Ačkoliv se s tématem umělé inteligence nepojí vždy jen pozitivní dojmy a pocity, nadšenec do technologií Javi Lopez během oslav Halloweenu dokázal, že s trpělivým přístupem může dosáhnout výsledků, kterých by skutečně bez podpory nástrojů jako ChatGPT, Midjourney nebo DALL·E nebyl schopný. Jinak řečeno, prostřednictvím velmi přirozeného dialogu byl schopný pomocí ChatGPT vytvořit klon legendárních Angry Birds, pojmenovaný tématicky Angry Pumpkins, a nenapsat při tom ani jeden řádek textu. V dlouhém vláknu na Twitteru celý proces poměrně podrobně představuje a výsledek vzájemného snaženího Javiho Lopeze a umělé inteligence si navíc sami můžete zahrát.
Midjourney, DALL•E 3 and GPT-4 have opened a world of endless possibilities.
I just coded „Angry Pumpkins 🎃“ (any resemblance is purely coincidental 😂) using GPT-4 for all the coding and Midjourney / DALLE for the graphics.
Here are the prompts and the process I followed: pic.twitter.com/st3OEhVVtK
— Javi Lopez ⛩️ (@javilopen) October 31, 2023
„Musím uznat, že jsem zcela ohromený. Upřímně, nikdy jsem si nemyslel, že něco takového bude možné. Upřímně věřím, že prožíváme historický moment, který jsme dosud viděli jen ve sci-fi filmech,“ napsal Javi Lopez na úvod. V dalších příspěvcích pak popisuje, jak došel k výsledku a zachází poměrně do hloubky. Jak byste zřejmě očekávali, Lopez začal grafikou, protože v ní viděl menší problém a její generování mu nezabralo příliš času. Pro úplnost uvádí i příkazy, které zadával zmíněným technologiím Midjourney a DALL•E 3 a ihned ukazuje výsledky. Jen pro představu, titulní obrázek Angry Pumpkins vzniknul zadáním příkazu: „Obrázek horizontálně orientované úvodní obrazovky pro videohru pojmenovanou Angry Pumpkins. Design je inspirovaný estetikou hry Angry Birds, ale trochu jinak. Halloweenské prvky jako dům hrůzy, náhrobní kameny a netopýři dominují pozadí. Herní logo je prominentně zobrazeno uprostřed nahoře se stylizovanými dýňovými postavičkami, které jsou naštvané a připravené do akce na obou stranách. Tlačítko „Play“ se nachází uprostřed dole a je obestoupeno tajemnou mlhou.“ Výsledek, zřejmě po dalších drobných úprvách, vypadá takto.
Tímto způsobem ale samozřejmě připravil i další grafiku, jako jsou postavičky – halloweenské dýně – nebo nejrůznější objekty od dřevěných beden, přes skeletony, až po nejrůznější sprity či další pozadí, vše ve stylu Angry Birds, „ale jinak“.
Pak ovšem přišlo na řadu programování, a tady si už Javi Lopez musel sáhnout na hranici své trpělivosti. Rozhodl se totiž mluvit se čtvrtou generací ChatGPT jako s člověkem, který jen plní všeobecně popsané zadání. „Ačkoliv má hra 600 řádků, nenapsal jsem ani jeden z nich, tohle byla ta nejobtížnější část,“ připustil Lopez. Uvádí však první kontakt s umělou inteligencí v rámci tohoto projektu a skutečně působí, jako kdyby se dva vývojáři bavili na poradě o tom, co budou dnes dělat. „Mohli bychom udělat jednoduchou hru za použití matter.js a p5.js ve stylu Angry Birds? Jen vypustit balónek pod úhlem a s určenou silou myší a narazit do krabic stojících na sobě s 2D fyzikou,“ zněl příkaz a umělá inteligence se pustila do práce.
Od té chvíle se autor hry ptal ChatGPT na nejrůznější věci, z nichž následně vycházeli, jako například, zda si je umělá inteligence vědoma hry Angry Birds a zda ví, jak se ovládá, případně co dělá prst hráče na displeji telefonu. Po kladné odpovědi proto Lopez zadal, aby něco takového nakódovala umělá inteligence, ale pro použití s myší. Došlo ale i na řadu chyb, které Lopezovi v rodícím se projektu vyskakovaly, a tak je umělé inteligenci opět jenom popsal a nechal problém odstranit. A když například došlo na nepřátele, rozhodl se přimět umělou inteligenci, aby postupovala podobně jako v případě zpracování beden, do nichž mohou naštvané dýně také narazit, ale aby cíl zásahu udělala kulatý, upravila tudíž i místo zásahu a hlavně – nepokazila všechno jako v předchozích případech.
I to dodávalo diskuzi s ChatGPT lidskost a Lopezův postup dokazuje, že lidé, kteří o programování či vývoji her po technické stránce nemají ani tušení, mají před sebou opravdu skvělé možnosti, jak se dostat k výsledku. Samozřejmě, jde jen o ukázku, základní projekt, se kterým by bylo nutné dál pracovat, ale v zásadě souhlasím s tím, že když jsem byl malý, tohle v mojí hlavě dokázaly jen stroje z vědeckofantastických románů, které jsem hltal. Tedy, hltám dodnes, ale část z nich už vlastně můžu prožít.