Jediný den museli zájemci o nový přenosný handheldový počítač Steam Deck čekat na to, než Valve spustí rezervační systém, a podle očekávání byla o zařízení ve všech třech nabízených konfiguracích obrovská poptávka. Tak velká, že úderem 19. hodiny místního času, kdy bylo možné zařízení objednat, začal Steam kolabovat, což ještě umocnila nutnost proklikat se během objednávky k zaplacení rezervačního poplatku. Tím chtěla společnost Valve odradit tzv. scalpery, kteří by i za pomoci botů vzali Steam Deck útokem a získali tak pro sebe větší část rezervací, což sice zafungovalo, ale zřejmě ne úplně podle plánu. Zájemci o Steam Deck hlásili, že bez ohledu na snahu učinit rezervaci od prvních sekund předprodeje museli čekat dlouhé desítky minut, než byla objednávka finálně potvrzena, čímž se dostali hluboko na seznam čekajících a handheld jim nedorazí v prosincovém termínu.
Kolik lidí si v prvních minutách Stem Deck rezervovalo, zatím společnost Valve nezveřejnila, známe však neoficiální čísla od zakladatele portálu SteamDB Pavla Djundika, který je zveřejnil na Twitteru. Během první hodiny a půl totiž bylo možné z databáze Steamu tato data získat, než Valve opravilo chybu a unikání dalších čísel zamezilo. Djundik nicméně stačil zaznamenat, že se v Severní Americe prodalo 55 tisíc kusů nejdražšího 512GB modelu a 28 tisíc kusů modelu s 256GB SSD. Na území Evropské unie to mělo 9,6 tisíc kusů, resp. 5 tisíc a jen Velká Británie podle Djundika hlásila 7 tisíc kusů modelu s 512GB SSD. Podle ohlasů na sociálních sítích ale byl obrovský zájem také o nejlevnější variantu s 64GB interním úložištěm, která je ale z pohledu použité eMMC paměti spíše nevýhodným kusem. Dá se nicméně očekávat, že za první hodinu dvě dokázalo Valve prodat jednotky stovek tisíc kusů Steam Decku, čímž si – mimochodem – na zaplacených rezervacích přišlo na miliony korun.
Are you kidding me? My steam account is definitely at least 10 years old 😀 pic.twitter.com/28vLNEGEZf
— Jan “Split” Ilavsky (@Split82) July 16, 2021
Problém s rezervacemi ale bohužel zanechává hořkou pachuť v řadách těch, kdo se pro Steam Deck i přes nejrůznější nedostatky nadchnuli. Že nebyl dostupný košík a platba neprocházela kvůli obrovské vytíženosti Steamu, se ještě pochopit dá. Mnoho hráčů ale sdílelo chybové hlášky, že se například v nedávné době pokusili o příliš mnoho nákupů a proto musí nějakou dobu počkat. Ještě bizarnější pak bylo upozornění, že účet nesplňuje stanovené podmínky – tedy mít v transakční historii alespoň jednu operaci provedenou před letošním červnem – i když šlo o několik let staré účty s mnoha tituly v knihovně, které byly – nepochybně – koupeny obvyklým způsobem. Na tento problém doplatil například autor Beat Saberu Ján Ilavský, jehož účet je podle jeho slov minimálně 10 let starý a přesto nemohl objednávku učinit. A i když byly od včerejšího dne otevřeny objednávky i pro hráče, kteří podmínky nesplnily, očekávaný termín dodání se z letošního srpna posunul na druhé čtvrtletí příštího roku. Obrovský zájem a jen omezený počet kusů tak nahrál překupníkům, kteří už prodávají účty s úspěšnou rezervací na aukčních portálech. Cena šplhá do desítek až stovek tisíc korun a zcela určitě se najdou tací, kteří po takové skvělé nabídce sáhnou…
Další téma, které se přes víkend ohledně Steam Decku řešilo, byl potenciální problém s poruchami analogových páček. Zatímco u gamepadů není v případě tzv. driftování – tedy nežádoucího pohybu do některé ze stran – náprava tak nákladná a u Switche lze vadný Joy-Con alespoň koupit samostatně, Steam Deck tuto možnost nenabízí. Hráči proto oprávněně volali po nějaké záruce, možnostech reklamace a jednoduše ujištění, že Valve na problém myslí a činí nějaké kroky, aby mu předešlo. Odpověď přichází od designérů zařízení prostřednictvím rozhovoru pro IGN, ve kterém hardwarový inženýr Yazan Aldehayyat potvrzuje rozsáhlé zátěžové testy a věří, že uživatelé budou s kvalitou provedení velmi spokojeni. Jeho kolega a jeden z designérů celého zařízení John Ikeda přidává, že v tomto ohledu rozhodně nechce Valve nic riskovat a odkazuje na oficiální web Steam Decku. Analogové páčky jsou na něm zmíněny ve vlastní sekci a Valve uvádí, že používá technologii, kterou není možné najít v žádném přenosném zařízení. Dá se proto přepokládat, že Valve nespolupracuje s japonským výrobcme Alps Alpine (dříve Alps Electric), která dodává páčky pro Sony, Microsoft i Nintendo a můžeme tudíž očekávat trochu jiný výsledek, byť i nadále zůstáváme v tomto ohledu mírně zdrženliví.
Pokud však poběží všechno podle plánu, budeme pro vás moci v prosinci připravit podrobný test celého zařízení, a to nejen ve smyslu ergonomie, která se nezdá být i s přihlédnutím k více než 600 gramů hmotnosti bůhví co, ale především stran výkonu. Zajímavé bude i nadále sledovat vývoj na poli podpory her při hraní přes linuxový SteamOS a také reakce vývojářů, zda budou chtít nějakým způsobem optimalizovat hry na 7palcovou úhlopříčku. Jak totiž víme z některých aktuálních případů – například skrze streamování her na mobilní telefon či tablet z xCloudu či na Switch – neupravené rozhraní může být doslova nečitelné a hraní tudíž v mnoha ohledech nepoužitelné.