Začíná se zdát, že se hráči koncem roku skutečně dočkají výkonnější verze konzole PlayStation 5. Ačkoliv je i s odkazem na historii pravděpodobné, že Sony k tomuto kroku přistoupí, oficiálně nevíme nic a dosavadní náznaky většinou přicházely od insiderů, kteří nepatří k těm nejprověřenějším. Situace se ale nyní výrazně mění, protože PlayStation 5 Pro rozebírá Tom Henderson, od svých zdrojů získal nejen termín možného uvedení, připadající na letošní Vánoce, ale také detailní hardwarové specifikace, a uvedl, že se zprávy, které v minulém týdnu přišly z kanálu Moore’s Law is Dead na YouTube, shodují s tím, co zjistil on sám.
Tom Henderson už v závěru minulého týdne v jednom ze svých článků na stránkách magazínu Insider Gaming uvedl, že PS5 Pro má renderovat obraz o 45 procent rychleji než aktuální model, mluvil o vylepšeném ray tracingu, ale také o vlastním upscaleru obrazu s podporou umělé inteligence, a doplnil také očekávaný výkon 33,5 teraflopů, což by byl trojnásobný nárůst oproti aktuálním 10,3 teraflopům. I díky tomu má podle Hendersona PS5 Pro zvládat zobrazovat hry až v rozlišení 8K, což má mimo jiné naznačovat i plánovaný update softwarové sady pro vývojáře. Ve stejném článku pak Henderson také uvedl, že očekává vydání konzole během letošních Vánoc a celou věc považoval za hotovou. V průběhu noci z neděle na pondělí ale přinesl další informace a ponořil se zejména do hardwarových specifikací PS5 Pro ještě hlouběji.
I s odkazem na některé Hendersonovy tweety je zřejmé, že informace o PS5 Pro načerpal od některého z vývojářů, protože na konto nové konzole mimo jiné uvedl, že devkit vypadá úplně stejně jako v případě základní verze konzole. A přidáme-li fakt, že v podstatě pouze opisoval informace, kterým podle svých slov příliš nerozumí, vycházel zřejmě z vývojářských dokumentací. Na každý pád zjistil, že rychlost operační paměti by se měla pohybovat kolem hranice 576 GB/s v porovnání s 448 GB/s u aktuálního modelu PS5. Navíc Henderson uvádí, že paměť PS5 Pro má pracovat efektivněji, takže nárůst rychlosti o 28 procent může být ve finále ještě vyšší.
Co se týče procesoru, PS5 Pro nemá přinést žádnou změnu – půjde o stejné CPU, které je v aktuálním modelu. Nově však bude moci PS5 Pro využít nový mód vyšší frekvence, která posune takt až na úroveň 3,85 GHz, což je přibližně o 10 procent víc než nyní. V tomto případě se zvýší napětí procesoru, což bude mít nepatrný dopad na výpočet grafiky, Henderson ale uvádí, že jde přibližně o 1procentní snížení, které tak patrně nebude příliš znát. A když už jsme u detailů týkající se výpočtu grafiky, platí vše, co zaznělo už na konci minulého týdne. Tedy o 45 procent rychlejší renderování obraz, 2-3násobně a v některých případech až 4násobně rychlejší vypočítávání ray tracingu, zapojení PSSR, tedy PlayStation Spectral Super Resolution pro zvětšování obrazu a vyhlazování hran, spolu s vlastní architekturou pro strojové učení a akcelerátorem umělé inteligence. Tohle všechno by mělo umožnit hraní v rozlišení 8K, jak je uvedeno výše, s naprostou jistotou bychom ale nečekali, že rázem všechny hry budou toto rozlišení podporovat a situace bude patrně obdobná jako v případě 120 fps u aktuálních titulů.
V závěru pak Henderson uvádí, že Sony chce zaručit konkurenceschopnost PS5 Pro například i tím, že konzole bude mít odnímatelnou optickou mechaniku, která bude kompatibilní s aktuálně prodávanou, a potvrzuje i kapacitu úložiště, která má činit 1 TB. Co se týče vydání, platit by mělo období podzim-Vánoce, na kdy připadá i vydání nové verze SDK. Cenu zatím Henderson nezná.
