Redaktoři magazínu The Verge u příležitosti blížícího se prvního výročí prodeje přenosného počítače Steam Deck vyzpovídali designéry Lawrence Yanga a Pierra-Loup Griffaise. Dotazů bylo mnoho, odpovědí ještě víc a oba zmínění zaměstnanci Valve neváhali zabrousit i do mnohých technických detailů. Díky tomu tak můžeme získat poměrně solidní obrázek o tom, v jakém stavu projekt jménem Steam Deck momentálně je a jakým způsobem se bude vyvíjet v blízké budoucnosti. Jak už ale prozrazuje titulek tohoto článku, navzdory platícímu tvrzení, že Steam Deck bude vicegenerační zařízení, v tuto chvíli se žádný Steam Deck Pro s vyšším výkonem nechystá.
Pokud bychom začít právě u této otázky, designéři k tomu mají přirozeně své důvody. Tím nejsilnějším je výhoda, mít na trhu jedno jediné zařízení – alespoň ve smyslu hardwarové konfigurace – které může soustavně procházet optimalizací. To je stav, na kterém se v dohledné době zatím nemá nic měnit, zvlášť když existuje dlouhý seznam problémů, které je třeba odstranit a nápadů, které by bylo příjemné zpracovat a zapojit do ostré verze. Ovšem ani v případě, kdy se už Yang a další rozhodnou pro výrazněji inovovanou revizi Steam Decku, stále prý nemusí dojít na vylepšení výkonu. Ačkoliv ve Valve vnímají příchod mobilního grafického čipu AMD 6800U, kterým bude osazen i konkurenční přenosný počítač Aya Neo 2 s plánovaným zahájením prodeje už v prosinci, jako první prý budou hledět na displej a baterii.
Valve answers our burning Steam Deck questions — including a possible Steam Controller 2 https://t.co/Ut2gTthcCw pic.twitter.com/THfzO8o4ha
— The Verge (@verge) December 15, 2022
Zástupci Valve navíc upozorňují na to, že Aya Neo 2 a v podstatě žádný další přenosný počítač nevidí jako konkurenci. Opět vyjadřují zájem spolupracovat s ostatními výrobci, třeba na úrovni operačního systému SteamOS 3, a i pokud by na to nedošlo, razí se Steam Deckem trochu jinou cestu. Stačí se podívat na cenovku, která v případě Aya Neo 2 začne na 1100 dolarech, ale ani to není jediné kritérium. Ačkoliv je AMD 6800U nepochybně výkonnější grafický čip nežli Aerith, který pohání Steam Deck, má také mnohem větší spotřebu. A jak uvádí designéři Steam Decku, nezdá se, že by Aya Neo 2 měla mít rozměrově ani technologicky výrazně větší či lepší akumulátor, což bude mít nepochybně dopad na výdrž. Zlatý střed výkonu a efektivity čipu Aerith ve Steam Decku se pohybuje kolem 8-12 W, u Aya Neo 2 to však bude výš a celková spotřeba může atakovat 40 W, namísto 29 W u Steam Decku. Tohle všechno jsou důvody, proč se Valve alespoň prozatím necítí v ohrožení a soustředí se na vylepšování původního konceptu.
Vylepšení jsou samozřejmě zejména softwarová a v tomto ohledu už má Steam Deck za sebou od dne svého uvedení přes 90 updatů. Vývojáři mění, co se dá, ale s tím, jak se zvyšuje celkové množství zařízení mezi lidmi, vzrůstá i množství nahlášených chyb či nedostatků, které musí přibližně 100 externě pracujících programátorů řešit. A není to přirozeně jen hon za odstraněním chyb, ale také optimalizací či přidávání nových funkcí, včetně vylepšování emulační vrstvy Proton. Ačkoliv to během rozhovoru nezazní, velké množství práce je patrně i důvodem, proč se dosud SteamOS 3 plošně nerozšířil na ostatních platformách či PC, s touto cestou ale Valve počítá, jen všechno bude zřejmě trvat delší dobu.
Z dalších věcí vybíráme už jen namátkově, také proto, že se právě Steam Decku budeme věnovat v pondělním vidcastu. Přesto, Valve počítá například s vylepšením mixu zvuku ze dvou souběžně běžících aplikací a chtějí řešit drobné zpoždění zvuku při připojení sluchátek pomocí rozhraní Bluetooth. Zefektivňují také práci s vývojáři a vydavateli nejen na tom, aby jejich hry běželi na Steam Decku dobře, ale aby třeba korektně fungovalo ukládání progresu mezi Steam Deckem a PC. A v řešení jsou také okolnosti spojené s SD kartou, ať už jde o její uložení do samotného zařízení nebo o softwarovou část, zejména spojenou s bezpečným odpojováním či rychlejším formátováním karty.
Zajímavé pak je, že i když Valve věnuje veškerou pozornost Steam Decku, pořád přemýšlí nad novými zařízeními, byť příliš netlačí na jejich výrobu či dokončení nápadů. Jednak chtějí spolupracovat s ostatními výrobci, jak už zaznělo výše, a jednak si zatím nejsou jistí, jaké další koncepty by chtěli zákazníkům přinést. Jednou z možností, a údajně už má podobu funkčního prototypu, je Steam Decku podobný malý počítač k televizi, který by sloužil jako PC s vlastnostmi herní konzole. Ale jak už určitě tušíte, Steam Machines tu už byly… Na druhou stranu, závazek vytvořit nástupce Steam Controlleru lze brát velmi vážně a oba designéři otevřeně řekli, že to je něco, co určitě v budoucnu dorazí.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.