V San Franciscu v těchto dnech (18.–23. března) probíhá Game Developers Conference 2024, kde se pochopitelně prezentuje řada společností a ukazuje řada novinek. Předevčírem zde například společnost Denuvo představila nový „vodoznak“, který by měl potlačit stále častější úniky her před jejich vydání, včera pro změnu společnost Ubisoft ukázal, jak momentálně nakládá s často diskutovanou i kritizovanou umělou inteligencí. Ubisoft představil projekt nazvaný Neo NPC, který přivádí herní postavy k životu právě pomocí umělé inteligence. Hráčům se ovšem ukázka, diplomaticky řečeno, příliš nelíbila.
Conversations with in-game characters are getting more real!
Presenting our research project, NEO NPCs, a new kind of NPC that uses generative AI to really talk to you! Discover how our team of writers and developers are coming together in this exciting experiment:… pic.twitter.com/FvvyvXWZKu
— Ubisoft (@Ubisoft) March 19, 2024
„Snili jste někdy o tom, že budete vést s NPC ve hře skutečný rozhovor?“ ptá se hned první věta článku, který rovněž vyšel na webu Ubisoftu a celý počin představil i ostatním, kteří se konference neúčastní. Hlavní myšlenkou celého projektu je, aby celá konverzace byla spontánní a založená jednoduše na akci a reakci namísto toho, aby šlo o předpřipravený strom otázek a předem připravené odpovědi. To samozřejmě samo o sobě vůbec nezní jako špatný nápad, přičemž si od něj Ubisoft evidentně hodně slibuje, a tak na něm už nějakou dobu pracuje malý tým v pařížském studiu a experimentuje s Nvidia Audio2Face a LLM (Inworld’s Large Language Model) s generativní umělou inteligencí. Hlavní důraz pak byl kladen na autenticitu a přinášení hodnoty, což si celkově vyžádalo úsilí a spolupráci řady lidí napříč uměleckými i vědeckými obory, jak popisuje v článku Lucy O’Brien.
Neo NPC mají být schopna společně s herním světem dynamicky reagovat na hráče a naslouchat jim, přičemž budou standardně úkolovat, dělat společnost či prostě konverzovat a dokreslovat živoucí prostředí. To vše v reálném čase (v současném demu se zpožděním několika sekund) v reakci na hlasový vstup od hráče. Samotná postava nicméně není od základu tvořena strojem či umělou inteligencí, nýbrž je formována scenáristou skrze charakteristiku, životní příběh, styl vyjadřování a další aspekty, na základě čehož se pak vylepšuje a učí a později dovede improvizovat dialog. Vývojáři zapracovali i na filtru, který je schopen zachytit toxicitu a nevhodné reakce ze strany hráče, což může jednoduše vést k tomu, že s ním NPC již nebude bavit. Zároveň jsou si však vývojáři vědomi toho, že tyto postavy nemají svobodou vůli a přece jen jsou zde z toho důvodu, aby sehrály svou roli v příběhu. Celkově je však Ubisoft popisuje jako „chytřejší NPC“.
Ačkoli šlo zatím pouze o prezentaci prototypu a Neo NPC ještě není připraven na to, aby byl implementován do her, Ubisoft už v tuto chvíli možná až přehnaně mluví o budoucnosti a revoluci, i když jde v tuto chvíli jen o experimentální technologii, která toho zatím mnoho nedokázala a vlastně ani neukázala. Na druhou stranu však současnou prezentaci vývojáři využívají k tomu, aby získali zpětnou vazbu. Nutno podotknout, že v internetovém prostředí hráči a debatující často narážejí na neuspokojivou kvalitu nynějších replik a dialogů, které se objevují ve hrách od Ubisoftu, někteří pak věří, že scenáristé a herci dokáží napsat a vytvořit živější a duchaplnější postavy, než jaké by dala dohromady AI. Další jsou pak toho názoru, že jde o věc, kterou ve skutečnosti nikdo nechce.
Demo a ukázku Neo NPC měli již možnost si vyzkoušet někteří novináři, video zachycující průchod a interakce přinesl například magazín The Verge. Jeho obsahem byla konverzace s několika NPC v rámci jakéhosi odboje a zejména s Bloomem, jenž se momentálně má jevit jako nejpropracovanější postava, cílem pak je dozvědět se více o plánu i o jednotlivých postavách.