Když na začátku loňského roku oznámil Phil Harrison coby generální manažer streamovací platformy Google Stadia, že se společnost rozhodla ukončit veškeré vlastní vývojářské aktivity, první fanoušci už brousili rýče, aby mohli službě začít kopat hrob. Zdálo se téměř jisté, že v dáli zazní umíráček – jako se už stalo v Googlu mnohokrát předtím – a od včerejšího večera k vám už možná podzimní vítr přináší první tóny. Bez dalších zbytečných eufemismů – společnost Google se rozhodla, že v lednu příštího roku ukončí fungování Stadie a udělá tlustou čáru za experimentem, který se ani trochu nevydařil.
Informaci přináší sám Phil Harrison v blogu na stránkách Googlu a poměrně bez vytáček vysvětluje, co je hlavní příčinou nadcházejícího konce. „Přestože byl přístup služby Stadia ke streamování her postaven na silných technologických základech, nezískal si u uživatelů takovou oblibu, jakou jsme očekávali, takže jsme učinili obtížné rozhodnutí Stadii ukončit,“ vysvětluje Harrison. Pohledem zvenčí byl největším problémem způsob, jakým se v rámci ekosystému služby nakládalo s hrami. Tituly bylo nutné koupit výlučně ve verzi pro Stadii a jediná možnost, jak je spustit, byla pouze streamovaná forma, byť technologicky dostatečně kvalitní, plynulá s opravdu minimálním lagem. Hráči nicméně často kritizovali distribuční model v porovnání s jinými službami, jako jsou například GeForce Now nebo Xbox Game Pass, které umožňují buďto hraní vlastních her z oblíbených digitálních obchodů, resp. vybrat si u mnoha titulů, jestli k nim hráč přistoupí skrze stream, nebo si je stáhne do počítače či konzole pro lokální hraní.
Stadia players, find an important update on Stadia here: https://t.co/IIFRYiIYUu
— Stadia ☁️🎮 (@GoogleStadia) September 29, 2022
Na druhou stranu ale měla Stadia o to větší ambice, zvlášť když Google na několik let rozběhl vlastní vývoj her. Než ale mohly dorazit první velké tituly, iniciativa byla ukončena a interní vývojářský tým rozpuštěn, což byl při zpětném ohlédnutí začátek konce. „Základní technologické zázemí, na kterém běží Stadia, se osvědčilo ve velkém měřítku a přesahuje rámec her,“ dodává Harrison a poukazuje na jednu z cest, kterou se chtěla Stadia vydat. Tedy rozšířit fungování nad rámec videoher a oslovit technologické firmy, případně poskytnout řešení pro streamované hraní přímo vývojářům a vydavatelům, kteří by je využívali pro své vlastní účely spojené například s prezentováním svých titulů.
Ani to ale nezafungovalo, takže po vyčerpání všech možností už nezbylo nic jiného, než přistoupit k tomu nejdrastičtějšímu. Google Stadie přestane fungovat 18. ledna 2023 a hráči se podle Harrisonova vyjádření nemusí obávat o prostředky, které v rámci ekosystému utratili. Všem budou vráceny peníze za nákup veškerého přidruženého hardwaru, ale také za nákup her či přídavků. Jediné, na co se vrácení peněz nevztahuje, je předplatné Google Stadia Pro, i když současní předplatitelé už nebudou muset do ukončení služby nic dalšího platit a přesto budou moci i nadále využívat všechny prémiové funkce. Jak uvádí stránka podpory, hráči by měli obdržet své peníze zpět do poloviny ledna, zatím ale není rozhodnuto jak. Nejpravděpodobněji se jeví vrátit platby způsobem, kterým je provedli samotní hráči, ne vždy by to ale bylo možné – jako například u kuponů – takže Google ještě celou situaci řeší. Platí nicméně, že od včerejšího dne už nefunguje obchod, takže si nemůžete pořídit žádnou novou hru, což se vztahuje i na platby přímo v jednotlivých titulech, které už vlastníte.