Hry od vývojářů z Bethesdy jsou pověstné hned několika věcmi a jednou z nich je i vysoká míra modovatelnosti. Ačkoliv jsem si právě tuhle veličinu vymyslel, patrně se shodneme na tom, že pro herní série jako The Elder Scrolls nebo Fallout existují tuny modů, které vylepšují nebo v různém měřítku mění jednotlivé díly, což se navíc díky iniciativě Bethesdy děje částečně i na konzolích. A protože Starfield na tom ve smyslu modů není a nebude jinak, nejnovější update se na tuto oblast zaměřil, přinesl nástroje pro šikovné autory modifikací a zpřístupnil i tzv. Creation Club, který slouží k distribuci modů ve všech verzích hry. Jenže tenhle dárek z dílny strýčka Todda se neshledal s ultimativně pozitivním přijetím a namísto toho schytává Starfield na Steamu review bomby. Za co? Za placené modifikace přímo od Bethesdy, ale i od jednotlivých autorů. Proč? Protože i za ně plynou Bethesdě peníze.
Kvůli hrstce placeným modům se v posledních dnech strhla diskuze na téma, zda je něco takového vůbec přípustné, k čemu to povede, a jestli náhodou není Bethesda až příliš nenasytná. V seznamu prvních modifikacích se totiž objevily i výtvory přímo od Bethesdy, z nichž některé je nutné zaplatit prostřednictvím kreditů. Ty se kupují za skutečné peníze v přepočtu 100 kreditů = 1 dolar. Asi největší vášně v tuto chvíli vzbuzuje modifikace Trackers Alliance: The Vulture, která přidává jeden přibližně hodinový quest pro zmíněnou frakci Trackers Alliance. Mod vás přijde na 700 kreditů, což se hráčům příliš nelíbí. Dále kritizují také set plyšáků členů Constellation, abyste si jimi mohli zkrášlit vaší loď nebo základnu, ale zaplatíte za ně 300 kreditů. A v neposlední řadě jde o nový modul lodi, vyvedený v retro duchu kajuty kapitána dřevěné plachetnice – za ten zaplatíte dokonce 10 dolarů. Kvůli tomu se už hodnocení na Steamu v nedávných recenzí propadlo na úroveň 38 pozitivních recenzí a celkové skóre je na 60 procentech.
Fanoušci hry, kteří téma rozebírají v diskuzích nebo třeba ve videích, ovšem naráží také na to, že se v nabídce Creation Clubu objevují placené výtvory od autorů modifikací, kteří jsou v partnerském programu a mohou si za své výtvory účtovat stejné kredity jako Bethesda. Kritika ovšem přichází stran nastavení celého systému, který se diskutujícím nelíbí a napadají skutečnost, že se autoři modifikací dělí o příjem s Bethesdou. Zní to logicky – autoři hry provozují celý Creation Club, testují modifikace a zaručují jejich funkčnost napříč platformami – ne všichni to jsou ale ochotní akceptovat a plamenně poukazují například na to, že za sadu nových jetpacků by měli platit 100 kreditů nebo že nová pistole rozhodně nemá cenu 200 kreditů. Tady se už ale bohužel diskuze stáčí k tomu, zda by autoři modifikací za svou práci měli dostávat zaplaceno, v čemž je ale Bethesda nevinně. Pokud totiž autoři modů mají na své straně vše ošetřené – tedy zaplacené využívání softwaru pro výrobu komerčního produktu, případně všechny potřebné licence – pak je naopak Creation Club perfektním místem, prostřednictvím kterého mohou vydělávat peníze. Bez ohledu na obdobný postup ve Falloutu 76 nebo Falloutu 4 se to ale nesetkává s pochopením.
Je samozřejmě otázkou, jak to bude s Creation Clubem do budoucna, do velké míry ale přijetí ovlivní, kolik placených modů přímo od Bethesdy se na platformě objeví, případně za kolik se budou prodávat. Co se ale patrně nezmění, jsou poplatky plynoucí ze všech transakcí přímo Bethesdě, což lze skutečně vnímat jako poplatek za provoz a funkčnost služby a není na něm nic závadného. Naopak možnost mody prodávat může přilákat další autory, kteří když projdou verifikací, mohou hru skutečně významně rozšířit. Tímto způsobem by se pak mohla třeba i na konzolích objevit ve Starfieldu čeština, která v několika iteracích existuje díky fanouškům na počítačích a skrz Creation Club by mohla dorazit i na Xbox. Zatím se o to ale nikdo nepokusil.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
F4 má mody i CC.
