Před pár dny jsme psali o pozoruhodném projektu Portal 64, na němž dlouhé roky pracoval programátor James Lambert a nyní svůj port Portalu pro Nintendo 64 pustil i mezi lidi. Jemu i jeho počinu se dostalo zasloužené pozornosti, která však přišla i ze strany Valve, jenže v tomto případě ne v dobrém slova smyslu. Ačkoli Valve patří mezi společnosti, které mají s komunitami modderů dobré vztahy a podporují je, tentokrát je tomu jinak a Valve se rozhodlo zakročit podáním nároku DMCA, na což jsme obvykle zvyklí například od společnosti Take-Two. Shodou okolností nebyl Lambert jediný a se stejným problémem se potýká i skupina Amper Software, která pracovala na fanouškovském remaku Team Fortress: Source 2.
Hello everyone. We have some unfortunate news to share with you.
Today, we received a DMCA takedown from Valve on all our public GitHub repositories and all its forks made by the community.https://t.co/BQvtPwjPtn
— Team Fortress: Source 2 (@TeamFortressS2) January 10, 2024
Moddeři z Amper Software se už dříve potýkali s problémem, který ohrozil budoucnost celého projektu, kvůli čemuž v září vývoj Team Fortress: Source 2 pozastavili. Na vině byla proměna duchovního nástupce Garry’s Modu, konkrétně nástroje s&box, který byl využíván i v tomto případě, přičemž autoři s&box oznámili, že s novými změnami nebude většina dříve vytvořených věcí fungovat. Team Fortress: Source 2 tou dobou vznikalo více než dva roky a už v roce 2021 měli autoři přepracovanou většinu postav i některé mapy. Projekt byl odložen kvůli čekání na stabilnější verzi s&boxu, DMCA nárok na všechny veřejné repozitáře na GitHubu jej ovšem nyní definitivně ukončilo. „Bohužel to znamená, že DMCA je hřebíčkem do rakve,“ oznámili tvůrci. „Upoutali jsme pozornost Valve a zdá se, že rozhodně nechtějí, abychom používali jejich IP (což je od nich naprosto fér a legitimní),“ uznávají tuto nepříjemnou, ale důležitou skutečnost. Tím tedy snahy o převedení klasického Team Fortress z roku 2007 do nové podoby bohužel končí.
Portal 64, an open source N64 demake of Portal was also taken down by Valve.
This is unheard of coming from the company known for helping people with their IPs pic.twitter.com/BrQOIR5sCU
— Joey (@JoeyCheerio) January 10, 2024
Jak už však bylo zmíněno, u jednoho využití DMCA to nezůstalo, i když Lambert a jeho Portal 64 je trochu jiný případ. Zatímco Valve u Team Fortress: Source 2 vadilo využívání vlastních assetů (ovšem nutno podotknout, že je za ty roky nespočet projektů a modů, které jich rovněž využívají, a Valve jim nijak nebrání), u Portalu 64 se společnost odvolává na Nintendo. Lambert tuto smutnou novinu oznámil na svém Patreonu a uvedl, že byl nucen projekt ukončit a stáhnout kvůli tomu, že využívá proprietárních knihoven Nintenda, což je v tomto případě libultra. Lambert nezmínil, že by lidé z Valve řešili přímo samotný Portal, je však pravdou, že zrovna Nintendo patří mezi společnosti známé pro podávání žalob a podobných příkazů. Jen pár dní po vydání verze The First Slice se po Portalu 64 slehla zem. Lambert rovněž uvedl, že má i další plány a bude se věnovat něčemu jinému, ale že pochopí, pokud jej někteří přispěvatelé již nebudou chtít po konci tohoto projektu nadále podporovat. Více o tomto počinů se smutným koncem si můžete přečíst v samostatném článku.
Vyzkoušejte neuvěřitelný port Portalu pro Nintendo64. Programátor James Lambert na něm pracuje několik let. K dispozici je 13 testovacích místností https://t.co/Vv6eIDclUD pic.twitter.com/YCGhhRHVhd
— Vortex (@vortexczech) January 5, 2024