Pokud jste společně s námi sledovali přenos z tiskové konference Microsoftu a Bethesdy na E3, mohli jste hned v jejím úvodu spatřit první záběry ze hry Starfield. Dosavadní spekulace se naplnily a Bethesda po tříleté pauze od prvního oznámení konečně odhalila, jak bude hra vypadat, nastínila rovněž základní premisu a přislíbila vydání na 11. listopadu 2022 pro PC a Xbox Series. O základních informacích, které v tu chvíli vyplývaly pouze z dvouminutového traileru, jste si samozřejmě mohli přečíst v našem souhrnu, při téhle příležitosti ale dáváme také prostor dalším detailům, o kterých po prezentaci mluvil designér Todd Howard a jeho kolegové. Vyzdvihují, že jde pro Bethesdu o první novou značku po dlouhých 25 letech a pouští se do odhalování stěžejních informací o příběhu, zasazení i způsobu, s jakým k vývoji Starfieldu přistupovali.
Pro názornost přirovnával Todd Howard v rozhovoru pro Washington Post vznikající hru ke Skyrimu. Pátý díl ságy The Elder Scrolls je hráčům velmi dobře znám a s přihlédnutím k tomu, jaký prostor dostává i roky po svém uvedení, může posloužit jako určité měřítko. „Starfield je jako Skyrim ve vesmíru, jen větší a robustnější,“ začal Howard. Výkonná ředitelka Bethesdy Ashley Cheng naopak přirovnává Starfield k simulátoru Han Sola z Hvězdných válek, protože i v tomto případě na vás čeká loď, prozkoumávání vesmíru a spoustu zábavných věcí, řekla veteránka, která strávila v Bethesedě uplynulých 21 let. Howard dodává, že i on vidí ve Starfieldu inspiraci filmovým opusem George Lucase, spolu s vlivem Star Treku, Battlestar Galacticy a dalších sci-fi děl převážně ze 70. let. Vývojáři se nicméně odkazují i na vědu a skutečné možnosti lidského prozkoumávání vesmíru, což má podtrhovat i úvodní černobílá sekvence traileru, která měla podle Howarda vzdát hold NASA a prvnímu přistání na měsíci 20. července 1969.
Vývojáři potvrdili, že ve hře budou zastoupeny i mimozemské formy života, Todd Howard ale nechtěl na tuto, ani spoustu dalších otázek odpovídat přímo a zatím nelze potvrdit, že v tomto ohledu bude Starfield tak velkorysýjako například Mass Effect.
O čem ale hra bude? Podle Todda Howarda se hráči připojí k organizaci pojmenované Constellation – česky Souhvězdí – která tvoří poslední skupinu vesmírných průzkumníků. Děj hry se odehrává v přibližně 300 let vzdálené budoucnosti a lidstvo – bez velkého překvapení – stále hledá odpovědi na mnoho otázek týkajících se vesmíru. Hráč si na začátku vytvoří svou postavu, zvolí pozadí, ze kterého vychází a zbytek už zůstává na něm. Ve hře by se měla objevit velká spousta frakcí, s nimiž je možné navázat kontakt a vybudovat si vztah – kladný i nepřátelský – což by mělo dále ovlivnit plynutí děje a otevírat, či zavírat další možnosti prozkoumávání. V rozhovoru pro Telegraph následně vývojáři potvrdili, že ve hře budou zastoupeny i mimozemské formy života, Todd Howard ale nechtěl na tuto, ani spoustu dalších otázek odpovídat přímo a zatím nelze potvrdit, že v tomto ohledu bude Starfield tak velkorysý jako například Mass Effect. Pravděpodobně i z toho důvodu, že se Starfield chce od zavedených sci-fi her odlišit, takže bychom se nedivili, kdyby prozkoumávání světů ve Starfieldu znamenalo nacházet bakterie a jiné nižší formy života.
Co se týče velikosti a rozmanitosti světa, vývojáři nechtějí vzbuzovat příliš velké očekávání. Platí to ale jen v porovnání s nekonečností vesmíru, který logicky nebude ve hře zastoupen v celém své rozpínající se velikosti. Howard potvrdil města, spoustu lokací a masivní rozlohu prostoru obecně, pořád se ale bude jednat o videohru, která má začátek a konec, takže by hráči neměli čekat nic ve stylu procedurálně generovaného No Man’s Sky. Přesto by ale Bethesda ráda udržela Starfield při životě co nejdéle a i na tomto místě se vývojáři obrací ke Skyrimu. Pátý díl The Elder Scrolls žije i deset let po svém uvedení a vývojáři se budou podle svých slov snažit něco podobného zopakovat i u sci-fi novinky. Očekávat tak patrně můžeme mnohá rozšíření a DLC, stejně jako podporu modifikací alespoň na PC, přičemž komunita si nebude muset nutně osvojovat nové postupy a nástroje. Starfield totiž vzniká na nejnovější verzi enginu Creation, který – mimo jiné – dovolí například i plynulou změnu perspektivy první a třetí osoby, jako jsme u her od Bethesdy zvyklí.
Skutečnost, že se Bethesda k vesmírné sci-fi hře nakonec dostala, je ale podle Howarda dar z nebes, protože studio – ačkoliv miluje Fallout – potřebovalo nový impuls právě v podobě nového projektu.
Co se týče výtvarného stylu, i na tomto místě působí Starfield trochu jinak v porovnání s ostatními sci-fi hrami z uplynulých 10-15 let. Asi nejblíže má estetika k již zmiňovanému No Man’s Sky, nerodila se však snadno a Howard přiznal, že bylo velmi složité najít pro hru tu správnou identitu. „Věděli jsme, jakého stylu chceme dosáhnout, ale všechno jsme museli vyrobit od nuly. Jak mají vypadat vesmírné lodě? Jaká je technická úroveň lidí v naší hře? Čemu ti lidé věří? V jakém roce se to vlastně celé odehrává,“ vyjmenovává Howard. Nakonec se rozhodli následovat díla, která sloužila k prvotní inspiraci a také fakt, že se velká vesmírná hra začala rodit údajně už před mnoha desítkami let, kdy si mladý Todd Howard pohrával s vývojem prvních svých titulů na Apple II. Už tam měl prý designér načrtnout podobu prvních postav, dokonce prý vytvořil i úvodní obrazovku, pak ale počítači došla paměť a hra putovala do šuplíku. Skutečnost, že se Bethesda k vesmírné sci-fi hře nakonec dostala, je ale podle Howarda dar z nebes, protože studio – ačkoliv miluje Fallout – potřebovalo nový impuls právě v podobě nového projektu.
Velmi rychle se tak začala plnit interní encyklopedie celého Starfieldu, zahrnující detaily o jednotlivých světech, postavách, zákonitostech, pravidlech boje a mnoha detailech, do kterých povolaní lidé mohou neustále nahlížet a držet celý koncept pohromadě. Znamená to tedy, že se ve hře bude bojovat, ale ke slovu prý mají přijít i velmi klidné momenty, jako je třeba sbírání květin při západu Slunce, nebo jakékoliv jiné hvězdy, která z dané planety bude vidět. Hráči by podle Howarda měli mít pocit, že je nikdo nevede příliš za ruku a neříká jim, že musí udělat konkrétní věci, aby se pohnuli v příběhu dál. V tomto ohledu prý Bethesda trochu experimentuje s otevřeností vůči hráči a spíše ho vybízí k tomu, aby zkoušel, co by mohl udělat a jak na to hra zareaguje. „Starfield často řekne ano,“ slibuje Howard, jeho slova ale budeme moci posoudit až za rok a půl.