Na konci ledna se skupina testerů pracujících ve studiu Raven Software rozhodla založit odborovou skupinu. Nechtěli nadále akceptovat z jejich pohledu nepřijatelné pracovní podmínky, nesouhlasili s propouštěním svých kolegů a dožadovali se uznání za svou práci, která bývá často označována za podřadnou a nekvalifikovanou. Došlo tedy k ustavení skupiny Game Workers Alliance, která oficiální cestou požádala svého majitele – společnost Activision – aby ji akceptoval coby odborový orgán a začal s ní na této rovině jednat. Activision však o několik dní později přišel se zamítavou reakcí a odkazoval se na to, že založení odborů je záležitost celého studia, takže se k nim musí prostřednictvím hlasování přihlásit nadpoloviční většina všech zaměstnanců.
Activision QA workers win NLRB ruling, vote on union in April https://t.co/XjbH1nuwru pic.twitter.com/lpdenVwcz3
— Polygon (@Polygon) April 22, 2022
Game Workeres Alliance proto podala apel formou petice k Národní radě pro pracovní vztahy s tím, že další postup závisel na rozhodnutí, zda Rada vznikající odborové skupině vyhoví, či nikoliv. A jak už prozrazuje titulek dnešní zprávy, Národní rada potvrdila, že odbory může založit i malá skupina – v tomto případě ani ne všichni zaměstnanci testovacího oddělení – a přinutila Activision respektovat budoucí výsledek hlasování, ke kterému byla GWA vyzvána.
Hlasování o tom, zda odbory formálně vzniknou, proběhne 29. dubna prostřednictvím e-mailového hlasování. Výsledky pak Rada sečte 23. května a na základě nich rozhodne, zda budou moci odboráři předložit společnosti Activision Blizzard návrh kolektivní smlouvy. V případě zisku dostatečného počtu hlasů, začne vyjednávání s vedením Activisionu a dokončením aktu založení odborů, čímž se ze skupiny zaměstnanců Raven Software stanou skuteční pionýři. Herní odvětví se totiž na území Spojených států zatím bez odborů obešlo, je ovšem možné, že postup testerů z Ravenu vytvoří precedens, podle kterého se zařídí i zaměstnanci dalších společností, kteří dříve po odborech volali. Může se to týkat například lidí pracujících pro Blizzard, ale typicky kohokoliv, kdo se coby skupina cítí být ze strany zaměstnavatele poškozován nebo nedoceněn. Na druhou stranu je ale nutné doplnit, že s kolektivní smlouvou musí přirozeně souhlasit obě strany a že velké společnosti nemusí ustupovat ve všech bodech a vše je dílem zmíněného vyjednávání.
We are pleased that after reviewing the evidence, the National Labor Relations Board rejected Raven Software management’s attempts to undermine our efforts to form a union. It’s now time for Raven management to stop trying to prevent us from exercising our rights.
— Game Workers Alliance 💙#WeAreGWA (@WeAreGWA) April 23, 2022
Co se týče reakce Activisionu na rozhodnutí Národní rady, spokojenost z ní vyčíst nejde. „I když postup Rady respektujeme, jsme zklamaní, že o významném ovlivnění budoucnosti celého našeho studia bude rozhodovat méně než 10 % jejích zaměstnanců,“ zopakovali zástupci Activisionu ve svém vyjádření médiím. Znovu tak poukázali na to, že odbory vznikají v malém kruhu testerů a poznámku o významném ovlivnění celého studia lze vnímat jako částečnou výhružku. „Věříme, že přímý vztah se členy týmu je nejlepší cestou k dosažení individuálních i firemních cílů. Zkoumáme právní možnosti týkající se případného odvolání,“ uzavřel Activision. Faktem také zůstává, že ačkoliv se Activision Blizzard v mezičase snažil zlepšit podmínky pro zaměstnance v testovacích odděleních a přibližně tisícovce z nich nabídl plnohodnotnou pracovní smlouvu i zvýšení platu, zcela z tohoto procesu vyjmul ty, kdo se účastnili odborových iniciativ, což vedlo jen k vlnám protestů a prohloubení krize, která panuje mezi těmito zaměstnanci či smluvními pracovníky z Ravenu a vedením Activisionu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.