Včera v podvečer proběhla druhá velká prezentace Hogwarts Legacy, ve které vývojáři spolu s jedním členem z komunity fanoušků rozebírali půl hodiny dosud neviděných záběrů přímo ze hry. Na programu bylo prozkoumávání herního světa, který se zdá být poměrně rozsáhlý, takže určitě využijete nejen létající koště, ale také hipogryfa či testrála. Dále proběhl souboj v aréně, během něhož došlo i na četné využívání kleteb, které se nepromíjejí. A pak mohli hráči sledovat úpravu komnaty nejvyšší potřeby, která bude základnou hlavního hrdiny či hrdinky, včetně detailní možnosti upravit si podobu i rozmístění nábytku, funkční výbavy a podobně upravovat také dvorek, po kterém se prohání magičtí tvorové známí z Fantastických zvířat. Ukázka byla opravdu výživná, jen málokdy se přepínalo na diskutující a ukázka s největší pravděpodobností běžela na PlayStationu 5, soudě podle ovladače DualSense, který ovšem mohl být samozřejmě připojen i k počítači.
První, na co jsme se v nové ukázce mohli podívat, bylo okolí hradu. Vývojáři už dříve mluvili o tom, že v určité chvíli budeme moci cestovat na vzdálenější místa, zatím ovšem není zcela jisté, jestli se vydáme do úplně jiných částí Velké Británie a světa jako takového, nebo zda za ona vzdálenější místa považují prostor viděný v prezentaci. Ať už to dopadne jakkoliv, klaustrofobií ve hře určitě trpět nebudeme, protože i představené prostředí je velmi rozmanité a poměrně hezky se v něm mísí touha po objevování a naznačené odměny, které hráči díky putování získají. Jak vývojáři vysvětlili, vedlejší mise zde budou mít podobu nejrůznějších puzzlů, ale také příběhů s úkoly vztahujících se k dalším kouzelníkům. Za splnění budou hráči náležet nejrůznější vylepšení výbavy, posílení konkrétní větve magie nebo suroviny na pozdější kosmetické úpravy.
Pokud neprahnete po rychlém přesunu a jde vám hlavně o styl, takový let na hipogryfovi vás určitě uspokojí.
Zajímavý je samozřejmě samotný pohyb, v rámci kterého nemusíte spoléhat jen na vlastní nohy. Jak už vývojáři dříve potvrdili, ve hře budou dostupná košťata coby nejrychlejší způsob dopravy, nepočítáme-li letaxovou síť. Košťata mohou vystoupat i do poměrně zajímavých výšek, v tomhle ohledu ale přichází omezení v podobě ukazatele, který se za několik sekund spotřebuje a let se automaticky namíří blíž k zemi. Jak ale vývojáři podotkli, jde o způsob, jak nenásilně nutit hráče objevovat i v případě, kdy letí na koštěti a nutno přiznat, že omezení nepůsobilo nijak drakonicky. Košťata navíc bude možné v Prasinkách vylepšovat, a to nejen ve smyslu vzhledu, ale také dílčích upgradů. Díky nim se může popisovaný ukazatel spotřebovávat pomaleji a samozřejmě dojde i na úpravu letových vlastností, včetně rychlosti. Pokud však neprahnete po rychlém přesunu a jde vám hlavně o styl, takový let na hypogryfovi vás určitě uspokojí. V takovém případě navíc můžete stoupat mnohem výše než s koštětem a pořádně tak docenit třeba i střídání ročního období. To nad rámec plynulé změny denního cyklu přijde s příběhem, aby měli hráči podobný pocit, jako když v knize či filmu přijde zima a vše najednou dostane kýženou vánoční atmosféru.
