branding
Valve zakázalo remake Team Fortress a Portal 64

Valve zakázalo remake Team Fortress a Portal 64

Komunitní projekty byly ukončeny kvůli nárokům DMCA, od Valve se jedná o nezvyklý krok

Zdroj: Valve
11. 1. 2024

Před pár dny jsme psali o pozoruhodném projektu Portal 64, na němž dlouhé roky pracoval programátor James Lambert a nyní svůj port Portalu pro Nintendo 64 pustil i mezi lidi. Jemu i jeho počinu se dostalo zasloužené pozornosti, která však přišla i ze strany Valve, jenže v tomto případě ne v dobrém slova smyslu. Ačkoli Valve patří mezi společnosti, které mají s komunitami modderů dobré vztahy a podporují je, tentokrát je tomu jinak a Valve se rozhodlo zakročit podáním nároku DMCA, na což jsme obvykle zvyklí například od společnosti Take-Two. Shodou okolností nebyl Lambert jediný a se stejným problémem se potýká i skupina Amper Software, která pracovala na fanouškovském remaku Team Fortress: Source 2.

Moddeři z Amper Software se už dříve potýkali s problémem, který ohrozil budoucnost celého projektu, kvůli čemuž v září vývoj Team Fortress: Source 2 pozastavili. Na vině byla proměna duchovního nástupce Garry’s Modu, konkrétně nástroje s&box, který byl využíván i v tomto případě, přičemž autoři s&box oznámili, že s novými změnami nebude většina dříve vytvořených věcí fungovat. Team Fortress: Source 2 tou dobou vznikalo více než dva roky a už v roce 2021 měli autoři přepracovanou většinu postav i některé mapy. Projekt byl odložen kvůli čekání na stabilnější verzi s&boxu, DMCA nárok na všechny veřejné repozitáře na GitHubu jej ovšem nyní definitivně ukončilo. „Bohužel to znamená, že DMCA je hřebíčkem do rakve,“ oznámili tvůrci. „Upoutali jsme pozornost Valve a zdá se, že rozhodně nechtějí, abychom používali jejich IP (což je od nich naprosto fér a legitimní),“ uznávají tuto nepříjemnou, ale důležitou skutečnost. Tím tedy snahy o převedení klasického Team Fortress z roku 2007 do nové podoby bohužel končí.

Jak už však bylo zmíněno, u jednoho využití DMCA to nezůstalo, i když Lambert a jeho Portal 64 je trochu jiný případ. Zatímco Valve u Team Fortress: Source 2 vadilo využívání vlastních assetů (ovšem nutno podotknout, že je za ty roky nespočet projektů a modů, které jich rovněž využívají, a Valve jim nijak nebrání), u Portalu 64 se společnost odvolává na Nintendo. Lambert tuto smutnou novinu oznámil na svém Patreonu a uvedl, že byl nucen projekt ukončit a stáhnout kvůli tomu, že využívá proprietárních knihoven Nintenda, což je v tomto případě libultra. Lambert nezmínil, že by lidé z Valve řešili přímo samotný Portal, je však pravdou, že zrovna Nintendo patří mezi společnosti známé pro podávání žalob a podobných příkazů. Jen pár dní po vydání verze The First Slice se po Portalu 64 slehla zem. Lambert rovněž uvedl, že má i další plány a bude se věnovat něčemu jinému, ale že pochopí, pokud jej někteří přispěvatelé již nebudou chtít po konci tohoto projektu nadále podporovat. Více o tomto počinů se smutným koncem si můžete přečíst v samostatném článku.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru