Loni v červnu zveřejnili provozovatelé Steamu v komunitní části své distribuční platformy příspěvek, ve kterém nabídli nový pohled na pravidla pro vydavatele a vývojáře jednotlivých her. Uvedli tehdy, že žádné snahy o nastavení procesu tak, aby se z jakékoliv strany necítil nikdo poškozen, nebo naopak omezován, vyšly na prázdno a v přemýšlení se postupně dostali až na samý začátek celého problému. „Stejně, jako hráčům nechceme říkat, jaké hry si mají a nemají koupit, […] neměli bychom určovat, jaký obsah mohou autoři her vytvářet,“ objevilo se v příspěvku. O několik řádků níže pak došlo na potvrzení, že Steam vydá v podstatě cokoliv: „Rozhodli jsme, že nejlepší možností je povolit všechno, kromě her, u kterých sami usoudíme, že jsou nelegální, nebo míněny jako přehnaná provokace (v tomto případě uváděno jako trolling).“ Jinými slovy tím Valve dali ruce pryč od jakýchkoliv morálních či etických zásad a začali pod sebou řezat větev kvůli neurčitosti těchto pravidel. A není divu, že se ona pomyslná větev po necelém roce skutečně utrhla.
Bez ohledu na hru samotnou a její nemravný obsah, neudělali lidé z Desk Plant v souvislosti s vágními pravidly Steamu nic špatně.
Dostáváme se tím totiž ke kauze kolem hry Rape Day, o které se začalo mluvit přibližně před týdnem, a to nejen kvůli jejímu názvu. V chystané vizuální novele od studia Desk Plant totiž máte převzít kontrolu nad sociopatem, který během zombie apokalypsy slovně napadá lidi, zabíjí je a znásilňuje ženy, což se ihned po odhalení stalo pochopitelně předmětem divokých internetových diskuzí. Je totiž dobře vidět, že bez ohledu na hru samotnou a její nemravný obsah, neudělali lidé z Desk Plant v souvislosti s vágními pravidly Steamu nic špatně. Hru poslali ke schválení a už dopředu si připravili řadu argumentů, na které dle očekávání došlo v momentě, kdy se proti hře a jejímu vydání zvedla vlna nevole. Opět podotýkám, že v tuto chvíli dávám stranou obsah i kvalitu titulu, který působí pitomě a bez probíhající kauzy by o něm pravděpodobně nikdo nevěděl, jde čistě o nejasnost pravidel, na která se podařilo trefně poukázat a udělat z provozovatelů Steamu hlupáky.
Bylo totiž nad slunce jasné, že pokud se Valve rozhodne hru na Steamu nevydat – a to je aktuální výsledek týdenního zvažování – přijdou vývojáři s očekávaným argumentem, že Rape Day je přibližně tak nelegální, jako jakákoliv jiná hra, kde někoho zabijete. A nemusíte být zrovna pařani roku, abyste chápali, že takových her je na Steamu hodně. „Až vědecky dojdeme k závěru, že páchání kriminality ve videohrách výrazně zvyšuje šance, že se jedinec stane kriminálníkem i ve skutečném životě, pak budeme muset jako společnost rozhodnout, zda kriminalitu ve fiktivních světech zakázat. Logicky ale nelze uvažovat nad takovým zákazem v případě znásilnění, nevezme-li se v potaz vražda nebo mučení,“ píší vývojáři v sekci často kladených dotazů na oficiálních stránkách Rape Day. I bez nadějí, že by na rozhodnutí Valve něco změnili, tak znovu obnažují alibistický přístup Steamu, který v praxi nemůže fungovat a je dílem velké náhody, že se kauza Rape Day neobjevila mnohem dřív.
Magazín Business Insider přišel se zajímavým článkem, jehož titulek připouští možnost, že Rape Day - ačkoliv se můžeme shodnout na tom, že pravděpodobně jde o skutečnou a funkční videohru - je především testem svobody projevu a cenzury. Autoři hry navíc uvádí, že zatímco znásilnění je součástí mnoha knih a je společností tolerováno coby součást konkrétního fiktivního díla, videohry stejné postavení nemají...