Další papírový drak podobně jako PS4 Pro. 5 let starý procesor + zázračný boost gpu výkonu, ovšem stále je nutné zmiňovat upscaler bez kterého by nejelo nic 🙂
Jsem asi náročný a citlivý na grafické artefakty a nedokonalosti. Osobně mně vadí, že tady tyto upscalery a umělé inteligence tady tyto artefakty celkem často vytváří. Prostě nemáme výkon na nativní rozlišení, tak to vyřešíme upscalingem a umělou inteligencí. Hraji na PC a DLSS jsem v životě nepoužil z těchto důvodů. Je to obezlička tam, kde chybí hrubý výkon. Až to bude fungovat na 100% a nerozeznám od nativního rozlišení rozdíl, tak s tím budu v pohodě.
Vortex jsem považoval, považuji a budu považovat za spolehlivý zdroj informací vzhledem k tomu jak pečlivě zdroje informací ověřuje.
Tom Henderson mnohokrát potvrdil že má důvěryhodné informace, takže datumu vydání PS5 Pro na podzim/vánoce 2024, tomu bych věřil. Navíc včera (18.03.2024) od PlayStationu hráčům přišel email ať kupují aktuální PS5, což lze chápat jako výprodej aktuální PS5 před uvedením PS5 Pro na trh – informace do sebe zapadají.
Kdo chtěl mít basic/slim verzi PS5, ten už jí pravděpodobně má. Vzhledem k cca 50.000.000 prodaných kusů PS5 od roku 2020/2021 asi přišel pro Sony správný čas na PS5 Pro na konci roku 2024.
No tak podľa opisu vyzerá PS5 Pro na to, že pôjde o dosť veľký skok dopredu. Lebo 3-násobné navýšenie grafického výkonu by som nečakal.
Ale čo ma zaujalo viac je aj to rýchlejšie renderovanie a zároveň vlastný upscaler grafiky. Tým pádom už všetky hry asi budú konečne bežať v 4K a 60FPS ako sa na dnešnú dobu patrí. Už bolo načase.
Som zvedavý na cenu, ale snáď to nebude za viac ako 700€. Aj keď, ktovie. Uvidíme.
Myslím, že vďaka tomu upscaleru, ktorý funguje na základe AI to práve takto fungovať bude. Veď od toho niečo ako upscaling existuje. Aby hra bežala lepšie aj na slabšom HW. A keďže mnohé štúdiá majú dev kity PS5 Pro, tak logicky tomu tie hry budú prispôsobovať. Nehovoriac o tom, že minimálne first party štúdiá sa na toto zariadenie museli pripravovať už dlhšie a vedeli o ňom dlhšie.
Souhlas, ale minimálně u first-party studií bychom to mohli čekat. Nedivil bych se kdyby je k tomu i Sony tlačilo.
Chcete hry ve 4K/60 FPS kupte si PRO. Osobně jsem na to zvědav, jak tohle dopadne.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tom Henderson mnohokrát potvrdil že má důvěryhodné informace, takže datumu vydání PS5 Pro na podzim/vánoce 2024, tomu bych věřil. Navíc včera (18.03.2024) od PlayStationu hráčům přišel email ať kupují aktuální PS5, což lze chápat jako výprodej aktuální PS5 před uvedením PS5 Pro na trh – informace do sebe zapadají.
Kdo chtěl mít basic/slim verzi PS5, ten už jí pravděpodobně má. Vzhledem k cca 50.000.000 prodaných kusů PS5 od roku 2020/2021 asi přišel pro Sony správný čas na PS5 Pro na konci roku 2024.
Ale čo ma zaujalo viac je aj to rýchlejšie renderovanie a zároveň vlastný upscaler grafiky. Tým pádom už všetky hry asi budú konečne bežať v 4K a 60FPS ako sa na dnešnú dobu patrí. Už bolo načase.
Som zvedavý na cenu, ale snáď to nebude za viac ako 700€. Aj keď, ktovie. Uvidíme.
Chcete hry ve 4K/60 FPS kupte si PRO. Osobně jsem na to zvědav, jak tohle dopadne.