizátory přemýšlet úplně jinak. Formát veletrhu se totiž znovu začíná bortit a podobně jako v letech 2007 a 2008 je možné, že nás už v blízké budoucnosti čekají výrazné změny konceptu i místa konání. Důvodů, proč malovat černé scénáře, je přitom hned několik a ten nejaktuálnější jde ruku v ruce s nedávným rozhodnutím Sony, veletrhu se poprvé v historii vůbec neúčastnit. Další z firem, měnící pro letošek svůj program, je totiž Electronic Arts, která ruší tiskovou konferenci a chce ji nahradit několika streamy ze svého vlastního festivalu EA Play.
„Letos odstartujeme EA Play v pátek 7. června 2019 se zcela novým programem. Namísto tiskové konference zařadíme hned několik živých streamů, které pokryjí veškeré dění z prvních dvou dní. Dostane se vám tak více ukázek z hraní a pohledů do zákulisí týmů vyvíjejících vaše oblíbené hry,“ píše Electronic Arts ve svém prohlášení. Dále uvádí, že smyslem celého festivalu EA Play, prostřednictvím kterého se EA vymanili z prostor výstaviště v Los Angeles už před čtyřmi lety, je méně mluvit a více hrát, což podtrhuje i fakt, že je akce určená převážně pro návštěvníky z řad obyčejných hráčů. Odpovídá tomu ostatně i načasování – akce EA Play bude vrcholit o víkendu 8. a 9. června, tedy těsně před úterním zahájením E3, aby nekolidovala s pracovním týdnem.
Na začátku roku 2016 oznámili zástupci Electronic Arts, že pro nadcházející ročník E3 chystají dramatické změny. Opustí výstaviště a přesunou se do nedalekého LA Live, kde se uskuteční první ročník komunitní akce EA Play. Slíbili tehdy demoverze očekávaných her, streamy, soutěže nebo zajímavé hosty, v zásadě tím ale od přísunu informací odstřihli novináře. Od roku 2016 se tak musí většina z nich spolehnout na jednotný registrační formulář pro hraní ukázek a domluvených schůzek či prezentací dramaticky ubylo. V ne zrovna vhodné časy se tak pracující novináři mísí s fanoušky a hráči, stojí ve frontách a musí počítat i s tím, že návrat na výstaviště je dílem nutných bezpečnostních opatření vždy časově velmi náročný. V loňském roce navíc je EA Play umístěno v Hollywoodu, s ohledem na dopravní situaci v LA klidně i hodinu jízdy od výstaviště, což logistice opět vůbec nenahrává...
Situace, která panuje kolem Sony a Electronic Arts je ale pouze špičkou pomyslného ledovce. Pokud bychom měli zmínit další velké firmy, na přetřes jako první automaticky přichází Microsoft, který sice tiskovou konferenci v letošním roce uspořádá, ale už loni rovněž učinil významný krok stranou. Jeho stánek se totiž nenacházel na výstavišti, ale přes ulici v Microsoft Theater, což byla změna která se nemusela každému příliš zamlouvat. Na druhou stranu ale podle lednového rozhovoru s Larrym Hrybem a Philem Spencerem vyšlo najevo, že Microsoft chce využít situace, kdy na místě nebude Sony, a vsadit na E3 všechny své karty, čili návrat do hal výstaviště není vyloučen.
Firmy přestávají vidět v E3 smysl i vzhledem k tomu, že v daných letech jednoduše nemají co ukazovat.
Tradiční přístup tak zachovává pouze Ubisoft, jehož letošní plány sice nebyly dosud odtajněny, ale tisková konference bývá i vzhledem k šíři portfolia uspokojivá. Zvlášť, když značnou část titulů pak během veletrhu nabízí k vyzkoušení na nadstandardně velké výstavní ploše. Podobně je na tom také Bethesda, ohledně letošního roku ale zaznívají pochyby, jestli na tiskovku vůbec dojde a v porovnání s Ubisoftem nenabízí Bethesda tolik příležitostí k vyzkoušení svých her. Co se týče Nintenda, tradiční tiskovou konferenci už několik let nepořádá, namísto toho se spoléhá na vysílání Nintendo Direct a svůj velký stánek, který – podobně jako v případě Ubisoftu – pojme najednou až stovky hráčů. Z ostatních společností je pak samozřejmě nutné zmínit ještě Activision-Blizzard – bez tiskovky, ale s velkým stánkem, stejně jako Square Enix nebo Capcom. Všechny stánky jsou vybaveny solidním množstvím stanic s hrami, na které si lze vystát frontu a exkluzivně si vyzkoušet novinky, které budou posléze dostupné až o dva měsíce později během Gamescomu.