Temná magie, taky magie
Další část ukázky věnovali vývojáři souboji v aréně, konkrétně v té, kterou obdrží majitelé dražších edic. Tahle konkrétní, která bude doplňovat několik dalších arén dostupných ve hře bez nutnosti připlácet, se nachází v Zapovězeném lese a v ukázce k ní vývojář dojel na testrálovi. Bohužel neukázal, jak testrálové létají, ale s přihlédnutím k vlastnosti hypogryfů si umíme představit, že mechanismus bude probíhat obdobně. Co se týče vlastních arén, po jejich úspěšném dokončení vám opět náleží odměny, v tomto případě set černokněžnické výstroje, probojovat se k ní ale musíte hned přes několik vln nepřátel. Zjevují se v jednotlivých kolech s postupně se zvyšující obtížností, nezdá se ale, že by mělo jít o něco vysloveně těžkého. Zajímavý byl souboj s jeskynními troly, kteří se objevili v jedné z posledních vln, na které – stejně jako na všechny ostatní – platí bez jakýchkoliv kompromisů kletba Avada Kedavra. Ano, jedná se o instantní zabití, jen musíte počítat s tím, že opětovné nabití – cooldown – trvá poměrně dlouho. Na druhou stranu, vhodnou volbou doplňujícího vybavení například v podobě lektvarů můžete čekání na opětovnou aktivaci kouzla zkrátit a metat smrtící kletbu kolem sebe mnohem rychleji.
Zdroj: Warner Bros.
Samozřejmě to ale nemusí být jen kletby, které se nepromíjí. Jak bylo částečně vidět, byť vývojáři obraz v tomto místě rozmazali, aby nevyzradili všechna tajemství, před spuštěním arény si můžete kouzla navolit a klidně se i spolehnout na zcela nezávadnou sadu. Jak bylo patrné, kouzla jsou barevně rozlišena do jednotlivých rodin či okruhů a celkově jich bylo možné napočítat téměř třicet. Je ale otázkou, zda jde o finální počet, nebo se bude seznam v průběhu hraní ještě nafukovat. Zajímavý je také prvek starověké magie, kterou už dříve naznačovaly runy. Vývojáři nyní potvrdili, že po nabití příslušného ukazatele, plnícího se buďto komby nebo sbírání kousků magie vypadlé z nepřátel, dostanete možnost seslat jedno devastující kouzlo s nejrůznějšími efekty. Jediné, co nebylo možné z ukázky dobře vyčíst, je systém ochranného kouzla Protego, které spouští hráč, ale není zcela zřejmé, na základě jakého ukazatele, když kouzlo přilétá z prostoru mimo zorné pole.
Hogwarts Legacy jako DLC k The Sims
Poslední část prezentace se věnovala zvelebování komnaty nejvyšší potřeby, která bude sloužit jako centrální výchozí bod vašeho hrdiny. I z těchto míst jsme už několik záběrů viděli, až nyní ale vývojáři poodkryli roušku tajemství a prozradili, že kromě funkčních záležitostí bude hodně záležet i na estetice. Abyste rozuměli, komnata bude plná míst pro pěstování rostlin nebo přípravu lektvarů, nechybí ani tkalcovský stav, sloužící pro úpravu výbavy, zahrnující také funkci transmog, a k dispozici je i stůl, kde můžete prozkoumat objevené předměty a zjistit více o jejich vlastnostech. Všechna tato stanoviště však můžete rozmístit po komnatě, jak se vám zlíbí a vše doplnit dekoracemi, k nimž budete postupně odemykat recepty. Je toho opravdu hodně, od židlí, přes stoly či koberce, až velké dekorace na zdech, spolu s možností upravovat jejich velikost i barvu. Do prostoru se neumisťují vždy zcela volně, ale převážně v rámci mřížky s možností rotace po 45 stupních, i tak se ale zdá, že pokud vám právě na takových věcech opravdu záleží, Hogwarts Legacy vás nebude držet zkrátka, ani co se týče přepínače hlavních dekoračních stylů, ovlivňující architektonicky celou místnost.
Zdroj: Warner Bros.