Nicméně pojďme k tomu, jak Valve své rozhodnutí nevydat zmiňovanou hru odůvodňuje: „Velká část našeho přístupu k distribuci je a musí být založená na schopnosti reagovat – musíme jednoduše čekat na to, co se k nám dostane skrze Steam Direct. Až pak učiníme rozhodnutí ohledně rizik, která na sebe [s každou hrou] bere Valve, naši partneři z řad vývojářů a zákazníci. A po pečlivém průzkumu i diskuzi jsme usoudili, že Rape Day s sebou tato rizika přináší a proto nebude na Steamu.“ Osobně si to vykládám jako důkaz, že o morálku a etiku nejde, Valve má jednoduše strach ze špatné pověsti a finančních ztrát, což je zcela pochopitelné a v pořádku. Ale neměli na tuhle věc myslet dřív, než zvedli stavidla pro všechny a zveřejnili své údajně promyšlené rozhodnutí? „Nic jsem neporušil, takže nerozumím, proč moje hra nemůže na Steamu vyjít, jedině, že by svá pravidla změnili,“ říkají vývojáři Rape Day. „Naše hra byla označena jako obsah pro dospělé a pečlivě jsme popsali všechno explicitní ještě před tím, než jsme stránku se hrou na Steamu zveřejnili. Ale pokud Steam pravidla změnil, a na to mají coby soukromá společnost právo, uděláme všechno proto, abychom našli nebo vytvořili alternativní způsob, jak naši hru prodávat,“ uzavírají lidé z Desk Plant.
Jedna vlna hartusení kvůli taxativnímu výpisu toho, co Valve nechce na Steamu, je stokrát přijatelnější, než neprůkaznost a negování sama sebe.
To zase neupírám autorům já, ostatně na svých stránkách mluví, že jednak budou hledat novou distribuční platformu a jednak chtějí ustavit vlastní, která se bude specializovat jen na kousky, které s sebou nesou nálepku kontroverzní. Takže to pravděpodobně myslí vážně a času investovaného do vývoje hry, která se většině uživatelů hnusí, asi nelitují. Za mě – děkuji nechci – ale o Rape Day tady opravdu nejde. I když jsem vděčný, že zákazem hry na Steamu kauza, doufejme, skončí a že hra skutečně v nabídce nebude, pořád se nemůžu smířit s tím, že nikdo ve Valve něco takového nedokázal předpovědět. A upřímně – jedna vlna hartusení kvůli taxativnímu výpisu toho, co Valve nechce na Steamu, kam by šlo znásilňování žen a zabíjení dětí uvést, je stokrát přijatelnější, než neprůkaznost a negování sama sebe cyklicky pokaždé, když je komunita dostatečně hlasitá.
Na závěr bych si proto dovolil citovat ještě jednu část z loňského příspěvku Valve, který zní ve světle aktuální kauzy velmi ironicky a který střílí do řad všech, kdo jsou ve Valve za celou situaci zodpovědní: „Co to tedy všechno znamená? Znamená to, že na Steamu od nynějška najdete něco, co nenávidíte a o čem si myslíte, že by tu nemělo být. Stejně tak ale uvidíte hry, u kterých jste přesvědčeni, že v nabídce být mají, ale ostatní je mohou nenávidět a požadovat jejich zakázání.“
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Ale k tématu. Podle mě musí být všem jasné, že Steam na svůj obchod naprosto cokoliv nepustí. Chce být co nejotevřenější, ale zase to nemůže být anarchie. A tak hledá kde jsou hranice. Možná se to časem přestane vadit. Viz příklad velké kontroverze okolo prvního Mortal Kombatu a jak vypadá trailer na ten poslední. Ale taky možná půjdeme zpět k větší prudérnosti.
A mimochodem mít specializovaný obchod na podobný typ her je celkem rozumný nápad.
Takové znásilnění se objevuje v jiných hrách. Např. v RDR2. Nijak zvlášť explicitně. Ale v případě že vývojáři přidávají podobnou „kontroverzní“ věc do hry, měli by mít jasno o tom proč je Steam odmítá, co by měli změnit a jaká jsou pravidla.
Čím více kontroverzní téma, tím více opatrně se s ním musí zacházet, ale zavřit se do krabice a nepustit nic „nekomfortniho“ není cesta jak posunout hry dál.
Za mě měl Steam hru vydat a pokud je to jen nesmyslné znásilňování, měla by jí hráčská komunita tvrdě odsoudit a zadupat do země. I když rozumím a chápu důvody proč se Steam zachoval tak jak se zachoval.