Důvod, proč popisujeme stav jednotlivých společností ve spojitosti s podobou a kapacitou jejich stánků, souvisí s dalším problémem, který eskaloval v loňském roce. Ačkoliv nelze tvrdit, že E3 byla v minulosti hermeticky uzavřená a nedostal se na ni nikdo, kdo nebyl novinář nebo člověk z branže, až v roce 2017 tuhle skutečnost organizátoři oficiálně posvětili. Na výstaviště tak začali proudit zástupci z řad obyčejných hráčů, kteří si mohli zakoupit vstupenku a zaplnili už tak relativně stísněné prostory výstaviště. Na to samozřejmě jednotlivé firmy zareagovaly po svém – již zmiňované EA opustilo výstaviště úplně, Sony se rozrostlo do monstrózních rozměrů a lidé kolem jejich stánku utvořili neprostupnou zátku v západním křídle. Microsoft v roce 2017 kompletně otevřel svůj již několik let papundeklovou zdí obehnaný stánek, zatímco Ubisoft přifouknul velikost svého tábora a jasněji jej rozčlenil na stanoviště podle her. To všechno s sebou ale přináší jednak vyšší finanční nároky a jednak i nutnost, řešit svou vlastní reputaci na E3 s veřejností. A jak asi rozumíte, nikdo nechce po skončení tak exponovaného veletrhu číst, že zrovna u jejich stánku se nedalo ani hnout a hráči si po mnohahodinovém čekání nic nezahráli.
V polovině února proběhl na webu časopisu Game Informer rozhovor se Shawnem Laydenem, šéfem Worldwide Studios v Sony, který - mimo jiné - odkryl důvody, proč se Sony nebude účastnit letošního ročníku E3. Japonský gigant k tomu přistoupil pragmaticky a uvádí, že hybatelem tohoto rozhodnutí je prostý fakt, že neexistuje dostatek velkých her, kterými by mohlo Sony potěšit a uspokojit své fanoušky. Na druhou stranu ale Layden nevyvrátil, že se Sony na E3 vrátí - s ohledem na blížící se uvedení nového PlayStationu je to téměř jisté.
Řešením je proto buďto utéct, nebo celou E3 transformovat tak, aby všichni měli dopředu jasno, co mohou od veletrhu očekávat. V opačném případě totiž přestane E3 plnit byť jen jedinou z nabízených funkcí a na všech stranách bude panovat nevraživost. Nehledě na to, že jednotlivé firmy přestávají vidět v E3 smysl i vzhledem k tomu, že v daných letech jednoduše nemají co ukazovat, což je případ Sony, za kterou tuhle domněnku potvrdil šéf Worldwide Studios Shawn Layden a je to i případ Electronic Arts, kteří – pokud nás neohromí novými oznámeními – rovněž nemají příliš her, které by si mohli hráči v červnu vyzkoušet.
V úvodu jsme zmiňovali roky 2007 a 2008, které pro veletrh E3 znamenaly určitý restart. Do té doby totiž návštěvnost dramaticky rostla a v roce 2005 dosáhla na rekordní počet 70 000. O dva roky později tak připravili organizátoři nový koncept, veletrh zasadili na letiště v Santa Monice a okolních hotelů, přičemž pozvali dohromady jen 10 000 lidí. V následujícím roce se sice E3 znovu vrátila na losangeleské výstaviště, ale počet návštěvníků byl i nadále velmi omezen, což se posléze ukázalo jako zbytečně drastické. V roce 2009 tak dokázala ESA najít vhodný kompromis, návštěvníků přibylo na 40 000 a zdálo se, že je E3 uzdravená. Jenže ve vzpomínaném roce 2017 a s umožněním přístupu i obyčejným hráčům, došlo na skokové navýšení návštěvnosti z 50 na bezmála 70 tisíc lidí a situace se začíná opakovat.
Je klidně možné, že město nabídne ESA jinou alternativu – nestihne-li rekonstrukci – případně se bude všemožně snažit, jak E3 v Los Angeles zachovat.
Do všeho navíc vstupuje fakt, že v letošním roce vyprší kontrakt mezi organizátory z ESA a provozovatelem výstaviště, kterým je společnost AEG a město Los Angeles. ESA navíc bude uvažovat o nové smlouvě jenom za předpokladu, že výstaviště projde dramatickou rekonstrukcí, kterou ale provozovatel dosud neslíbil. Šéf ESA Michael Gallagher požaduje zvětšení výstavní plochy a lepší spojení mezi oběma křídly, mezi kterými v současnosti vede poměrně dlouhá chodba a přesun je z logistického hlediska náročný jak pro novináře, tak pro hráče. I z tohoto důvodu zatím nechce ESA komentovat ročník 2020 a neuvádí, kde se nakonec uskuteční. Je ale klidně možné, že město nabídne ESA jinou alternativu – nestihne-li rekonstrukci – případně se bude všemožně snažit, jak E3 v Los Angeles zachovat. Přeci jen jde o poměrně významnou událost, která je logicky zajímavá i z finančního hlediska a nikde není psáno, že přesun E3 v roce 2020 jinam může automaticky znamenat návrat zpět v roce 2021. Samozřejmě za předpokladu, že E3 jako taková turbulentní období přestojí a v nadcházejících letech bude stále existovat.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.