Aby toho ale nebylo málo, z komnaty vedou dveře na poměrně rozsáhlou zahradu, po které se prohání fantastická zvířata. Tady se pro změnu Hogwarts Legacy stává oživlým tamagoči, protože o zvířata musíte pečovat, hrát si s nimi, mazlit se a zajišťovat jim potravu. Odměnou budou další speciální orby, které lze uplatnit pro vizuální úpravy, a to nejen v popisované komnatě, ale i na zmíněné zahradě. I zde totiž můžete přesouvat stromy, zasazovat do krajiny nejrůznější objekty, jako jsou ruiny starých hradů, fontány nebo sochy, upravovat podobu laviček, nebo se postupně dostat třeba ke kouzelnému dávkovači potravy, abyste to už v pozdějších fázích nemuseli dělat ručně. I tady překypuje Hogwarts Legacy mnoha detaily a možnostmi, a i když bychom mohli mluvit třeba o trochu slabší grafice, než jak se původně zdálo, obsahově na tom bude hra očividně velmi dobře. Co víc, vývojáři stále mluví o tom, že jsme dosud viděli jen špičku ledovce, a musíme jim dát alespoň částečně za pravdu – nic velkého totiž nevíme o příběhu, který bude samozřejmě důležitou hybnou silou všech věcí ve hře, škoda jen, že musíme stále čekat.
I na základě nedávné zprávy upozorňujeme, že ačkoliv verze pro PC, PS5 a Xbox Series dorazí podle plánu 10. února příštího roku, hráči na PS4 a Xbox One se dočkají až 4. dubna a hráči na Switchi až 25. července.
A teď tohle dejte vedle takového Forspoken. Obojí fantasy hra. Obojí open world. Obojí čerpá z kouzel a hráčova postava primárně kouzlí. Obě hry staví na „netradičním“ pohybu postavy (rádoby parkour/koště). Vedle Hogwarts Legacy vypadá Forspoken doslova po všech stránkách jako béčkový budget. Ať se v Hogwarts Legacy kouknu doslova na cokoliv, vypadá to o 99% lépe. Doslova a do písmene na cokoliv. Ty výhledy a příroda! Naprosto fantasticky zpracovaný členitý terén, který je uvěřitelný, rozmanitý a člověk se těší, až vše bude prozkoumávat. Barevná paleta nádherná. Žádná šeď a zeleň a tím to hasne. Neskutečný dohled. Ne jako u Forspoken, kde jsou čtyři polomrtvé stromy v nejbližším okolí a dál bílá mlha. Krajina plná detailů a nádherných stromů, luk, horských vřesovišť, řek, jezer, lesů, políček… Změna nejen denního cyklu, ale i ročních období. Pohyb naprosto perfektní. Ať na mountech, koštěti či po svých. Ne jako onen nekontrolovaný rádoby prapodivný parkour, kde postava vypadá jako když se kutálí ze skalisek a polo-ožrale surfuje po podrážkách, přičemž fu*kuje na všechny strany… Dva druhy hnusných stromů, k tomu dva modely kytek nasázených jedna vedle druhé… V Hogwarts Legacy je stále co objevovat. Lore má ta hra naprosto neuvěřitelný a je prošpikovaná různými tajemstvími. Žádné prázdné plochy. A to se ani nebudu rozepisovat o variabilitě soubojů (žádná rozkostičkovaná změť fádních druhů kouzel) a možnostech jako detailní návrh Komnaty nejvyšší potřeby dle hráčova jemnocitu nebo navržení a starost o vlastní zvěřinec. Jak se ukazuje, tak Hogwarts Legacy začíná jít do takových detailů, jako Red Dead Redemption 2. Aspoň vzdáleně. Vlastní tkaní oblečení na tkalcovském stavu! Bože, ty nápady! Vetkání resistencí a jiných schopností apod. do oblečení, vývoj kouzel, ancient/dark magie… tomu říkám nápady! Jak OBROVSKÝ rozdíl v grafice a možnostech i náplni člověk zažil při prezentaci Hogwarts Legacy a jak obrovskou nudu, průměrnost až zklamání při prezentaci Forspoken. A jak hodně nepochopitelné to je, když demo Forspoken vybrali a vypustili mezi lidi SAMI vývojáři, jako to NEJLEPŠÍ a nejreprezentativnější ze své hry… Tomu říkám PR naruby. A aby tomu nasadili korunu, tak se ještě o pár dní později vyjádří, že se omlouvají za demo (které vybrali jako prezentaci svých schopností a stavu hry těsně před vydáním) s tím, že plná hra bude lepší. Chtěl bych vidět člověka, který by sáhnul po Forspoken, kdybych před něj položil deluxe edici Hogwarts Legacy (1699 Kč) nebo deluxe edici Forspoken za (2779 Kč). Skutečně bych po prezentaci obou her a jejích schopností, chtěl takového člověka vidět. Přeji japonskému studiu co nejmenší škody a aby dostáli svým slovům a nevyplodili JRPG na 5/10.
