Ačkoliv by se mohlo na první pohled zdát, že kolem značky System Shock to v poslední době žije a fanoušci původních dvou dílů z let 1994 a 1999 se mají na co těšit, ze snu se pomalu stává noční můra. V první řadě je tu remake prvního dílu, který krátce po úspěšné kampani na Kickstarteru v roce 2016 začali vývojáři z Nightdive Studios označovat za reboot celé série, a když už se schylovalo k vydání, došlo na změnu enginu z Unity na Unreal Engine 4 a nepříjemné obnažení, že hra rozhodně hotová není. Dočkat bychom se měli v prvním čtvrtletí letošního roku – alespoň tak hovořily nejaktuálnější informace – ani poslední aktualizace na Kickstarteru však zmíněné období pro vydání nepotvrdila a hráči už začínají být vůči náloži artworků a dalším podobným materiálům značně skeptičtí.
Druhou rozpracovanou hrou pak je System Shock 3, na kterém s posvěcením Nightdive pracují vývojáři z OtherSide Entertainment. Vydání hry měla mít na starost společnost Starbreeze, ta se ale kvůli vlastním problémům vydavatelských práv vzdala, odevzdala je zpět do rukou lidí z OtherSide a ti neváhali loni v květnu potvrdit, že peněz mají dost a budou si hru v nejhorším případě schopní vydat sami. Ještě před tím ale chtěl creative director Warren Spector najít náhradu za Starbreeze, což se ve světle aktuálního dění zřejmě nepovedlo. Jeden z bývalých zaměstnanců, vystupujících na diskuzním fóru RPG Codex pod přezdívkou Kin Corn Carn, totiž promluvil o odchodu klíčových lidí a naznačil, že se na System Shocku 3 v tuto chvíli nepracuje.
Jednalo by se o mnohem menší hru, než jakou hráči očekávají a zcela nevyhnutelně by se zrovna takové pokračování milované značky stalo zklamáním.
„Jedinými důvody, proč o tom všem mluvím, jsou nejasnosti kolem stavu studia i celého projektu. Myslím, že informace z první ruky uvítáte,“ řekl domnělý zaměstnanec OtherSide. Otevřeně pak promluvil o tom, že hra není ani z poloviny hotová, bez ohledu na to, že jsou základní systémy hratelnosti funkční a tvoří skvělé podhoubí pro zajímavý titul. „Většina zbývající práce se ale týká obsahu, kde jsme byli daleko za časovými rozvrhy, a to ve smyslu assetů i nástrojů pro zefektivnění celého procesu,“ říká Kin Corn Carn. Sám pak poukazuje na naší domněnku, že se nepodařilo sehnat dostatečně silného investora a tvrdí, že kdyby Starbreeze nemuselo z dohody vycouvat, určitě by byli schopní doručit hru s dostatečně inovativní hratelností. Ani to by ale podle bývalého zaměstnance OtherSide nemuselo stačit: „Jednalo by se o mnohem menší hru, než jakou hráči očekávají a zcela nevyhnutelně by se zrovna takové pokračování milované značky stalo zklamáním.“
Pokud by vás zajímalo víc o práci Warrena Spectora, který přijal roli creative directora u System Shocku 3, můžete se podívat na rozhovor, který jsme se slavným designérem natočili během konference Reboot Develop loni v Dubrovniku. System Shock 3 se probírá v závěrečné části, i předchozí povídání o prvních krůčcích na poli videoherního vývoje nebo titulech jako Epic Mickey či Deus Ex ale určitě také stojí za to.
Že s penězi souvisí úplně všechno, pak Kin Corn Carn stvrzuje tím, že OtherSide je pouze malé studio, které podle jeho slov nemůže ani vzdáleně soupeřit s největšími zástupci žánru. A i když by pravděpodobně byli schopní hráče zaujmout a pobavit, neukojili by hlad, který ve fanoušcích System Shocku narůstá už dvě desetiletí. To nejhorší však bývalý zaměstnanec zmiňuje až na základě dalších dotazů překvapených návštěvníků RPG Codex a tvrdí, že tým byl z velké části rozpuštěn. „Upřímně nevím, co se momentálně děje, ale tým už [v OtherSide] není zaměstnaný. Víc vám sdělit nemůžu, aniž bych porušil smlouvu o mlčenlivosti,“ říká Kin Corn Carn. Redaktoři VGC následně doplňují, že by skutečně mělo jít o lidi na vedoucích – seniorských – místech, čehož si pozorní lidé mohli začít všímat už loni v prosinci. Svůj profil na Linkedinu si v souladu s touto informací změnil softwarový inženýr, vedoucí programátor, manažer testovacího oddělení, level designér i jedna z producentek, což logicky nevěstí nic dobrého.
Upřímně nevím, co se momentálně děje, ale tým už v OtherSide není zaměstnaný. Víc vám sdělit nemůžu, aniž bych porušil smlouvu o mlčenlivosti.
Jen pro upřesnění ale musíme dodat, že všechny informace o System Shocku 3 a odchody zaměstnanců se týkají pouze studia OtherSide v Austinu. Centrála v Bostonu by neměla být výše uvedenými spekulacemi nijak ovlivněna a je možné, že se vývoj přesouvá právě tam a z blíže neurčených důvodů na něm začnou pracovat jiní lidé. Nedivili bychom se navíc ani tomu, kdyby byla pobočka v Austinu zavřena a kvůli konsolidaci financí se OtherSide do vydání System Shocku 3 uskromnili. Ani tato informace ale není nikterak potvrzená a mezi hráči se spíš stala zbožným přáním, nežli možnou variantou. Tím nejhorším tak skutečně může být ukončení vývoje a posun k jinému, méně problematičtějšímu projektu.