Před dvěma týdny zavítal Gabe Newell na půdu Sancta Maria College na Novém Zélandě, aby se zúčastnil besedy se studenty. Na dotaz, zda se na Steamu někdy objeví hry pro konzole, odpověděl neurčitě, ale nikoliv zamítavě. „Lepší představu o tom získáte do konce tohoto roku,“ řekl Newell a dodal, že půjde o záležitost, kterou zřejmě nikdo nečekal. Důvodem, proč opakujeme dva týdny starý výrok – jehož záznam mimochodem zmizel ze sociálních sítí – je objev dataminerů, kteří se hlouběji pustili do zkoumání obsahu nejnovějšího updatu pro Steam. Zakladatel portálu SteamDB Pavel Djundik je přesvědčen, že našel stopy odkazující na zařízení, které nese označení SteamPal, narazil také na string SteamPal Games a několikrát programátoři z Valve použili označení Neptune v souvislosti s paramatery pro vypnutí či restart zařízení, případně v souvislosti se zapnutím leteckého režimu nebo potlačením Wi-Fi a Bluetooth.
Valve’s „Neptune“ controller shows up in latest Steam client beta again.
It’s named „SteamPal“ (NeptuneName) and it has a „SteamPal Games“ (GameList_View_NeptuneGames)
— Pavel Djundik (@thexpaw) May 25, 2021
Na základě těchto informací se velmi rychle rozproudila debata, zda má s objevem spojitost Newellovo podivné vyjádření a hlavně – co ve Valve asi chystají? Možností je celá řada, začínáme ale souhlasit s prezidentem Valve, že půjde o něco nečekaného. S přihlédnutím k tomu, že Steam by měl kontrolovat konektivitu zařízení (letecký mód, Wi-Fi), že je ho možné na povel restartovat, případně si nechat zobrazovat specifická menu, můžeme zřejmě vyloučit souvislost se standardním PC. Jako pravděpodobnější se jeví samostatné zařízení – pravděpodobně handheld – které by bylo možné napojit na vlastní knihovnu Steamu a hrát jednotlivé hry na cestách. Otázkou ale samozřejmě zůstává, zda by šlo o zařízení, které by bylo schopné spouštět hry autonomně, nebo o handheld určený k odbavení streamovaného hraní přes některou z dostupných platforem.
„neptuneGamesCollection“ first appeared in September update.
That update also added „Device Optimized Games“ string.https://t.co/TzM5EMbPKP
— Pavel Djundik (@thexpaw) May 25, 2021
I tady se ale možnosti větví, neboť v případě dedikovaného zařízení by hráči dřív, nebo později narazili na omezení ve výkonu a v případě hezkého displeje – byť třeba i s ovládacími prvky jako v případě Switche – by hráči nedostali o nic lepší alternativu k tomu, co už dávno mají – mobilním telefonům. Asi nejbláznivější je představa, že by se chtělo Valve pustit do výroby vlastní herní konzole s uzavřeným ekosystémem, resp. specifickými požadavky na vývoj konkrétních titulů, ale stále se bavíme o Valve, a to si člověk nemůže být jistý vůbec ničím. Vrátíme-li se ale k představě samostatného zařízení s vlastním výpočetním výkonem, už loni v září se v updatu Steamu objevily podle Pavla Djundika stringy „neptuneGamesCollection“ a „deviceOptimizedGames“, což by zřejmě odpovídalo úvahám nad samostatným zařízením a podezřelý se v tomto ohledu zdá i dosud blíže nespecifikovaný program pro vývojáře nazvaný Callisto.
Nesmíme však zapomenout na hardwarový výbuch Valve se svým konceptem mini počítačů Steam Machines, jejichž evolucí by se mohl stát právě SteamPal. Ostatně, je tomu už necelých šest let, kdy se na trhu první kousky Steam Machines objevily a za tu dobu už technologie pokročila, stejně jako samotná miniaturizace. Opět bychom se ale museli bavit o ceně, různě výkonných modelech a podpoře výrobců hardwaru, nebude-li SteamPal uzavřenou konzolí v daném slova smyslu. Nakonec, pokus o handheldový Steam Machine tu byl – jmenoval se Steamboy, měl stát 300 dolarů, ale realizace či masového prodeje se nikdy nedočkal. No, nechme se překvapit, soudě podle výroků prezidenta Valve může rozuzlení téhle zápletky přijít už v nadcházejících měsících.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
To co má Steam je knihovna titulů a zkušenosti s vlastním controllerem .
Asi nebudu jediný kdo říká , že streamovat obsah ze vzdálených serverových farem lze pouze za ideálních podmínek a streamovat sám sobě z druhé místnosti mne fakticky vůbec neláká .
Takže jako „Option“ bych streaming viděl , ale nikoli jako nosný účel zařízení ….Na čem se dá vydělat je uzavřená platforma která mimo jiné bude spolupracovat dejme tomu s GamePassem Microsoftu ……
Takže vlastní handheld ? Řekněme s RyzenemG ? ….Já bych byl pro 😉
Et tumor, Newell?
Tam Fortress byl mod k Quakovi, který, kupodivu, Valve potom koupilo i s vývojáři.
Portal vznikl jako nástupce studentského projektu Narbacular Drop, který Valve potom přebralo i s vývojáři.
Alyx je druhá polovina Half-Life 2 a nepochybně t mohla být nejlépe hodnocená hra na VR, kde prakticky nebyla konkurence a Valve skrz ni mohlo prodávat svje CR mašiny s kterými nakonec taky přišel někdo jiný.