F76 nemá mody a ani CC.
Plyšáci a kabina jsou přestřel, ale jsou to taky nezajímavé blbosti.
Nicméně, v CC je už nyní i na konzoli fakt hodně modů a za peníze je jich jen pár. Nikdo je nemusí kupovat, není v nich nic důležitého, jen pro fandy sci-fi a žánrů, jako je Starfield. Jo, mně první průchod hrou (a jsem nadšený) trval 580 hodin. Takže pro mne si tam občas koupit ty jejich bodíky je fakt nic.
Ta hra je plná různýho kontentu a kdo má tyhle žánrovky rád, užije si ještě – bez legrace – pár let.
Btw. Bethesda slíbila co tři měsíce vydávat velký update a přidávat věci zdarma. A to dělá a jsou to opravdu rozšíření herních mechanismů. Opravili bugy, kteří měli leckteří hráči při hraní, včetně záseků u questů.
Nicméně – koukám se na Steam a to je prostě dnes hnízdo hejtrů. Dragons Dogma 2, tak vynikající RPG a tam to furt dostává kapky.
Taky je vtipné, jak často je ta PC herní komunita na Steam taková pravicová, když se to hodí. Ale hry i mody by chtěli zadarmo, komunisti? 😀 A baví se o morálce prodeje her? 😀 Cože?
Nebo ty závěry z čísel na steam. Dneska má Starfield 20x více hráčů, než má také vynikající Spiderman od SONY. Ne, neříká to vůbec nic, ale hodně webů nebo lidí na sockách jsou z toho schopní vytvářet bohaté teorie o pádech, ničení, koncích a určitějetopravda 😀 Nevadí jim ani to, že obě hry jsou doma jinde a čísla na steamu nehovoří vůbec o ničem.
Jo, na steamu nejdřív snižují hodnocení Starfield za to, že nejsou venku tooly a mody. Tak je Bethesda vydá a – útočí a kritizuje se ještě víc, protože – no důvod není, že jo, to jsou je zástupný věci pro lidi, co prostě potřebují někomu nadávat. Nebo lidi, co se na Starfiled zlobí, protože není fantasy… jakoby prostě nebyla možnost volby. Jo, žijeme v diktatuře, kde všichni musí hrát hry od Bethesdy, asi 😀
Hrajte co chcete, ale ostatním to jejich nehejtujte, díky.
@Lukáš Kotrus Proč by to měla být blbost?
1) Někdo nějakou dobu tvořil v Bethesdě nástroj na tvorbu modu a určitě přitom nepracoval zadarmo.
2) Pokud někdo tvoří něco na základě toho co udělal někdo jiný, pak by měl ze zisku odvést nějaký rozumný poplatek. Pokud si někdo jako soukromá osoba bude chtít otevřít vlastní pobočku například McDonaldu, taky bude muset platit licenční poplatek.
Tyto 2 důvody bohatě stačí k tomu, že to strany Bethesdy je morální, že to není blbost. Dalo by se najít pár dalších důvodu.
Někomu vadí placené módy? Tak ať je nekupuje když nechce a udělá si sám jeho vlastní.
Pokud někdo věnuje čas/námahu tvorbě kvalitního módu, pak by měl mít – pokud on sám uzná za vhodné – tvůrce nárok na nějakou částku. Protizákonné to není a žádný hráč nemá žádné právo nutit nějakého tvůrce (hry nebo módu) aby to bylo zdarma. Reálný obchod vám taky nedá rohlík zadarmo, tam se taky platí.
Nikdo nikoho nenutí kupovat si je. Tak proč vlastně review bomby těchto hráčů? To říkám jako starý člověk který nemá nijak velký důchod, který nemá prachy na rozhazování. Stručně řečeno – hráči/lidé, vzpamatujte se.