Část zaměstnanců z testovacího oddělení studia Raven Software dotáhla k úspěšnému konci své několikaměsíční úsilí, které je korunováno založením první odborové skupiny uvnitř velkého videoherního studia na území Spojených států. Hlasování 28 zaměstnanců o založení odborů bylo vyhodnoceno před několika hodinami s výsledkem 19 hlasů pro a 3 proti s tím, že zbytek se rozhodl hlasování zdržet, což ale na výsledek nemá žádný vliv. A i přes to, že se jedná pouze o zlomek celkového počtu více než 350 zaměstnanců studia, zejména média v USA vnímají celou záležitost jako průlomovou a naznačují, že může pomoci vzniku dalších odborových skupin v jiných společnostech.
Happy union day! We won! pic.twitter.com/nzJ4A3J3RB
— Game Workers Alliance 💙#WeAreGWA (@WeAreGWA) May 23, 2022
Důvody, které testery z Ravenu vedly k úvahám nad založením odborů, jsme na Vortexu podrobně popisovali v několika článcích. Roznětkou bylo propouštění zaměstnanců právě z testovacího oddělení a údajně i setrvalé neadekvátní podmínky, v nichž testeři pracovali. Zájem založit odbory a zlepšit pracovní prostředí vycházel také z všeobecného pohledu na testery jako na levnou a nepříliš kvalifikovanou pracovní sílu, s níž skuteční vývojáři spíše nemluví. A to bez ohledu na skutečnost, že právě v tomto oddělení dochází k záchytu chyb, které ve velké míře rozhodují o přijetí daného titulu koncovými zákazníky. Za tímto účelem proto testeři z Ravenu založili vlastní skupinu Game Workers Alliance a snažili se u vedení Activisionu získat souhlas k oprávněnému hlasování o založení odborů. Activision však byl proti, zareagoval zvýšením platů zaměstnanců a snažil se rebelující testery přesvědčit, aby odbory nezakládali. Když ale nechtěli ustoupit ze svých pozic, bylo jim vysvětleno, že tím pádem se jich například ono zvýšení platů netýká a nezbývalo nic jiného, než se obrátit na federální úřady, které v případě kladného hlasování na základě platného práva doslova přinutí společnost, aby odbory akceptovala.
Právě taková situace nyní zavládla v Raven Software, je však nutné stále upozorňovat na to, že se odbory rázem netýkají celého studia, ale skutečně jen hlasující části testerů, kteří ani neplní celkovou kapacitu oddělení. „Šťastný den odborů! Vyhráli jsme,“ uvedli nicméně zástupci Game Workers Alliance v průběhu uplynulé noci na Twitteru a stvrdili tím dosažení svých požadavků. Tedy alespoň ve smyslu uznání odborů, po kterém však přijde fáze vyjednávání o kolektivní smlouvě s vedením Activisionu. Jak nicméně upozorňuje novinář Jason Schreier, právě tento proces může být značně zdlouhavý, zvlášť když na to už vedení společnosti upozorňovalo a mezi řádky předsouvalo jako jednu z obstrukcí. Dá se totiž očekávat, že právě kvůli nemožnosti vyhodit člena odborové skupiny pro nadbytečnost, což je jeden z častých důvodů fluktuace lidí v herním odvětví, může vedení Ravenu či Activisionu hledat jakoukoliv záminku, která se stane opodstatněným důvodem rozvázání pracovní smlouvy, proti čemuž zaměstnance zákon přirozeně ochránit nemůže.
One sign that Activision won’t make this easy for Raven testers: In recent weeks, as management encouraged employees to vote against unionizing, the company repeatedly mentioned that it can take a very long time for a union to negotiate its first contract. https://t.co/PfP3tHOzsl pic.twitter.com/oOXSHRJLeE
— Jason Schreier (@jasonschreier) May 23, 2022
I tak se ale o úspěšném hlasování mluví jako o ukončení velké bitvy, jejíž výsledek může sloužit jako inspirace pro ostatní. „Naší největší nadějí je, že naše odbory inspirují rostoucí hnutí pracovníků, organizovaných napříč videoherními studii, se zájmem dělat lepší hry a budovat pracoviště, která plnohodnotně odráží naše hodnoty,“ uvádí ve svém prohlášení Game Workers Alliance. K vyjednávání s Activisionem hledí s nadějí a tvrdí, že se na vyjednávání o smlouvě těší, otázkou ale samozřejmě zůstává, jak bude jednání probíhat. Podle informací agentury Bloomberg totiž měl Activision v posledních týdnech tlačit proti snahám odborů a povzbuzovat zaměstnance, aby hlasovali proti. „Existence odborů ve společnosti Raven by mohla zásadně změnit způsob, jakým společnost Raven funguje,“ zaznělo už dřív od Activisonu spolu s výhružkou, že odbory mohou mít významný negativní dopad na studio i jeho zaměstnance. A podobně reagovali i na úspěšné založení odborů, když poznamenali, že nesdílí přesvědčení o ovlivnění fungování celého studia s 350 lidmi, které způsobilo 19 hlasujících. „Jsme odhodlaní dělat pro studio a jeho zaměstnance to nejlepší,“ ukončil Activision svůj výrok a v nadcházejících dnech zasedne s odboráři k jednacímu stolu.