V průběhu loňského roku jsme vás několikrát informovali o dění kolem studia ZA/UM, které proslulo díky hře Disco Elysium. V sérii článků jsme popisovali, že autor zmíněného titulu Robert Kurvitz měl být spolu se svými nejbližšími kolegy přinucen odejít, na to navázala zpráva o možném podvodu spáchaného na autorech hry, načež přišla žaloba a s ní i vyjádření vedení studia ZA/UM. Určit, na čí straně je pravda, měl až soud, podle nejnovějších zpráv se ale zdá, že na něj vůbec nedojde. Robert Kurvitz svou žalobu stáhnul a stejně postupoval i bývalý marketingový manažer a producent hry Kaur Kender, který poukazoval na to, že nové vedení studia bylo v minulosti zapleteno v podvodných aférách a tvrdil, že většinový podíl získalo neoprávněně.
Nové informace přináší tisková zpráva studia ZA/UM (přes Games Industry), která potvrzuje výše uvedené stažení žalob. Co se týče Kurvitze a spol., jejich žaloby musely být staženy kvůli nedostatku důkazů podporujících jejich tvrzení. Tedy, že byli coby nepohodlní přinuceni odejít kvůli tomu, aby ztratili jakékoliv nároky na značku Disco Elysium a vývoj mohl pokračovat bez nich. Na druhou stranu ale studio připouští, že se stále potýká s nepodloženými nařčeními ze strany bývalých zaměstnanců, ale očekává, že i ty zmizí v momentě, kdy by mělo dojít k přímému dokazování. Není tudíž zcela jasné, nakolik ještě horký spor kreativního tria s vedením studia ve skutečnosti je, ale prohlášení zní poměrně sebevědomě a je možné, že již v pozadí proběhlo vyrovnání.
Nepříjemné dění kolem studia ZA/UM začalo už v roce 2021, kdy měl být nedobrovolně odejit scénárista a kreativní mozek za hrou Disco Elysium Robert Kurvitz. Spolu s ním odešel také grafik Aleksander Rostov a scenáristka Helen Hindpere, ovšem bez větších detailů a vysvětlení důvodů. Veřejnost se o odchodu dozvěděla až koncem roku 2022, kdy o incidentu informoval zakladatel původního estonského kulturního spolku ZA/UM Martin Luiga, když jej kvůli ztrátě původní vize rozpouštěl. Na to konto se začala situace probírat v médiích a kauza se posouvala dál tak, jak popisujeme v úvodu tohoto článku. Kurvitz a jeho nejbližší spolupracovníci tvrdili, že nuceným a nevysvětleným odchodem měli přijít o možnost nakládat se značkou Disco Elysium, o kterou ale podle svých slov nepřišli a nadále zůstávali jejími autory.
Souběžně s tím se však rozběhl i druhý spor, vedený ze strany bývalého producenta Kaura Kendera proti novému vedení studia. Podle jeho přesvědčení získala dvojice Ilmar Kompus a Tõnis Haavel svůj většinový podíl od bývalého vlastníka studia neoprávněně, ato podvodným nakládáním s financemi studia. Vyjádření studia bylo nicméně v tomto bodě odmítavé a v případě ukončení spolupráce s Kurvitzem a spol. zmínilo, že odchod nezapříčinila snaha neoprávněně získat značku Disco Elysium - která má beztak náležet studiu - ale nevhodné chování kreativního tria vůči zaměstnancům a neplnění pracovních požadavků. V listopadu loňského roku ale byl tok informací přerušen a očekávalo se, že začne soudní spor.
Spor Kaura Kendera s vedením studia v podobě Ilmara Kompuse a Tõnise Haavela je nicméně jasnější a samotné upuštění od žaloby je i blíže komentováno ze strany obou zúčastněných stran. Kender totiž měl kromě dřívějšího stažení žaloby prodat svůj podíl a zcela se vyvázat ze struktury společnosti. „Jsme vděčný za roky vzájemné důvěry a kooperace s celým týmem, který z Disco Elysium udělal úspěšný projekt,“ řekl Kender a nezmínil nic z toho, o co svou žalobu opíral v loňském roce. Tedy, že Haavel a Kompus měli přesvědčit ostatní akcionáře, aby podpořili nákup artworků za zcela neodpovídajícím způsobem vysokou částku, k níž se měli následně dostat a použít ji pro vykoupení podílu do té doby většinového majitele Marguse Linnamäeho. V tomto případě ale neposkytl Kender dostatek důkazů a tisková zpráva studia ZA/UM uvádí, že Kender splatil všechny dluhy, které vůči studiu měl a uhradil i všechny náklady spojené se soudním řízením. Je tedy jasné, že svůj spor prohrál, byť o tom už nechtěl nechat v konečném důsledku rozhodnout soud.
Ať už je ale situace jakákoliv, tyto dva důležité kroky naznačují, že se víc už nedozvíme. Vedení studia totiž uzavírá celou zprávu tím, že nástrojem pro vyřešení obou sporů byla otevřená diskuze, která má být tím nejlepším při řešení vzájemných neshod, zvlášť když z toho ve výsledku může profitovat celý tým. CEO studia Ilmar Kompus pak doplnil, že přistupovali k problému s vědomím toho, co je nejlepší pro vývojářský tým a vyjádřil velkou radost nad tím, že jsou spory u konce.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.