branding
V prvním survival hororu hráče lovil Tyrannosaurus rex

V prvním survival hororu hráče lovil Tyrannosaurus rex

3D Monster Maze o 30 let předběhl hry jako Amnesia nebo Outlast. Byl to grafický zázrak

Zdroj: 3D Monster Maze
16. 1. 2021

O různá prvenství se ve světě videoher přetahují mnohé tituly, nebo spíš jejich fanoušci. 3D Monster Maze patří mezi první hororové hry vůbec. Záměrně neříkám, že jde o první hru tohoto žánru. Tou s jistotou není. Mnohem férovější by ale už bylo přiřknout jí titul pro první survival horor. Dobře totiž naplňuje definici tohoto žánru, i když samotné slovní spojení se začalo používat až v polovině devadesátých let.

3D Monster Maze je hra z roku 1982 pro Sinclair ZX81. Ve své době byl titul v mnoha směrech přelomový a jeho název vlastně dobře shrnuje to podstatné. Je to jedna z prvních raných 3D her, v níž se pohybujeme v bludišti, kde nás pronásleduje monstrum. V tomto případě Tyrannosaurus rex, což není zrovna typický nepřítel ve světě hororových her. Na druhé straně série Dino Crisis o mnoho let později děsila hráče také pravěkými veleještěry, takže i v tomhle počin trochu předběhl dobu.

Tyrannosaurus rex je neúnavný nepřítel, který vás pronásleduje podobně jako Tyrant v Resident Evilu 2 nebo už zmíněný vetřelec.

Hru sledujeme z perspektivy vlastních očí a podobně jako třeba v moderních first person hororech se musíme obejít beze zbraně. Jsme naprosto bezbranní a nemůžeme bojovat, což připomíná tituly jako Outlast, Layers of Fear, Amnesia, Soma, P.T. a částečně i Alien: Isolation. Ne nadarmo platí, že zranitelnost protagonisty v těchto případech přispívá k celkové atmosféře a znepokojivému tísnivému pocitu.

Tyrannosaurus rex je neúnavný nepřítel, který vás pronásleduje podobně jako Tyrant v Resident Evilu 2 nebo už zmíněný vetřelec. Představuje ultimátní nebezpečí a soustavnou hrozbu. Vaším úkolem je přirozeně najít východ z labyrintu chodeb a uniknout z bludiště. Existuje vždy jen jedna úniková cesta a navíc se mapa pokaždé náhodně generuje, takže si nelze zapamatovat správné řešení. Pokud se vám to povede, můžete začít znovu.

Labyrint má rozlohu 18×16 buněk a i když si můžete zkusit kreslit mapu, není to příliš efektivní, protože tempo hry je proměnlivé. A v tom tkví kouzlo. I když na pohled hra působí jako krokovací, neodehrává se na tahy, ale vše se děje v reálném čase. Na spodní straně obrazovky přitom stále vidíte, co T-Rex dělá. Protože hra nebuduje napětí skrz hudbu a zvuky, informace o stavu prostředí vám zprostředkuje právě text.

Tyto zprávy vám napoví, zda dinosaurus odpočívá, hledá vás, zda slyšíte jeho kroky, zda vás vidí, případně, že vás pronásleduje a je ve vaší bezprostřední blízkosti. Protože se hráč pohybuje rychleji než predátor, neznamená vaše odhalení automaticky konec. Nepříteli se můžete zase ztratit z očí a pokud jste od něj dostatečně daleko, přechází znovu do klidové fáze. Jakmile se ale přiblížíte ve snaze najít východ, lov začíná nanovo.

V prvním survival hororu hráče lovil Tyrannosaurus rex

Další zajímavosti

Ve hře vás z nějakého bizarního důvodu přivítá klaun.

Malcolm Evans původně přidal textové zprávy o stavu T-Rexe, protože se bál, že jeho náhlý příchod bude hráče příliš šokovat a mohl by jim způsobit zdravotní potíže.

Samotný Malcolm Evans vytvořil několik variací na svůj populární hit.

Samotné zprávy přidávají napětí a překvapilo mě, že s přihlédnutím ke stáří hry a technickým omezením základní myšlenka funguje stále velmi dobře. A to navzdory tomu, že jsem přesvědčený, že horory v závislosti na grafice stárnou rychleji než jakékoli jiné hry. Ostatně 3D Monster Maze v 6 fps si můžete sami vyzkoušet a zahrát si ho můžete třeba i v prohlížeči. Za každý krok dostáváte body a extra porci pak za najití únikového místa.

Hru vytvořil Brit Malcolm Evans, i když se samotným nápadem na T-Rexe a hratelnost přišel J.K. Greye. Malcolm Evans 3D Monster Maze vytvořil za 7 měsíců a to přitom nebyl herní vývojář. Pracoval jako vědec v oboru mikroprocesorů a ZX81 dostal od manželky jako dárek k 37. narozeninám. Malcolm chtěl zjistit, co dokáže, a tohle byl výsledek. Přátelé ho nakonec přesvědčili, že 3D Monster Maze je tak dobrý, že by ho měl prodávat, a tak se také stalo prostřednictvím firmy J.K. Greye.

Dobové magazíny ho označovaly za jednu z nejlepších her pro tento systém a nešetřily termíny jako „brilantní“.

3D Monster Maze byl první hrou, jakou Malcolm Evans kdy vytvořil, ale nikoli poslední. Později založil vlastní firmu New Generation Software a tvořil další tituly, které často sázely právě na 3D. Dělal hry nejen pro ZX81, ale také ZX Spectrum a společnost fungovala až do roku 1986. Ohlasy zaznamenaly i hry jako 3D Tunnel nebo Trashman. Obecně ale čelil Evans kritice za to, že jeho pozdější tituly výborně vypadaly, ale pokulhávaly v hratelnosti.

Ale zpátky k hororu 3D Monster Maze. Ten se dočkal velmi dobrého přijetí u kritiky i u zákazníků. Dobové magazíny ho označovaly za jednu z nejlepších her pro tento systém a nešetřily termíny jako „brilantní“. Přesto paradoxně dnes jeho věhlas není zdaleka takový, jak by si zřejmě titul zasloužil. Mezi znalci jde ale zjevně o ceněný kus historie, k němuž se komunita retro hráčů ráda vrací a měl být i hybatelem prvních emulátorů počítače ZX81. Neznám lepší způsob, jak ho dnes docenit, než doporučit vám, abyste ho sami vyzkoušeli. Myslím, že tak nikdy nemůže upadnout v zapomnění.

V prvním survival hororu hráče lovil Tyrannosaurus rex

3D Monster Maze dnes

Kromě toho, že se 3D Monster Maze dočkal konverze pro ZX Spectrum, je tento počin překvapivě živý i dnes. Lidé ho poměrně často natáčí, streamují a portují na další platformy. Případně se na něm učí programovat. Existují pokusy o remastery, remaky i nejrůznější moderní variace. Jak už bylo zmíněno, 3D Monster Maze si můžete zahrát třeba i ve webovém prohlížeči. Existují verze pro Windows, Mac nebo multiplayerová edice.

Nahlásit chybu v článku

2

Napsat komentář

Další články
Nahoru