Po letech spekulací a několika posledních týdnech, kdy se o novém Counter-Striku mluvilo horem dolem, konečně přichází vývojáři z Valve a pokračování jedné z nejúspěšnějších stříleček videoherní historie oficiálně oznamují. Jak už bylo patrné z posledního dění, hra skutečně nese název Counter-Strike 2, nedočkáme se jí však 23. března, jak tipovali fanoušci, ale až v průběhu letošního léta, zatím bez konkrétního data vydání. Vývojáři nicméně potvrdili, že hra bude k dispozici coby bezplatný upgrade pro Counter-Strike: Global Offensive a přinese opravdu velkou spoustu vylepšení. Spuštěna byla jednak nová webová prezentace, která je dostupná i v češtině, ale podívat se můžete i na trojici videí, v nichž vývojáři popisují, jak budou fungovat kouřové granáty, jak se zlepší přesnost zásahů díky vyšší odezvě mezi hráči a serverem a nakolik lepší budou mapy, až se vše přepne na engine Source 2.
Ačkoliv by bylo lákavé ihned se pustit do rozebírání toho, jak Counter-Strike 2 vypadá a v čem se bude na pohled odlišovat od předchozího CS:GO, začněme mírnou revolucí na poli multiplayerových stříleček. I když se spekulovalo, že by nový Counter-Strike mohl přijít s vyšší hodnotou tzv. tickratu – tedy frekvencí obnovy informací mezi klientem a serverem – vývojáři z Valve na to šli úplně jinak. Tickrate neřeší a poskytnou hráčům technologii, která obnovuje informace na zmiňované trase pokaždé, když se něco změní. Tedy vždy, když se někam pohnete, vždy když vystřelíte nebo hodíte granát.
Přesněji vývojáři ve videu níže uvádí tzv. „subticky“, tedy komunikaci i v milisekundách, kdy se ve skutečnosti nic nedělo. Právě v takových chvílích se ale mohlo stát, že hra nezaznamenala váš výstřel na poslední chvíli, což vedlo k hádkám mezi hráči snad všech úrovní. Jak bude systém fungovat v praxi, to se teprve dozvíme, podle videa by už ale skutečně mělo vše záležet jen na vašem postřehu, rychlosti a přesnosti.
Další věcí, která by se měla od základu v novém Counter-Striku změnit, je fungování kouřových granátů, dýmovnic nebo prostě smoků. I proto, že jsou nedílnou součástí hratelnosti a taktiky, vývojáři vstupují na docela tenký led, nový systém ale bude mnohem realističtější a tím i složitější na dokonalé ovládnutí. Vývojáři zatím nepředstavují zcela finální podobu a hrstka záběrů na nové dýmovnice je zatím spíše technicistního charakteru, ale jak je patrné, dým už nebude neprostupnou ucpávkou některého z oblíbených míst na mapách. Lokálně ho totiž dokáže rozptýlit vystřelený projektil, reagovat bude také na výbuchy granátů, jejichž tlakovým vlnám krátkodobě ustoupí a bude umět přesně vyplňovat prostory, případě se vyvalit třeba z otevřených dveří a samozřejmě i díky enginu Source 2 reagovat na světlo.
Co je rovněž podstatné, v danou chvíli uvidí všichni hráči úplně stejný dým, jeho velikost, tvar a díky výše popisovanému způsobu odezvy serverů také všechny změny v reálném čase. Upřímně, tohle může do taktiky vstoupit velmi razantním způsobem a dá se očekávat, že hráče, ale třeba i diváky e-sportových zápasů čeká docela jiný zážitek.
V neposlední řadě tu pak je i grafické vylepšení, týkající se samozřejmě zejména samotných map. Vývojáři je podle dostupných informací rozdělili do tří kategorií a na základě nich k nim také přistoupili. Jako první tu jsou klasické mapy, ty nejoblíbenější, které byste dokázali proběhnout se zavázanýma očima. Jde o mapy jako Mirage, Dust II nebo Train, kde došlo jen na změnu nasvícení a čitelnosti modelů postav. Tyto mapy budou složit jako místo, odkud budou vývojáři čerpat data týkající se změn v hratelnosti, protože jejich layout i dílčí prvky zůstanou takové, jaké znáte z Global Offensive.
Druhou kategorií jsou upravené mapy, které plně využívají engine Source 2, nabízí přepracovaný systém světla, ale také odpovídající renderování povrchů a odrazů. Zástupcem takových map je Nuke, o dalších zatím vývojáři nemluví. Třetí kategorie pak obsahuje mapy, které byly přepracovány a půjde jednak o velmi staré mapy, typicky třeba Italy a jednak stále populární kousky typu Overpass. O dílčích změnách vývojáři nemluví, i když nepochybujeme, že videa projdou rukama fanoušků-detektivů, zdá se ale, že Valve pouze pokračuje v postupném vylepšování map a tentokrát už bere do úvahu možnosti mnohokrát zmiňovaného enginu Source 2. S tím se pojí i zvuk, který by měl být mnohem přesnější a poskytovat tak hráči lepší nápovědu, kde se nachází nepřítel.
Další informace plánují vývojáři z Valve přinést v létě, kdy se Counter-Strike 2 dočká svého vydání. Jak už bylo naznačeno výše, půjde o bezplatný upgrade pro Counter-Strike: Global Offensive, což je šalamounské řešení. Zaručuje mimo jiné kontinuitu pro skiny, které vám budou stále dostupné a v novém Counter-Striku stále funkční. Co víc, jak uvádí vývojáři, skiny budou díky novým modelům zbraní ještě hezčí, takže veškeré obavy plynoucí tímto směrem můžete s klidem hodit za hlavu. Vývojáři rovněž doplňují, že ve tmě nebudou tápat ani ti, kdo rádi vytváří vlastní mapy, protože nástroje, s nimiž vývojáři přistoupili k vylepšování map, budou dostupné i komunitě, která s nimi může dle libosti experimentovat a připravovat vlastní projekty.
Úplně poslední věcí pak je uzavřená fáze testování, která právě začala a zve vybrané hráče k testování novinek tak, aby bylo v létě vše připraveno k vydání. Jak se píše v sekci otázek a odpovědí, testu se není možné nijak registrovat, samotní vývojáři vybírají hráče podle nejrůznějších kriterií, a pokud štěstí padlo právě na vás, se dozvíte z hlavního menu CS:GO. Vývojáři berou v potaz veličiny jako odehraný čas nebo třeba váš status, ale nejde prý o jediné atributy, na základě kterých se o pozvánkách rozhoduje. Valve zároveň upozorňuje, že pokud jste pozvánku nenašli v tuto chvíli, může přijít později, protože do testu bude postupně zahrnováno více hráčů, kteří si zahrají deathmatch a nehodnocený zápas na mapě Dust II.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Nové technologie a my hrajeme 20 let staré hry.
Nový CS mohl být klidně jako Alyx VR only, alespoň by se tohle odvětví nakoplo.
VR CS? Asi zapomínáš na to hlavní – progaming a skiny. Na VR cs hráči hážou bobek.