Dlouholetý veterán Sony a pro mnoho fanoušků živoucí legenda PlayStationu Šuhei Jošida oznámil po 38 letech svůj odchod. Muž, který stál spolu s týmem Kena Kutaragiho u zrodu konzole PlayStation uvedl, že zaměstnancem Sony přestane být 15. ledna příštího roku, věří ale, že je herní divize ve skvělých rukou a má pro současný management jen slova chvály a uznání. „Je to jako kdybych oznamoval datum vydání nějaké hry, něco, co jsem neudělal už dlouho,“ řekl Jošida v rozhovoru na blogu PlayStationu a pustil se do vzpomínání, co všechno během 31 let v herní divizi Sony zažil.
Shuhei Yoshida joins a special episode of PlayStation Podcast!
Learn about his 31-year career at PlayStation and his favorite PlayStation games of all time: https://t.co/Bs7GPx6R3D pic.twitter.com/LqETXf3F3g
— PlayStation (@PlayStation) November 27, 2024
„Jsem s PlayStationem od samého začátku, takže to bylo už 31 let,“ řekl Jošida a připomněl, že se do herní divize připojil v únoru roku 1993. Podle svých slov to pro něj bylo výjimečné hned z několika důvodů, ať už šlo o možnost pracovat na vzniku herní konzole nebo se stát kolegou zmíněného Kena Kutaragiho a vzít na sebe první netechnickou roli v jeho týmu. Jošidovým úkolem bylo připravit marketing nové konzole a postarat se o neméně důležitou část celého procesu. Že se mu věci povedly náramně, už vypráví historie, podle Jošidy ale nebylo příliš těžké promovat tak skvělý produkt.
„Byli jsme všichni nadšení, co Kenův tým přináší – 3D grafika, real-time technologie a CD-ROMy, na které jsme mohli umístit mnoho dat při zachování nízkých nákladů na výrobu. I díky tomu jsme [produktu] věřili a měli jsme vysoké ambice,“ vzpomíná Jošida. Přesto ale měl pocit, že Sony nikdo před uvedením PlayStationu nebere vážně, protože tu byla řada dalších společností, která už byla na poli konzolí etablovaná a vstup další – navíc takové, která se o hry zajímala jen okrajově – nepůsobil přesvědčivě. Bylo prý těžké přesvědčit herní společnosti, aby zvážili vývoj her pro PlayStation, například už jen proto, že mnoho vývojářů tehdy podle Jošidy nevěřilo v 3D grafiku, ale vše si nakonec skvěle sedlo a PlayStation se stal hitem.
Co se týče Jošidovy kariéry, později se stal viceprezidentem a následně i prezidentem Worldwide Studios, takže měl i nadále na starost kontakt s ostatními vývojáři a vydavateli ohledně vývoje her pro PlayStation. Nikdy se ovšem netajil vášní pro malé nezávislé hry a i v tomto rozhovoru připouští, že je pečlivě sledoval už přibližně od roku 2000. Ostatně, jako jeden z nejsilnějších momentů své kariéry vypíchnul chvíli, kdy Journey – malá nezávislá hra, kterou lze dokončit za přibližně 3 hodiny – vyhrálo ocenění hra roku. Skutečnost, že byl titul distribuován digitálně přes PlayStation Network také znamenal podle Jošidy určitý mezník a není patrně divu, že se později stal v Sony ředitelem iniciativy pro styk s nezávislými vývojáři, což byla současně i jeho poslední role.
„Když jsem překročil [hranici] 30 let, začal jsem přemýšlet, že nastal čas jít dál. Společnosti se daří skvěle. Miluju PlayStation 5 i hry, které na něj vychází. A máme tu novou generaci managementu, kterou respektuji a uznávám. Z budoucnosti PlayStationu zůstávám nadšený,“ uzavírá Jošida. Před dovršením 32 let na palubě PlayStationu tak řekne svým kolegům sbohem a je pouze otázkou, zda v 60 letech bude chtít pokračovat jinde. Zápal pro to má, konkrétní plány ale prozatím Jošida-san neodhalil.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.