Od poloviny roku 2023 se mezi hráči otevřeně mluví o tom, že se pracuje na remasteru či remaku The Elder Scrolls IV: Oblivion. První konkrétnější náznak měl do světa vypustit bývalý zaměstnanec studia Virtuos, který v již dlouho smazaném příspěvku na Redditu odhalil, na čem se má ve společnosti pracovat. Jedním z projektů byl právě remaster Oblivionu s pracovním označením Altar, ke kterému nikdy nepojmenovaný zaměstnanec přidal také informaci o využití dvou enginů – Unreal Engine 5 a Gamebryo. První se má postarat o grafiku, druhý o celé fungování hry, což ve finále není tak nereálné, zvlášť když tu máme projekty jako Halo: The Master Chief Collection nebo třeba předělávku Shadow of the Colossus, jejichž autoři postupovali stejně. Pak tu byl o několik měsíců únik dokumentů ze soudní pře mezi Microsoftem a Federální obchodní komisí, ze kterého vyplývalo, že se remaster Oblivionu skutečně chystá. A od té doby se o snaze nabídnout hráčům prostředek k ukrácení dlouhé chvíle před vydáním The Elder Scrolls VI mluví opakovaně. V posledních dnech i kvůli potvrzené prezentaci Microsoftu, která proběhne 23. ledna a podle optimisticky naladěných hráčů se právě na ni o projektu konečně oficiálně dozvíme. Ještě před tím ale o hře v noci na dnešek promluvil magazín MP1ST, který měl sehnat nové informace od – trochu symbolicky – údajného bývalého zaměstnance studia Virtuos.
[Exclusive Report]: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remake is real, and here are the first gameplay improvement details revealed:https://t.co/CaXqLv9TlV pic.twitter.com/SQEPqF8Qi6
— MP1st (@MPFirst) January 13, 2025
Omluvte tak rozmáchlý úvod, u každé spekulace je nutné vymezit kontext a v případě předělávky Oblivionu už šum na mnoha místech doznal nepříjemné míry. Vše, co je uvedeno výše, jsou zprávy, které lze alespoň částečně považovat za důvěryhodné, až do vydání čerstvé zprávy MP1ST se ale všechno ostatní zakládá spíše na přáních hráčů a – jak už to bývá obvyklé – překroucených původních zprávách. Když se tedy článek na stránkách zmíněného magazínu objevil, bylo by snadné jej opsat, nakládat s informací o Unreal Enginu 5 či zapojením studia Virtuos jako s novou informací a pěkně „senzačně“ rozběhnout úterý. Faktem ale je, že se nové informace, pokud jsou pravdivé, týkají vymezení toho, co by se mohlo v předělávce změnit, což skutečně dosud nezaznělo.
Určitý problém je v tom, že MP1ST kvůli ochraně svého zdroje vývojáře nejmenuje. Tvrdí nicméně, že jde o člověka, který měl přímo na Oblivionu pracovat mezi lety 2023 a 2024 a předtím se podílet na hrách jako Epic Mickey: Rebrushed nebo Call of Duty: Warzone. Nové informace pak mají pocházet z jeho webových stránek, kde se měl v portfoliu nacházet bližší popis celého projektu včetně poznámky o „plnohodnotné předělávce“, která by tedy naznačovala spíše remake nežli remaster. Tím se můžeme jen krátce vrátit ke zprávě z července 2023, kdy zřejmě jiný vývojář z Virtuos uváděl, že v té době ještě nebylo rozhodnuto, jak velká míra vylepšování či změn hru vlastně čeká a zdá se tedy, že nakonec Bethesda spolu s Microsoftem zavelely k přípravě remaku. A podtrhují to i další informace o vylepšení šesti důležitých částí hratelnosti, z nichž některé fanoušci ve smyslu přání či žádostí opakují už delší dobu.
Na každý pád by mělo v obecné rovině dojít ke „zmodernizování“ hry, takže například nakládání se staminou bude jednodušší, stejně jako celkové pojetí lukostřelby.
Podle MP1ST má dojít na vylepšení systémů staminy, plížení, blokování, dále na úpravu lukostřelby, reakcí nepřátel na zásah zbraní a nakonec i na úpravy uživatelského rozhraní a menu. Ačkoliv nejsme schopní dohledat, o jakého vývojáře se jedná a o jakých osobních stránkách je řeč, k jednotlivým bodům měly být doplněny ještě další detaily, které ale mohou naopak trochu snižovat důvěryhodnost celého zdroje. Znáte to určitě sami – ačkoliv se v minulosti přirozeně objevily velmi podrobné úniky, které se nakonec ukázaly jako pravdivé, příliš mnoho detailů obvykle naznačuje opak. Na každý pád by mělo v obecné rovině dojít ke „zmodernizování“ hry, takže například nakládání se staminou bude jednodušší, stejně jako celkové pojetí lukostřelby. Vývojáři se měli rovněž zaměřit na lepší zaznamenávání zásahů a ve smyslu uživatelského rozhraní odstranit příliš okrasné prvky a nahradit je jasněji čitelnými. Velkou změnou pak má projít systém blokování, který měl být z dnešního pohledu v původní hře nezáživný a frustrující, takže by měl nyní více připomínat soulslike hry a nebo klasické akční hry.
Poslední dvě zajímavé informace se pak vážou k termínům možného odhalení a následně i vydání. Ačkoliv by bylo na místě očekávat, že se předělávka Oblivionu objeví už na zmiňované prezentaci Developer Direct, podle MP1ST se tak nestane. Hra má být údajně představena až později, což ale nemá vylučovat její letošní uvedení. O něm pak ve svém podcastu promluvil i v nedávné době několikrát citovaný insider Nate the Hate, který podle svých informací vidí vydání na letošní červen. Uvidíme tedy, kde se oficiální informace protnou s těmi neoficiálními, ať už ale bude nový Oblivion ve výsledku vypadat jakkoliv, o jeho přípravách zřejmě není pochyb.