Vlez mi na záda, ju? Můžu si psát komentáře dlouhé jak chci. Výkřiky do tmy a (pomalu) holé věty zcela ignoruji. Těch je plný internet. Dnes už 90% lidí neumí sepsat kloudně víc jak 140 znaků. A ty, ještě k tomu, bez diakritiky, jako nějaké nevzdělané čuně. Navíc nějaké tldr ani nevím co je. Asi nějaký příkaz z knihy „Jak na www stránky“. Když neumíš vyplodit víc jak tohle, tak raději pomlč. Ostatně „nevim jmeno“ a bez ikonky… to také o něčem svědčí, že?
TLDR je too long, didn’t read. Když se dneska lidi hrdě chlubí tímhle, je to fakt smutný. Co bys chtěl od společnosti, kde 80 % dospělých má čtení na úrovni desetiletého dítěte.
no vidite, a ja myslel, ze si z toho spis odnesete pouceni, ze takhle dlouhy komentare hodne lidi automaticky preskoci a cist je vubec nebudou. to sem ale hlupak…
Uf. Já to dočetl. Ale na konci mi krvácely oči z uší. 😀 Zajímalo by mě, co by řekl Jirka na rychlost toho koštěte a lítáka. Tady mi to přijde ultra pomalé obojí.
Velkou práci za vývojáře odvedla sama autorka Harry Pottera. Je vždy jednodušší pracovat s rozsáhlým materiálem a vybrat si to nejlepší. Podobně na tom byli i autoři Arkhamu. Také je tu několik generací her s HP. Forspoken byl na vývoj nepochybně náročnější. A ať už je hra sebeobsáhlejší, nejdůležitější je gameplay. Aby to nebyl nakonec „Kámen Úrazu“.
No já nevím. Pohled na party lidí jak skanduje, repetetivnim poskakovanim a mavanim rukama nad hlavou, před podivným muzikantem. Stejně jako zvířata která jen stojí na jednom místě, dokud na ne hráč neprovedl nějakou akci. Obavám se, že svět bude působit velmi uměle a mrtvě. Jak jsme se přesvědčili u vydání Cyberpunku, dost to kazí dojem ze hry a těžko se pak člověk nechá vtahnout do virtuálních kulis. A nepomůže tomu ani krásné a kouzelné prostředí. Přirovnávat to k RDR2 mi přijde velká troufalost. Tam se RockStaru podařilo nasimulovat živý a reagující svět, který vytváří ojedinělou atmosféru. Atmosféru ke které se, dle dosavadních ukázek, Hogwarts Legact bohužel ani vzdáleně nepribližuje.
Jsem velký fanoušek a hry se nemohu dočkat. Bohužel tato poslední ukázka mě dost zklamala a obavám se, že takto krátce před vydáním se už nic zásadního v tomto ohledu nezmění.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Jsem velký fanoušek a hry se nemohu dočkat. Bohužel tato poslední ukázka mě dost zklamala a obavám se, že takto krátce před vydáním se už nic zásadního v tomto ohledu nezmění.